בדיקת ויטמין b12 וחומצה פולית

מהי המטרה של בדיקת ויטמין b12 וחומצה פולית?

המטרה של בדיקת ויטמין b12 וחומצה פולית היא לסייע באבחון הגורמים לאנמיה או לנזק עצבי, להעריך את מצב תזונתו של הנבדק ולעקוב אחר יעילות הטיפול במחסור של ויטמין B12 או של חומצה פולית. בבדיקות אלה מודדים את כמות ויטמין B12 בנוזל הדם וכמות החומצה הפולית בתאי הדם האדומים.

שני ויטמינים אלה הם חלק מקבוצת ויטמיני B ומקורם בתזונה. חומצה פולית נמצאת בירקות ירוקי עלים, בפרי הדר בקטניות ובשמרים ואילו ויטמין B12 נמצא בעיקר במזונות מן החי, כגון: בשר אדום, דגים, עוף, חלב וביצים.

שני ויטמינים אלה הכרחיים להיווצרות תקינה של תאי דם אדומים, לתיקון רקמות ותאים ולהיווצרות החומר התורשתי (DNA). ויטמין B12 חשוב גם לבריאות העצבים וחומצה פולית נחוצה להתחלקות התאים, המתחוללת באופן נמרץ בעת התפתחות העובר ברחם אימו.

מחסור בויטמין B12 או מחסור בחומצה פולית גורמים לאנמיה המאופיינת ביצורם של פחות תאי דם אדומים אך בעלי גודל רב יותר. מחסור בויטמין B12 עלול להוביל לנזק עצבי בדרגות חומרה שונות המתבטאות לעיתים בתחושת נימול או באובדן תחושה בכפות הידיים והרגלים. מחסור בחומצה פולית עלול לגרום למומים מולדים במערכת העצבים של העובר.

מתי יש לבצע בדיקה של ויטמין b12 וחומצה פולית?

בדיקת ויטמין B12 וחומצה פולית תערכנה אם קיים חשש לאנמיה שמקורה בבעיות בכמות תאי הדם האדומים ובגודלם. בדיקות אלה תערכנה גם בעקבות קבלת תוצאות בלתי תקינות בבדיקת המוגלובין. כמו כן תוזמנה בדיקות אלה אם קיימים תסמינים של שינויי התנהגות או שינויים ביכולות המנטאליות, בעיקר בקרב קשישים.

אם הנבדק חווה תסמינים של נימול או אובדן תחושה בגפיים המצביעים על חשש לנזק עצבי תיערך בדיקת ויטמין B12.

מקובל גם לבצע בדיקות של ויטמינים אלה בכדי להעריך את יעילות הטיפול במחסור בהם.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת ויטמין b12 וחומצה פולית?

אם נמצאו ריכוזים מופחתים של ויטמין B12 וחומצה פולית אצל נבדקים בעלי תסמינים, סביר להניח כי קיים מחסור בויטמינים אלה. תוצאות המצביעות על מחסור אינן משקפות בהכרח את חומרת האנמיה או את חומרת הנזק העצבי.

מחסור בויטמינים אלה עלול להיגרם כתוצאה מתזונה לקויה (תזונה חלקית, תזונה בלתי מגוונת או תת תזונה) או כתוצאה מבעיות בספיגת רכיבי תזונה במערכת העיכול, שעלולות להיגרם כתוצאה ממחלת צליאק, התרבות חיידקים במעי, יצור מופחת של חומצה בקיבה, מחסור בחומר מסוים בקיבה שמונע ספיגת ויטמין B12 וניתוחים בקיבה ובמעיים.

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …