בדיקת ויטמין d

מהי המטרה של בדיקת ויטמין d?

המטרה של בדיקת ויטמין d היא לאתר בעיות בחילוף החומרים בעצמות או בעיות בתפקוד בלוטת יותרת המגן. בבדיקה זו מודדים ריכוזים של כמה נגזרות של ויטמין D בדם. לויטמין זה יש נגזרות פעילות ונגזרות שאינן פעילות. הנגזרת הסבילה נקראת קלצידיול והנגזרת הפעילה נקראת קלציטריול. מדידת קלצידיול נערכת בכדי לוודא שלגוף יש אספקה נאותה של ויטמין D. מדידת קלציטריול נערכת בכדי לוודא שהכליות ממירות כמות נאותה של קלצידיול לנגזרת הפעילה קלציטריול. תפקידה המרכזית של הנגזרת הפעילה היא לווסת את ספיגת הסידן, הזרחן ומעט גם את ספיגת המגנזיום.

ויטמין D חיוני לגדילת העצמות ולבריאותן. בלעדיו תהיינה העצמות רכות, מעוותות ונטולות יכולת תיקון עצמית. מחסור ממושך בויטמין זה עלול לגרום לרככת.

ויטמין D מגיע לגופנו משני מקורות. לגופנו יש את היכולת ליצר ויטמין זה בעקבות חשיפת עורנו לקרני השמש. ובנוסף, ויטמין זה מצוי במזונות שונים בנגזרת שנקראת ויטמין D2.

מתי יש לבצע בדיקת ויטמין d?

בדיקות ויטמין D תתבצענה אם נמצאו רמות בלתי תקינות של סידן, זרחן או מגנזיום בדם, או כאשר ישנם תסמינים המצביעים על הפרעות בעצמות.

אם רמות הסידן נמוכות או שקיימים תסמינים המצביעים על מחסור בויטמין D, תיערך בדיקת קלצידיול (הנגזרת הסבילה של ויטמין D). אם רמות הסידן גבוהות, תיערך בדיקת קלציטריול (הנגזרת הפעילה של ויטמין D).

בדיקות ויטמין D משמשות גם לאבחון בעיות בבלוטת יותרת המגן. בלוטה זו מפרישה הורמון המפעיל את הויטמין.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת ויטמין d?

רמות נמוכות של קלצידיול פירושן שאין חשיפה מספקת של עורנו לקרני השמש או שאין כמות נאותה של ויטמין D בתזונה בכדי לספק את צרכי הגוף, או שיש בעיה בספיגת הויטמין במעי. לעיתים מקור הבעיה הוא שהכבד אינו ממיר מספיק ויטמין D לקלצידיול. טיפול תרופתי מסוים עלול להקשות על תהליך המרה זה.

רמות גבוהות של קלצידיול פירושן, בדרך כלל, צריכה מוגזמת של טבליות ויטמינים.

רמות נמוכות של קלציטריול נצפות בעת מחלת כליות והן אחד השינויים הראשונים המתחוללים בעת כשל כלייתי מוקדם.

רמות גבוהות של קלציטריול עלולות להיגרם כתוצאה מהפרשה מוגברת של הורמון מבלוטת קדם התריס.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …