בדיקת אלבומין

מהי המטרה של בדיקת אלבומין?

המטרה של בדיקת אלבומין היא לאתר הפרעות בתפקוד הכבד או לאתר מחלת כליות, ולהעריך את המצב התזונתי, בעיקר בקרב חולים המאושפזים בבית חולים (לעתים, במצב זה, בודקים את רמות פרה- אלבומין). אלבומין הוא החלבון הנפוץ ביותר בנוזל הדם (פלסמה). חלבון זה מונע דליפת נוזלים מכלי הדם, מזין את הרקמות ומנייד הורמונים, ויטמינים, תרופות ויונים של מינרלים מסוימים בגוף. האלבומין מיוצר בכבד והוא רגיש ביותר לנזקים הנגרמים לכבד. ריכוז האלבומין בדם צונח כאשר הכבד ניזוק, בעת מחלת כליות וכתוצאה מתת-תזונה, ואם החולה חווה דלקת בגוף או הלם. רמות האלבומין עולות בעת התייבשות.

מתי יש לבצע בדיקת אלבומין?

בדיקת אלבומין בדם היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. מכיוון שרמת האלבומין בדם יורדת במחלות ובהפרעות רבות, נהוג לשלב בדיקה זו עם סדרת בדיקות נוספות שתסייע לאבחן מחלות, לנטר שינויים במצב הבריאות לאחר קבלת טיפול או בעת התפתחות מחלה.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת אלבומין?

רמות נמוכות של אלבומין עלולות להצביע על קיומה של מחלת כבד. שילוב בדיקה זו עם בדיקת אנזימי הכבד, תסייע להגדיר בדיוק רב יותר את סוג מחלת הכבד. רמות נמוכות של אלבומין יכולות לשקף גם מחלות בהן הכליות אינן מסוגלות למנוע את דליפת האלבומין מן הדם אל השתן. אם קיים חשש שזוהי הבעיה, בדיקת חלבון בשתן עשויה לשלול או לאשש את האבחון. רמות נמוכות של אלבומין נצפות גם בעת דלקת, הלם או תת-תזונה, וכמו כן במצבים בהם תהליך עיכול וספיגת החלבונים אינו תקין, כמו במחלת קרון, למשל.

רמות גבוהות של אלבומין בדם מצביעות, בדרך כלל, על התייבשות. תרופות מסוימות, כגון: סטרואידים, אנדרוגנים, הורמון הגדילה ואינסולין עלולות לגרום לעליה ברמות האלבומין בדם. עירוי רב של נוזלים לווריד עלול לשבש את תוצאות בדיקת אלבומין.

אולי יעניין אותך...

כולסטרול רע במיוחד

בדיקת שתנן

מהי המטרה של בדיקת שתנן? המטרה של בדיקת שתנן היא לבחון תפקודי כליות ולנטר את …