תרופה חדשה לטרשת נפוצה

בדיקת הומוציסטאין

מהי המטרה של בדיקת הומוציסטאין?

המטרה של בדיקת הומוציסטאין היא לקבוע האם קיים סיכון מוגבר למחלת לב או לשבץ, וכמו כן לנטר מחסור בחומצה פולית או בויטמין B12. הומוציסטאין הוא חומצת אמינו המכילה גופרית שנמצאת, בדרך כלל, בכמויות קטנות בכל תאי הגוף. חומצה פולית היא חלק מקבוצת ויטמיני B והיא נדרשת לחילוף החומרים של הומוציסטאין. ויטמין B12 משפעל את החומצה הפולית, לכן מחסור בויטמינים אלה (המופיע במשולב, בדרך כלל) גורם לעליית רמות הומוציסטאין בדם.

מתי יש לבצע בדיקת הומוציסטאין?

בדיקת הומוציסטאין היא חלק מהערכה כללית של הסיכון למחלות לב. לפי מחקרים עכשוויים, קיומן של רמות הומוציסטאין גבוהות בדם בנוסף לגורמי סיכון אחרים למחלות לב, כגון: עישון סיגריות, גיל הנבדק (גברים מעל לגיל 45 ונשים מעל לגיל 55), יתר לחץ דם (לחץ דם של 140/90 או יותר, או נטילת תרופות ליתר לחץ דם), היסטוריה משפחתית של מחלת לב בגיל צעיר ורמה נמוכה של כולסטרול מסוג HDL – הכולסטרול הטוב (פחות מ- 40 מג בדציליטר דם), מעצימה את הסיכון באופן ניכר.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת הומוציסטאין?

מכיוון שבדיקה זו חדשה יחסית, טרם נקבעו לה גבולות נורמה מוסכמים. מן המחקרים עולה כי רצוי שרמת ההומוציסטאין לא תעלה על 10 (דבר הניתן להשגה, בקלות יחסית, על-ידי נטילה משולבת של חומצה פולית, ויטמין B6 וויטמין B12.) מקובל כי רמת הומוציסטאין העולה על 12 מייצגת סיכון מוגבר למחלת לב. ישנם חוקרים לא מעטים הסבורים שבדיקת הומוציסטאין היא אמצעי טוב יותר לחיזוי של סיכון מוגבר למחלות לב מבדיקות של פרופיל שומני הדם.

 

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …