בדיקת כולסטרול hdl

מהי המטרה של בדיקת כולסטרול hdl?

המטרה של בדיקת כולסטרול hdl היא להעריך את גובה הסיכון לפתח מחלת לב. כולסטרול מסוג HDL הוא אחד מסוגי הליפופרוטאינים המובילים כולסטרול בזרם הדם. סוג זה של כולסטרול נחשב למועיל משום שהוא מפנה עודפי כולסטרול מזרם הדם לאחסון בכבד. כולסטרול מסוג HDL מכונה הכולסטרול הטוב.

מתי יש לבצע בדיקת כולסטרול hdl?

בדיקת כולסטרול מסוג HDL בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. לאנשים שאינם מתמידים בביצוע בדיקות תקופתיות, מומלץ לבצע בדיקה זו במשולב עם שאר בדיקות שומני הדם לפחות כל חמש שנים. אנשים שנתגלתה רמה בלתי תקינה של כולסטרול מסוג HDL בדמם, יבדקו לעיתים תכופות יותר בכדי לבדוק שהאמצעים אותם נקטו (תזונה נכונה, פעילות גופנית ותרופות) להעלאת רמות כולסטרול זה אכן היו יעילים.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת כולסטרול hdl?

התוצאה המועדפת היא רמות גבוהות של כולסטרול מסוג HDL. תוצאות הבדיקה מחולקות לשלוש קטגוריות: רמה בעלת סיכון מוגבר, רמה רצויה ורמה טובה.

  • רמה בעלת סיכון מוגבר לפתח מחלת לב היא פחות מ- 40 מג בדצ"ל דם.
  • רמה רצויה היא יותר מ- 40 מג בדצ"ל דם והיא כרוכה בסיכון ממוצע לפתח מחלת לב.
  • רמה טובה היא 60 מג בדצ"ל דם ומעלה והיא כרוכה בסיכון מופחת לפתח מחלת לב.

מקובל, בחלק מן המעבדות, לחשב את גורם הסיכון של הכולסטרול בדם על פי היחס בין רמות הכולסטרול הכללי לבין רמת הכולסטרול מסוג HDL. לדוגמה:  אם רמת הכולסטרול הכללי שהתקבלה היא 200 ורמת הכולסטרול מסוג HDL שהתקבלה היא 50 גורם הסיכון הוא 4 או 4:1. היחס הרצוי הוא פחות מ- 5 והיחס המיטבי הוא 3.5.

בזמן מחלה חמורה או בעת עקה נוטות רמות כולסטרול מסוג HDL בדם להשתנות באופן זמני, לכן בכדי לדייק בהערכת הסיכון יש להיבדק במצב של בריאות טובה. בעת הריון רמות כולסטרול מסוג HDL נוטות להשתנות, לכן בכדי לדייק בהערכת הסיכון יש להיבדק כששה שבועות לפחות לאחר הלידה.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …