ספירת תאי דם לבנים

מהי המטרה של ספירת תאי דם לבנים?

מטרת ספירת תאי דם לבנים היא לשלול או לאשש קיומם של זיהום (פלישת חיידקים או נגיפים לגוף) או מחלה המשפיעה על יצור תאי דם לבנים, או לבדוק יעילות של טיפול.

תאי הדם הלבנים נוצרים במוח העצמות, מגנים על הגוף מפני זיהומים שונים, ומסייעים לתגובה החיסונית. אם מתפתח זיהום, תאי הדם הלבנים תוקפים ומשמידים את החיידקים, הנגיפים והפטריות הגורמים לזיהום.

מצבים בריאותיים שונים או טיפולים תרופתיים שונים עלולים להחליש את המערכת החיסונית, כגון: מחלת האיידס או טיפול כימותרפי, ולגרום לירידה בכמות תאי הדם הלבנים. ירידה תלולה בכמות תאי הדם הלבנים עלולה להותיר את הגוף ללא הגנה מספקת מפני גורמי זיהום זרים ויכולה להיות מסוכנת ביותר.

מתי יש לבצע ספירת תאי דם לבנים?

ספירת תאי דם לבנים היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. ספירת תאי דם לבנים היא בדרך כלל חלק מספירת דם כללית הנערכת גם בכדי לשלול או לאשש קיומם של זיהום, אלרגיה או לויקמיה. כמו כן משמשת הבדיקה גם כאמצעי מעקב לתגובת הגוף לתרופות ולמעקב אחר תהליכי החלמה.

מהי משמעות התוצאות של ספירת תאי דם לבנים?

ערך מספרי גבוה הוא סימן להמצאות זיהום. ערך מספרי נמוך עלול להיות סימן למחלות במוח העצמות או טחול מוגדל. ירידה בכמות תאי הדם הלבנים עלולה להיגרם גם בעקבות טיפול כימותרפי או הקרנות. תזונה, פעילות גופנית ועקה יכולים לגרום לעליה בכמות תאי הדם הלבנים. בחודש האחרון להריון ובזמן צירי הלידה יכולה להופיע עליה בכמות תאי הדם הלבנים. תרופות רבות מעלות או מורידות את כמות תאי הדם הלבנים.

 

אולי יעניין אותך...

שקיעת דם

מהי המטרה של שקיעת דם? מטרת בדיקת שקיעת דם היא לעקוב אחר פעילות דלקתית בגוף …