בדיקת חלבון כללי יחס אלבומין גלובולין

מהי המטרה של בדיקת חלבון כללי יחס אלבומין גלובולין?

המטרה של בדיקת חלבון כללי – יחס אלבומין גלובולין היא לוודא מהו מצבו התזונתי של הנבדק והאם יש חשש להפרעות בתפקודי כליות או בתפקודי כבד. בדיקת חלבון כללי היא מדידת סך כל החלבונים הנמצאים בפלזמה (החלק הנוזלי של הדם). החלבונים הם אבני הבניין של תאי הגוף ורקמותיו, והם חשובים לבניין הגוף ובריאותו. בדיקת חלבון כללי מודדת את הכמות המשולבת של שני סוגי חלבונים – אלבומין וגלובולין. אלבומין הוא חלבון המוביל מולקולות קטנות רבות בגוף, אך מטרתו העיקרית היא מניעת דליפה של נוזלים מכלי הדם. חלבונים מסוג גלובולין כוללים אנזימים, נוגדנים ועוד כ- 500 חלבונים אחרים. היחס בין אלבומין לגלובולין מחושב מתוך תוצאת בדיקת חלבון כללי ומיצג את הכמויות היחסיות של אלבומין וגלובולין. אם רמות חלבון כללי אינן תקינות, יש צורך בביצוע בדיקות נוספות כדי לזהות לאיזה מן החלבונים יש רמה שאינה תקינה, וכך להגיע לאבחון מדויק יותר.

מתי יש לבצע בדיקת חלבון כללי יחס אלבומין גלובולין?

בדיקת חלבון כללי בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. תוצאות הבדיקה תספקנה מידע כללי על מצבו התזונתי של הנבדק, למשל לאחר ביצוע דיאטת הרזיה. בדיקה זו היא חלק מבדיקות נוספות כאשר מופיעים תסמינים שעלולים להצביע על חשש להפרעות בתפקוד הכבד או בתפקוד הכליות, או בכדי לאתר את הסיבה להופעת בצקת (הצטברות של נוזלים) באחת מרקמות הגוף.

מה משמעות התוצאות של בדיקת חלבון כללי יחס אלבומין גלובולין?

רמות נמוכות של חלבון כללי מצביעות על חשש להפרעות בתפקוד הכבד או בתפקוד הכליות, או להפרעה בה החלבון אינו מתעכל או נספג כשורה. היחס התקין בין אלבומין לגלובולין הוא מעט יותר אלבומין מגלובולין, כלומר יחס הגבוה במעט מ- 1. שינויים ביחס התקין מספקים לרופא רמז על מהות הגורם שהביא לשינוי ברמות החלבונים. יחס נמוך בין אלבומין לגלובולין יכול להצביע על יצור יתר של גלובולין המתחולל לעתים במחלות אוטו-אימוניות (כשל של המערכת החיסונית התוקפת את מערכות הגוף), או על תת יצור של אלבומין המתחולל לעתים במחלות כבד, או על אובדן חלקי של אלבומין ממערכת הדם המתחולל לעתים במחלות כליות. יחס גבוה בין אלבומין לגלובולין עלול להצביע על יצור יתר של אימונוגלובולינים המתחולל לעתים במקרים של לוקמיה (סרטן הדם). בכדי להגיע לאבחון מדויק יותר יש לבצע בדיקות נוספות. תרופות מסוימות, כגון: תחליפי אסטרוגן או גלולות למניעת הריון עלולים להוריד את רמות החלבון.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …