תרופות ביולוגיות למחלת קרוהן

בדיקת זרחן

מהי המטרה של בדיקת זרחן?

המטרה של בדיקת זרחן היא לבחון את רמות הזרחן בדם ככלי לאבחון מצבי בריאות המאופיינים בעודף או בחוסר של זרחן בדם. זרחן מצוי בגוף בתרכובות שונות עם חמצן הנקראות פוספטים. הפוספטים חיוניים לשם יצור אנרגיה, לתפקוד נאות של השרירים והעצבים ולגדילת עצמות. הם משמשים גם כחיץ לשמירת מאזן החומציות בגוף. כ- 70% עד 80% מהפוספטים משולבי זרחן נמצא בחלק הגרמי של הגוף (עצמות, שיניים, שיער וציפורניים), כ- 10% מהם מצוי בשרירים, ו- 1% מצוי בנוזל הדם (פלסמה). בדיקת זרחן מסייעת באבחון ובהערכת חומרת מצבי בריאות ומחלות המשפיעים על מערכת העיכול, ומשבשים את ספיגת המינרלים: זרחן, סידן ומגנזיום. הבדיקה מסייעת באבחון הפרעות בכליות הפוגמות בהפרשת המינרלים או שימורם.

מתי יש לבצע בדיקת זרחן?

בדיקת זרחן בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. כאשר ישנן בעיות בהטמעת הסידן מבצעים בדיקת זרחן בדם. הבדיקה מסייעת גם באבחון בעיות הורמונליות, כגון הורמוני בלוטת יותרת המגן, ומחסור בויטמין D. בדיקה זו נדרשת אם קיים חשש להפרעות בתפקוד הכליות.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת זרחן?

חוסרים תזונתיים בזרחן הם נדירים וניתן להבחין בהם באלכוהוליזם ובתת-תזונה. רמות נמוכות של זרחן הן תוצאה אפשרית של הבעיות הבאות: רמות גבוהות של סידן בדם, שימוש מופרז בתרופות משתנות, טיפול תרופתי בסוכרת, תת פעילות בלוטת המגן, רמות נמוכות של אשלגן בדם, שימוש ממושך בתרופות נגד צרבת ורככת כתוצאה ממחסור בויטמין D.

רמות גבוהות של זרחן הן תוצאה אפשרית של הבעיות הבאות: כשל כלייתי, תת פעילות של בלוטת יותרת המגן, רמות נמוכות של סידן בדם, סוכרת והשלמות תזונתיות של זרחן.

רמות גבוהות של זרחן עלולות לגרום להסתיידות באברים (משקעי זרחת סידן בכליות למשל).

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …