טיפול גני

בדיקת המוגלובין

מהי המטרה של בדיקת המוגלובין?

המטרה של בדיקת המוגלובין היא למדוד את כמות ההמוגלובין בדם. המוגלובין הוא חלבון הנמצא בתאי הדם האדומים שתפקידו ללכוד חמצן בריאות ולהובילו לכל תאי הגוף. רמות המוגלובין נמוכות מצביעות על קיומה של אנמיה. אנמיה היא מצב בריאותי בו הגוף אינו מקבל מספיק חמצן, דבר הגורם לעייפות לחולשה. רמות ההמוגלובין עולות ככל שמספר תאי הדם האדומים עולה. כשרמות ההמוגלובין הן מתחת לסף התקין, אות הוא כי יצור תאי הדם האדומים פחת או שתהליך ההרס של תאי הדם האדומים התגבר, או שיש דימום (פנימי או חיצוני) הגורם לאובדן דם.

מתי יש לבצע בדיקת המוגלובין?

בדיקת המוגלובין היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. בדיקת המוגלובין נערכת גם אם קיים חשש לאנמיה או שקיימות בעיות דימום. כמו כן משמשת הבדיקה גם כאמצעי מעקב לתגובת הגוף לתרופות וגם כאמצעי לקבלת החלטה על עירוי דם בעת אנמיה חריפה.

 

מהי משמעות התוצאות של בדיקת המוגלובין?

מדידת כמות ההמוגלובין היא מדד ליכולת העברת חמצן של הדם. כמות ההמוגלובין תלויה הן בכמות תאי הדם האדומים והן בכמות ההמוגלובין בתוך התאים. ערך מספרי נמוך מצביע על אנמיה (כתוצאה מחוסר בברזל, או מחסור בויטמינים B12, B6 וחומצה פולית), הצטלקות הכבד בעקבות שחמת, דימום (פנימי או חיצוני), תהליכי הרס מוגברים של תאי דם אדומים, מחלת כליות, כשל בפעילות מוח העצמות או סרטן הפוגע במוח העצמות ומחסור בויטמינים ובמינרלים. ערך מספרי גבוה עלול להצביע על התייבשות, יצור מוגבר של תאי דם אדומים במוח העצמות, מחלת ריאות חמורה ועוד.

למעשנים כבדים יש רמות מוגברות של המוגלובין. לאנשים החיים בהרים גבוהים יש כמות מוגברת של המוגלובין, זאת בגלל דלילות החמצן באוויר הרים המחייבת את הגרים בהם לפתח מערכת משוכללת יותר לקליטת חמצן.

 

אולי יעניין אותך...

שקיעת דם

מהי המטרה של שקיעת דם? מטרת בדיקת שקיעת דם היא לעקוב אחר פעילות דלקתית בגוף …