בדיקת משטח דם

מהי המטרה של בדיקת משטח דם?

בדיקת משטח דם מסייעת להעריך את בשלותם ותקינותם של תאי הדם השונים. הבדיקה מסייעת להבחין בין הסוגים השונים של תאי הדם הלבנים, ולקבוע את חלקם היחסי בדם. בדיקת משטח דם מסייעת באבחון קשת של חוסרים, מחלות והפרעות הקשורים ביצור תאי הדם, בתפקודם ובתהליכי ההרס שלהם. הבדיקה משמשת גם כאמצעי ניטור של יצור תאי דם והבשלתם בעת מחלה כגון לויקמיה (סרטן הדם).

תאי הדם נוצרים ומגיעים לבשלות במוח העצמות, ומשתחררים לזרם הדם בהתאם לצורך. כל טיפת דם מכילה אלפי תאי דם אדומים, מאות תאי דם לבנים ומספר רב של טסיות (גופיפי דם המשתתפים בתהליך קרישת הדם). בכדי ליצור משטח דם, מורחים טיפת דם על משטח זכוכית, נותנים לכתם הדם להתייבש וצובעים אותו בצבען מיוחד. את הזכוכית המרוחה בדם בוחנים תחת מיקרוסקופ.

בדיקת משטח דם הייתה בדיקה שכיחה ביותר עד להופעת המכשור הממוכן שמבצע ספירת תאי דם בדקות ספורות שדחק את רגליה. בדיקה זו היא עדיין השיטה הטובה ביותר להעריך ולזהות תאי דם שאינם בשלים ושאינם תקינים, משום שבדיקה זו נערכת תחת עינו המיומנת של איש מעבדה.

מתי יש לבצע בדיקת משטח דם?

מקובל לבצע בדיקת משטח דם כאשר התוצאות שהתקבלו בספירת דם ממוכנת אינן תקינות, במיוחד בהתמיינות תאי הדם לפי גודל וצורה. בדיקה זו תתבצע אם קיים חשש ליצור בלתי תקין של תאי הדם במוח העצמות, או שקיים חשש להרס מוגבר של תאי דם. כמו כן משמשת בדיקה זו לצורכי מעקב אחר יעילות הטיפול בעת מחלות דם שונות.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת משטח דם?

ממצאי משטח דם אינם כלי אבחוני בפני עצמו. הם מצביעים על נוכחותה של הבעיה, מספקים מידע מסוים על חומרתה האפשרית ומאפשרים לרופא לקבוע אלו בדיקות נוספות רצוי לבצע בכדי להגיע לאבחון מדויק יותר של הבעיה.

תאי דם אדומים תקינים הם אחידים, בדרך כלל, בגודלם ובצורתם. שונות בגודלם ובצורתם של תאים אלה מצביעה על מצב שאינו תקין. בבדיקת משטח דם מקובל לדרג את רמת השונות בין תאי הדם האדומים באופן הבא: שונות מועטה 1+ עד שונות רבה 4+.

בבדיקת משטח דם נבחן גם מראם של תאי הדם הלבנים. תחת המיקרוסקופ נבחנים גודלם, צורתם ובשלותם. אם תאי הדם הלבנים אינם בשלים, פירושו של דבר הוא כי יש בעיה בתהליך היצור או בתהליך ההרס שלהם, או שהצורך בתאי דם לבנים (כחלק מן התגובה החיסונית) גדול יותר משיעור הבשלתם במוח העצמות ולכן משתחררים לזרם הדם תאים שאינם בשלים.

הדרך המקובלת לספור את כמות טסיות הדם היא באמצעות ספירת דם ממוכנת, אך אם קיימות טסיות ענק או טסיות מקובצות, ספירת הדם הממוכנת יוצאת שגויה מכיוון שהמכונה אינה מזהה אותן. כאשר ספירת הטסיות הממוכנת נמוכה באופן המעורר חשד, משמשת בדיקת משטח דם לקביעה האם מספר הטסיות תקין והאם אכן קיימות טסיות ענק או טסיות מקובצות.

 

אולי יעניין אותך...

שקיעת דם

מהי המטרה של שקיעת דם? מטרת בדיקת שקיעת דם היא לעקוב אחר פעילות דלקתית בגוף …