בדיקת חומצת שתן

מהי המטרה של בדיקת חומצת שתן?

המטרה של בדיקת חומצת שתן היא לאתר רמות גבוהות של חומצת שתן. רמות גבוהות של חומצת שתן עלולות להצביע על קיומה של מחלה הנקראת גאוט. חומצת שתן היא תוצר פירוק של פורינים. פורינים הם חומרים הנוצרים מפירוק מזונות שונים ומפירוק חומצות הגרעין (DNA) בגוף. רמות גבוהות של חומצת שתן בדם מצביעות על אפשרות שתוצר פסולת זה מצטבר בגוף. במצב תקין, כשני שלישים מחומצת השתן מופרשים בשתן והיתרה מופרשת בצואה. הצטברות חומצת שתן בגוף גורמת למחלה הנקראת גאוט. במחלה זו מצטברת חומצת השתן בצורת גבישים במפרקים (בעיקר ברגליים) מסבה כאב רב ומביאה למוגבלות בתנועה. עליה ברמות חומצת השתן עלולה להיות תוצאה של יצור מוגבר שלה בשילוב יכולת מופחתת של הכליות להפרישה. סיבות נוספות לרמות גבוהות של חומצת שתן הן: לויקמיה (סרטן הדם), יתר לחץ דם בעת הריון, אלכוהוליזם, תסמונת דאון, הרעלת עופרת, תזונה לקויה, מחלת כבד, השמנת יתר ופסוריאזיס. כשל בתפקודי הכליות עלול אף הוא לגרום לרמות גבוהות של חומצת שתן, כך גם עקה ואימון גופני מוגזם. טיפולי כימותרפיה ותרופות רבות משפיעים על רמות חומצת שתן בדם.

מתי יש לבצע בדיקת חומצת שתן?

בדיקת חומצת שתן בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. כאשר ישנה תלונה על כאבים במפרקים ובעיקר במפרקי הבהונות, ימליץ הרופא לבדוק את רמות חומצת השתן כדי לשלול או לאשש את קיומה של מחלת גאוט. בדיקה זו תתבצע גם אם יש חשש לתפקוד לקוי של הכליות, ובעת טיפולי הקרנה וכימותרפיה (כדי לוודא שרמות חומצת השתן אינן בתחום המסוכן לבריאות).

מה משמעות התוצאות של בדיקת חומצת שתן?

רמות בלתי תקינות של חומצת שתן פירושן שהגוף אינו מטפל כשורה בפירוק הפורינים. יש צורך בטיפול ברמות מוגברות של חומצת שתן, שאם לא כן עלולה להתפתח מחלת גאוט המסבה סבל רב לחולה, עלולות להיווצר אבנים בכליות או נזק אחר להן. ישנה מחלוקת בין הרופאים על גבולות הנורמה של בדיקה זו, ובנוסף לכך רמות חומצת השתן יכולות להשתנות מדי יום אצל אותו חולה, לכן נוטים רופאים רבים לבצע סידרה של בדיקות לאורך זמן כדי לאבחן ביתר דיוק את מצבו של הנבדק.

תרופות רבות משפיעות על רמות חומצת השתן בדם, במיוחד תרופות משתנות ולעיתים אספירין. אנשים הסובלים מרמות גבוהות של חומצת שתן חייבים להרבות בשתיית נוזלים, להימנע ממזונות עשירים בפורינים (חלקי פנים כגון כבד או כליות), להימנע משתיית אלכוהול, להימנע מדיאטות הרזיה נמרצות ומאימון גופני מופרז.

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …