קשר בין אמא לתינוק

בדיקת פרולקטין

מהי המטרה של בדיקת פרולקטין?

המטרה של בדיקת פרולקטין היא למדוד את רמות הורמון הפרולקטין בדם. פרולקטין הוא הורמון המיוצר בבלוטת יותרת המוח הפנימית, הנמצאת בסמוך לבסיס המוח. אצל גברים ואצל נשים שאינן הרות, רמות הפרולקטין בדם נמוכות. בעת ההריון ומיד לאחר הלידה עולות רמות הורמון זה. במשך ההריון, פרולקטין והורמונים נוספים ממריצים את התפתחות השדיים, ומיד לאחר הלידה, גורם הורמון זה ליצור חלב. אם האם אינה מניקה את תינוקה, רמות הפרולקטין יורדות למצבן בטרם ההריון. בעת ההנקה, ליניקתו של התינוק תפקיד חשוב בשחרור הפרולקטין לזרם הדם. רמות הפרולקטין תשארנה גבוהות כל עוד האם ממשיכה להניק.

סיבה נוספת לרמות גבוהות של פרולקטין בדם היא הופעת גידול בבלוטת יותרת המוח. בדרך כלל, גידול זה הוא שפירי ונפוץ יותר בקרב נשים. קיומו של הגידול עלול לגרום ליצור חלב אצל נשים שלא הרו ולעיתים נדירות אף אצל גברים. גידול כזה עלול גם ללחוץ על עצב הראיה ולגרום לכאבי ראש ולהפרעות בראיה.

רמות גבוהות של פרולקטין אצל נשים עלולות לגרום לבעיות פוריות ולאי סדירות במחזור החודשי. רמות גבוהות של פרולקטין אצל גברים עלולות לגרום לירידה הדרגתית בתפקוד המיני ובתשוקה המינית.

מתי יש לבצע בדיקת פרולקטין?

בדיקת פרולקטין תוזמן כאשר לנבדק יש תסמינים המעוררים חשש לרמות גבוהות של פרולקטין, כגון: כאבי ראש בלתי מוסברים והפרעות בראיה. בדיקה זו תוזמן אם לנבדקת יש בעיות פוריות והפרעות במחזור הווסתי.

בדיקה זו תוזמן גם כחלק מבדיקות הורמונים אם קיים חשש לתת פעילות של בלוטת יותרת המוח.

מהי משמעות התוצאות של בדיקת פרולקטין?

רמות גבוהות של פרולקטין בעת ההריון ובתקופת ההנקה הן מצב תקין. מצבים אחרים בהם עלולות להופיע רמות גבוהות של פרולקטין הם: אנורקסיה (הפרעות אכילה), שימוש בתרופות, כגון: תרופות אנטי דיכאוניות, תרופות הרגעה, תרופות מסוימות ליתר לחץ דם ותרופות לצרבת, תת פעילות של בלוטת המגן, מחלת כליות, גידולים בבלוטת יותרת המוח ועוד.

רמות נמוכות של פרולקטין אינן מטופלות בדרך כלל. רמות נמוכות של פרולקטין עלולות להיגרם כתוצאה מטיפול תרופתי מסוים.

 

אולי יעניין אותך...

דלקת כבד נגיפית מסוג C

בדיקת קורטיזול

מהי המטרה של בדיקת קורטיזול? המטרה של בדיקת קורטיזול היא לאבחן תסמונת קושינג או מחלת …