התראה מוקדמת לפני התקף לב

בדיקת נתרן

מהי המטרה של בדיקת נתרן?

המטרה של בדיקת נתרן היא למדוד את רמות הנתרן בדם. נתרן, שהוא אחד מרכיבי המלח, חיוני לתפקוד תקין של הגוף. הנתרן מצוי בכל נוזלי הגוף ותפקידו לשמר כמות נאותה של מים בגוף, ולפקח על לחץ הדם על-ידי שמירת כמות נכונה של מים זמינים בכדי שכמות הדם במערכת תהיה יציבה. (אצל אנשים מסוימים ישנה רגישות למלח שפירושה יתר לחץ דם כתוצאה מצריכה מופרזת של מלח). גופנו מווסת את כמות הנתרן בדם בדרכים הבאות:

  • פעילות הורמונלית המגבירה או מפחיתה את הפרשת הנתרן בשתן.
  • פעילות הורמונלית המונעת אבדן נוזלים.
  • צימאון. עליה של אפילו 1% ברמות הנתרן בדם גורמת לנו לצמא המוביל לשתיית מים אשר מאזנים את רמת הנתרן.

רמות בלתי תקינות של נתרן בדם הן תוצאה של בעיות במנגנונים אלה. כאשר רמת הנתרן בדם משתנה, משתנה תכולת המים בגוף. שינויים אלה עלולים לגרום להתייבשות או לאצירת נוזלים (בצקת) בעיקר ברגליים. רמות בלתי תקינות של נתרן אופייניות למחלות רבות הפוגעות במוח, בריאות, בכבד, בלב, בכליות, בבלוטת המגן או בבלוטות האדרנל.

מתי יש לבצע בדיקת נתרן?

בדיקת נתרן בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. מקובל לבצע בדיקה זו כאשר ישנן תלונות על בעיית בריאות בלתי מוגדרת. בדיקה זו נפוצה גם במקרים של יתר לחץ דם, כשל לבבי ומחלות כבד וכליה.

מה משמעות התוצאות של בדיקת נתרן?

רמות נמוכות של נתרן בדם הן תוצאה, בדרך כלל, של הפרשה מוגברת של נתרן בשתן, צריכה מוגברת של מים, או אצירת נוזלים בגוף (בצקת). אם רמות הנתרן יורדות במהירות, אנו עלולים לחוש חולשה ועייפות. במקרים קשים אנו עלולים לחוות בלבול הדעת ואפילו להגיע לתרדמת. אם רמות הנתרן יורדות באטיות לא יופיעו תסמינים, מחייב הדבר בדיקות נתרן חוזרות ונשנות  רמות נמוכות של נתרן בדם נגרמות, במקרים נדירים, כתוצאה מחוסרים בתזונה. ברוב המקרים הן תוצאה של אבדן נתרן עקב מחלת אדיסון, שלשול, הקאות, הזעה מוגברת, תרופות משתנות או מחלת כליות. במספר מצבי בריאות קיים ייצור יתר של הורמונים המפחיתים הפרשת נתרן בשתן.

רמות גבוהות של נתרן בדם קשורות, כמעט תמיד, לאיבוד מופרז של מים (התייבשות) שאינו מלווה בשתייה מספקת של מים. התסמינים במקרה זה הם יובש בריריות, צימאון, סערת רוחות, חוסר מנוחה, פעילות נטולת הגיון, תרדמת או עוויתות. במקרים נדירים, רמות גבוהות של נתרן בדם הן תוצאה של צריכה גבוהה של מלח ללא שתייה מספקת, מחלת קושינג, או תת פעילות של הורמונים המפחיתים הפרשת נתרן בשתן.

מצבי עקה נפשית או הלם גופני בעקבות ניתוח עלולים לגרום לרמות נתרן גבוהות בדם בגלל זרימת דם מופחתת בכליות. תרופות שונות כגון: ליתיום או סטרואידים עלולות להעלות רמות נתרן בדם. תרופות אחרות, ובעיקר תרופות להורדת לחץ דם עלולות להוריד רמות נתרן בדם.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …