דלקת כבד נגיפית מסוג C

בדיקת קורטיזול

מהי המטרה של בדיקת קורטיזול?

המטרה של בדיקת קורטיזול היא לאבחן תסמונת קושינג או מחלת אדיסון, שהן שתי הפרעות חמורות של בלוטת האדרנל. קורטיזול הוא הורמון המופרש מבלוטת האדרנל. הורמון זה מסייע בפירוק רכיבי תזונה, רמתו עולה בעתות עקה והוא מווסת את המערכת החיסונית. חום, קור, זיהום, טראומה, פעילות גופנית, השמנת יתר ומחלות ממושכות משפיעים על הפרשת הקורטיזול. ההורמון מופרש בתבנית יומית, רמתו מתחילה לעלות מוקדם בבוקר, מגיעה לשיאה בסביבות השעה שמונה ויורדת לקראת ערב.

תסמונת קושינג נגרמת מהפרשה מוגברת של קורטיזול ואילו מחלת אדיסון נגרמת בעקבות נזק לבלוטת האדרנל הגורם להפרשה מופחתת של ההורמון. בעקבות הופעת רמות בלתי תקינות של קורטיזול תתבצענה בדיקות נוספות לאימות האבחון ולהתאמת טיפול הולם.

מתי יש לבצע בדיקת קורטיזול?

בדיקת קורטיזול תיערך במידה והבחין הרופא בתסמינים החשודים כתסמיני תסמונת קושינג (השמנת יתר, שרירים מדולדלים וחולשת שרירים), או שהבחין הרופא בתסמיני מחלת אדיסון (חולשה, עייפות, פיגמנטציה מוגברת בעור ועוד).

מהי משמעות התוצאות של בדיקת קורטיזול?

אצל אנשים בריאים, רמות הקורטיזול בעת השינה הן הנמוכות ביותר ומגיעות לשיאן לאחר הקימה. בתסמונת קושינג משתבשת תבנית זו לחלוטין, לכן לעיתים נבדקות רמות הקורטיזול בשעות הלילה, אם קיים חשש שהנבדק לקה בתסמונת.

רמות גבוהות של קורטיזול מצביעות על תסמונת קושינג ואילו רמות נמוכות של קורטיזול מצביעות על מחלת אדיסון.

אולי יעניין אותך...

קשר בין אמא לתינוק

בדיקת פרולקטין

מהי המטרה של בדיקת פרולקטין? המטרה של בדיקת פרולקטין היא למדוד את רמות הורמון הפרולקטין …