בדיקת שתן פשוטה

ספירת דם מלאה

מהי המטרה של ספירת דם מלאה?

המטרה של ספירת דם מלאה היא לקבוע את מצב הבריאות הכללי של הנבדק ולאתר אפשרות של קיום מגוון הפרעות, כגון: אנמיה וזיהום. ספירת דם מלאה היא בדיקה בה, באופן ממוכן, נספרים תאי הדם. הבדיקה מספקת מידע על תאי הדם הלבנים, תאי הדם האדומים וטסיות הדם (תאים המשתתפים בתהליכי קרישת הדם). המידע המתקבל כולל את מספר התאים, סוגי התאים, גודל התאים ותכונות פיזיות אחרות שלהם. ספירת הדם הממוכנת, הנחשבת למדויקת ביותר, מתבצעת תוך דקות ספורות, והתוצאות המתקבלות מוצבות כנגד ערכי הנורמה המקובלים (טווח התוצאות שמקובל כתקין). במידה והתוצאות מצביעות על ערכים בלתי תקינים, הן נבדקות על-ידי אנשי המעבדה הקובעים האם לקבל את הממצא הממוכן או לבצע בדיקת אימות נוספת.

הדם מורכב מתאים המרחפים בנוזל שנקרא פלזמה. תאי הדם נוצרים במוח העצמות ומבשילים בו. במצב תקין, הם משוחררים לזרם הדם בהתאם לצורך.

תאי דם לבנים. ישנם חמישה סוגים של תאי דם לבנים שמטרתם להלחם הזיהומים או בגופים זרים אחרים. כמות תאי הדם הלבנים היא יציבה, באופן יחסי, אך קיימות תנודות למעלה או למטה בהתאם למה שמתחולל בגוף. למשל, בעת זיהום (פלישת חיידקים או נגיפים לגוף) עולה ריכוזם של תאי דם לבנים מסוימים, או בעת אלרגיה עולה ריכוזם של תאי דם לבנים אחרים.

תאי דם אדומים. תאים אלה צבעם אדום וצורתם דמוית סופגנייה שמרכזה דקיק. תאים אלה מכילים חלבון בשם המוגלובין שתפקידו להוביל את החמצן בגוף. תאי הדם האדומים הם, בדרך כלל, בעלי גודל וצורה זהים, אך יתכנו שינויים בגודלם ובצורתם בעקבות מחסור בברזל, בחומצה פולית או בוויטמין B12. אם קיים מחסור בתאי דם אדומים, הנבדק סובל מאנמיה וחווה תסמינים, כגון: עייפות וחולשה. לעתים נדירות קיים עודף בתאי דם אדומים, דבר שעלול להקשות על זרימת הדם בעורקים ובוורידים.

טסיות הדם. אלה הם קטעי תאים שיש להם תפקיד חשוב בקרישת הדם. אם קיים מחסור בטסיות הדם, זמן הדימום בעקבות פציעה יהיה ממושך יותר. במצבי בריאות מסוימים עלולות להופיע טסיות ענק או טסיות מקובצות, דבר המתגלה, בדרך כלל, רק בעת בדיקת משטח דם.

מתי יש לבצע ספירת דם מלאה?

ספירת דם מלאה היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. בדיקה זו משמשת גם ככלי ראשוני, בידי הרופא, להערכת מצב הבריאות הכללי של הנבדק. אם הנבדק סובל מתסמיני אנמיה, כגון: חולשה ועייפות, או שיש לו זיהום, דלקת, חבלה או דימום, ספירת דם מלאה תסייע באבחון הסיבה.

מהי משמעות התוצאות של ספירת דם מלאה?

עליה משמעותית במספר תאי הדם הלבנים מאששת את עובדת הימצאות זיהום בגוף ומחייבת בדיקות נוספות לזיהוי סיבת הזיהום. ירידה במספר תאי הדם האדומים ושינויים בגודלם ובצורתם מצביעים על קיומה של אנמיה ומרמזים על סיבתה. ירידה במספר טסיות הדם או עליה חדה במספרן מאששות את הסיבה לדימום מוגבר או לבעיות בקרישת הדם.

מצבים בריאותיים רבים גורמים לעליה או לירידה באוכלוסיית תאי הדם. חלק ממצבי בריאות אלה דורשים טיפול, וחלק אחר נפתר מעצמו. טיפול כימותרפי בעת מחלת סרטן משפיע על יצור תאי הדם במוח העצמות. יצור מוגבר של סוג מסוים של תאי דם בא על חשבונם של התאים האחרים, או שסך כל יצור תאי הדם יורד. תרופות מסוימות גורמות לירידה במספר תאי הדם הלבנים. מחסור בויטמינים ובמינרלים מסוימים עלול לגרום לאנמיה (ירידה במספר תאי הדם האדומים).

 

אולי יעניין אותך...

שקיעת דם

מהי המטרה של שקיעת דם? מטרת בדיקת שקיעת דם היא לעקוב אחר פעילות דלקתית בגוף …