חוסר שינה ותאונות דרכים

חוסר שינה ותאונות דרכים

דר' צ'רלס ציזלר, ודר' כריסטופר לנדריגן, מומחים ברפואת שינה, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב, מתארים את הסכנות הכרוכות בשעות עבודה מרובות ועל הקשר בין חוסר שינה ותאונות דרכים.

תקציר – הקשר בין מחסור בשינה לבין בעיות בשיקול הדעת

  • נהיגה במצב של ישנוניות היא הגורם של מיליון תאונות, 500,000 פציעות ו- 8,000 מקרי מוות בכל שנה בארה"ב.
  • לילה אחד ללא שינה פוגע בביצועי הנהיגה שלנו כמו פגיעתה של שיכרות ברמה של 0.1% אלכוהול בדם, רמה שאסור מעליה, מבחינה חוקית, לנהוג ברכב.
  • מחסור בשינה, כמו אלכוהול, פוגע ביכולת ההערכה ובשיקול הדעת שלנו, ומקשה עלינו לאמוד עד כמה היכולת שלנו לקויה כאשר אנו עייפים.

מגפה לאומית – חוסר שינה ותאונות דרכים

סקר של הקרן הלאומית לשינה בארה"ב שבחן את הקשר בין חוסר שינה ותאונות דרכים מגלה כי שליש מהנהגים הבוגרים מדווחים כי נרדמו במהלך נהיגה ברכבם. על סמך מחקרים שנערכו, המכון לבריאות בארה"ב מעריך כי נהיגה במצב של עייפות אחראית ל- 20% מתאונות הדרכים בארה"ב, כלומר כמיליון תאונות דרכים, 500,000 פצועים ו- 8,000 הרוגים בכל שנה בארה"ב.
נהיגה אינה הפעילות היחידה שנפגעת בגלל מחסור בשינה. כל משימה או מקצוע שמחייבים ערנות וכושר שיפוט מבוסס יכולים להיות מושפעים לרעה בגלל מיעוט שעות שינה. מקצועות הרפואה, למשל, ידועים לשמצה זה זמן רב. שעות רבות ללא שינה שנדרשות מרופאים, מאחיות ומשאר אנשי הצוות הרפואי פוגעות באיכות הטיפול שהחולים מקבלים. על אף שאין מספר מדויק של טעויות רפואיות שניתן ליחס לשינה בלתי מספקת, מחקר מבוקר ואקראי שנערך באוניברסיטת הרווארד היוקרתית שבארה"ב מצא שניתן ליחס יותר מרבע הטעויות של רופאים מתמחים במחלקות טיפול נמרץ לשעות עבודה רבות ללא שינה מספקת. בהינתן שטעויות רפואיות אחראיות בארה"ב ל- 98,000 מקרי מוות בכל שנה, צמצום המחסור בשעות שינה של רופאים ואחיות הוא עניין בעל חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה.

איך משפיעה שינה גרועה על ביצועים

כמה גורמים שקשורים לשינה יכולים להשפיע על היכולת להישאר ערני ולבצע משימות באופן בטוח וכשיר. דבר ראשון הוא מספר השעות המצטבר של ערות. כל שעה נוספת של ערות מגבירה את הדחף לישון ומפחיתה הדריכות. גורם שכיח נוסף הוא שינה בלתי מספקת על בסיס קבוע, שנקראת מחסור שינה כרוני. מדענים מצאו שירידה קטנה בכמות שעות השינה בלילה היא בעלת השפעות מצטברות רציניות. לדוגמא: רמת הנזק ביום העשירי, של שבוע וחצי שבו ישנים רק 6 שעות בלילה במקום 7-9 שעות בלילה, זהה למצב שבו לא ישנים כלל במשך 24 שעות. גורם נוסף הוא השעון הביולוגי הפנימי. עובדי משמרות מושפעים על-ידי התזמון של השעון הפנימי שלהם, במיוחד אם הם מנסים להיות ערניים כאשר השעון הפנימי שלהם מורה להם ללכת לישון, או כשהם מנסים לישון כאשר השעון הפנימי מורה להם להיות ערניים.

מנומנם או שתוי, ההשפעות דומות

מחקרים הראו כי 17-19 שעות ערות רצופות משפיעות לרעה על הביצועים שלנו יותר מרמה של 0.05% אלכוהול בדם (רמה שנחשבת לשכרות ברוב ארצות מערב אירופה). רמה זו של שבוש הביצועים מאטה את זמן התגובה בכמעט 50% בהשוואה למי שישן היטב. 24 שעות רצופות של ערות גורמות לשיבוש בביצועים שלנו כמו במצב שבו רמת האלכוהול בדם עומדת על 0.1%, מעל ומעבר לרמת שכרות כבדה לפי הנהוג בארה"ב.

נחרצת אף יותר היא השפעת שינה גרועה על יכולת השיפוט שלנו. קליפת המוח המצחית שאחראית על הנמקות לוגיות ועל חשיבה מודרכת פגיעה במיוחדת ממחסור בשינה. מומחים משערים שזו הסיבה מדוע אנשים מתקשים להבחין בעייפות שלהם וברמת השיבוש שחלה בביצועים שלהם. כמו נהג שיכור שחושב שהוא יכול לנהוג בבטחה, נהג עייף אינו יכול להפעיל שיפוט סביר לגבי יכולתו לתפעל בבטחה את הרכב.  

עוד על נדודי שינה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …