ספירת סוגי תאי דם לבנים

מהי המטרה של ספירת סוגי תאי דם לבנים?

המטרה של ספירת סוגי תאי דם לבנים היא לקבוע את חלקה היחסי של כל נגזרת מסך כל תאי הדם הלבנים. ישנם חמישה סוגים של תאי דם לבנים:

  • נויטרופילים. אלה הם תאי הדם הלבנים הנפוצים ביותר שנלחמים בזיהומים. בעת זיהום של חיידקים או של פטריות מספרם בדם עולה.
  • לימפוציטים. אלה הם תאי דם לבנים שתפקידם לקטול את מחוללי הזיהום ולווסת את יצור הנוגדנים. מספרם בדם עולה בעת מחלת לוקמיה (סרטן הדם).
  • מונוציטים. אלה הם תאי דם לבנים הבולעים תאים זרים שפלשו לגוף. מספרם בדם עולה בעת מחלת לוקמיה.
  • אאוזינופילים. אלה הם תאי דם לבנים שמספרם בדם עולה בעת התקף אלרגיה ובעת קיומם של זיהומי טפילים.
  • בזופילים. אלה הם תאי דם לבנים המפקחים על התהליך הדלקתי ומספרם בדם עולה בעת מחלות דם והרעלות.

קביעת חלקה היחסי של כל נגזרת מסייע לרופא לאבחן את המחלה שעוררה תגובה חיסונית. תאי דם לבנים הם החלק התאי של המערכת החיסונית. הם נוצרים ומבשילים במוח העצמות. תאים אלה תוקפים ומשמידים את החיידקים, הנגיפים ושאר הגורמים היוצרים זיהום בגוף.

מתי יש לבצע ספירת סוגי תאי דם לבנים?

ספירת נגזרות תאי הדם הלבנים היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. מקובל להשתמש בה כחלק מקבוצת בדיקות לצורכי אבחון מחלות זיהומיות וסיבותיהן.

מהי משמעות התוצאות של ספירת סוגי תאי דם לבנים?

כמות מוגברת של נויטרופילים מצביעה על קיומו של זיהום שמקורו בחיידקים או על קיומה של מחלה דלקתית. עליה חריפה בכמות הנאוטרופילים עלולה להצביע על ממאירות במוח העצמות. כמות מופחתת של נאוטרופילים עלולה להיות תוצאה של זיהום חמור, או כתגובה למגוון תרופות.

כמות מוגברת של אאוסינופילים היא תגובת המערכת החיסונית להפרעות אלרגיה, לדלקות בעור ולזיהומי טפילים. כמותם עלולה לעלות גם בעת ממאירות במוח העצמות. כמות מופחתת של אאוסינופילים עלולה להיות תוצאה של זיהום.

כמות מוגברת של בזופילים עלולה להופיע במקרים של לוקמיה, דלקת כרונית (ממושכת), בעת תגובה למזון המעורר רגישות גבוהה ובעת טיפולי הקרנות.

כמות מוגברת של לימפוציטים מצביעה על קיומו של זיהום נגיפי. כמותם של הלימפוציטים עולה בעת מחלת לוקמיה או בטיפולי הקרנות. כמות מופחתת של לימפוציטים עלולה להצביע על מחלות הפוגעות במערכת החיסונית, כגון: לופוס או שלבים מתקדמים של מחלת איידס.

כמות המונוציטים בדם עלולה לעלות כמענה לזיהומים מכל הסוגים, וכמו כן בהפרעות דלקתיות. כמות מופחתת של מונוציטים עלולה להצביע על כשל או פגיעה במוח העצמות ועל סוגים שונים של לוקמיה.

 

אולי יעניין אותך...

שקיעת דם

מהי המטרה של שקיעת דם? מטרת בדיקת שקיעת דם היא לעקוב אחר פעילות דלקתית בגוף …