בדיקת כולסטרול כללי

מהי המטרה של בדיקת כולסטרול כללי?

המטרה של בדיקת כולסטרול כללי היא להעריך את גובה הסיכון לפתח מחלת לב. בדיקת כולסטרול כללי, בשונה מרוב הבדיקות המשמשות ככלי אבחוני, משמשות לחיזוי הסיכון לפתח מחלות ובעיקר מחלות לב.

כולסטרול הוא חומר חיוני שנמצא בכל תאי הגוף ורקמותיו. הכולסטרול משמש ליצור הורמונים וחיוני לשם התפתחות, גדילה ורבייה. כמות קטנה מסך הכולסטרול בגופנו נעה במחזור הדם בצורת ליפופרוטאינים. ליפופרוטאינים בעלי דחיסות גבוהה (HDL) מסירים את עודפי הכולסטרול מן הדם ולכן נקראים הכולסטרול הטוב. ליפופרוטאינים בעלי דחיסות נמוכה (LDL) יוצרים מרבצי כולסטרול ברקמות ובאברים ולכן נקראים כולסטרול רע. בדיקת כולסטרול כללי מודדת את כמותם המשותפת של סוגי הכולסטרול השונים בדם.

מתי יש לבצע בדיקת כולסטרול כללי?

בדיקת כולסטרול כללי בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. לאנשים שאינם מתמידים בביצוע בדיקות תקופתיות, מומלץ לבצע בדיקה זו במשולב עם שאר בדיקות שומני הדם לפחות כל חמש שנים. אנשים שנתגלתה רמה בלתי תקינה של כולסטרול כללי בדמם, יבדקו לעתים תכופות יותר בכדי לבדוק שהאמצעים אותם נקטו (תזונה נכונה, פעילות גופנית ותרופות) להורדת רמות הכולסטרול אכן היו יעילים.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת כולסטרול כללי?

תוצאות הבדיקה מחולקות לשלוש קטגוריות: רמה רצויה, רמה גבולית, רמה בעלת סיכון מוגבר.

  • רמה רצויה: מתחת ל- 200 מג בדצ"ל דם, המצביעה על סיכון מופחת להתפתחות מחלת לב.
  • רמה גבולית: 200 ? 240 מג בדצ"ל דם, המצביעה על סיכון מתון להתפתחות מחלת לב.
  • רמה בעלת סיכון מוגבר: מעל ל- 240 מג בדצ"ל דם, המצביעה על סיכון מוגבר להתפתחות מחלת לב.

בזמן מחלה חמורה או בעת עקה נוטות רמות הכולסטרול הכללי בדם לרדת באופן זמני, לכן בכדי לדייק בהערכת הסיכון יש להיבדק במצב של בריאות טובה. בעת ההריון גבוהות רמות הכולסטרול הכללי, לכן בכדי לדייק בהערכת הסיכון יש להיבדק כששה שבועות לפחות לאחר הלידה. מספר תרופות עלול להעלות את רמות כולסטרול כללי בדם, כגון: סטרואידים, תרופות חוסמות בטא, גלולות למניעת הריון וויטמין D.

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …