8 בעיות שנגרמות בגלל הערכה עצמית נמוכה

שונא את האופן שבו אתה מתלבש? או חושב שאינך ראוי לקבל קידום בעבודה? יש סיכוי שאתה סובל מפרץ של הערכה עצמית נמוכה. מחקרים מצאו קשר בין הערכה עצמית נמוכה ודימוי עצמי ירוד לבין מגוון של בעיות שיכולות להשפיע על כמעט כל דבר, החל מהדרך בה אתה רואה את עצמך וכלה בקריירה שלך ובמערכות היחסים שאתה מנהל.

להלן הבעיות השכיחות ביותר שנגרמות בגלל הערכה עצמית נמוכה:

1. שנאה עצמית

ישנם זמנים בהם אנו שונאים את מי שאנחנו ומתעבים את מחשבותינו ואת מעשינו. אלה סימנים קלסיים של הערכה עצמית נמוכה. שנאה עצמית מאופיינת בתחושות של כעס ותסכול על מי שאנחנו ועל חוסר יכולתנו לסלוח לעצמנו אפילו על השגיאה הפעוטה ביותר שעשינו.

מה אפשר לעשות?

כדאי לשנות את הדיאלוג הפנימי שלנו. ביקורת פנימית מזינה שנאה עצמית, לכן הצעד הראשון הוא להשתיק את הקול בראשנו על-ידי חזרה מודעת של תשובה חיובית לכל מחשבה שלילית שעולה בראשנו. מדוע עלינו להיות המבקר הכי מחמיר שלנו?

רצוי שנסלח לעצמנו על שגיאות שעשינו. אף אחד איננו טוב מוחלט או רע גמור. עשיית דבר מה שאנו מתחרטים עליו אינה הופכת אותנו לרשעים ממש כפי שעשיית דבר טוב אינה הופכת אותנו למלאכים.

חשוב לשנות את אמונות הליבה השליליות שלנו. סביר לשער שאמונות הליבה שלנו (האופן שבו אנו תופסים את עצמנו את האחרים ואת העולם) אינן מעודכנות יותר משום שקיבלנו אותן מזמן מאחרים כמו הורינו, בני זוגנו לשעבר או חברינו. אין מה לחשוש מניסוח מחודש של אמונות הליבה, אלה הם חיינו.

2. פרפקציוניזם

החתירה להיות מושלם היא אחד ההיבטים היותר הרסניים של הערכה עצמית נמוכה. פרפקציוניסט הוא אדם שחי בתחושה מתמדת של כישלון משום שהישגיו, כמה שיהיו מרשימים, לעולם לא יראו לו כטובים דיים.

מה אפשר לעשות?

עלינו לקבוע ציפיות ראליות מעצמנו. צריך לחשוב באופן מודע האם יעדינו הגיוניים וברי השגה לפני שאנו חותרים להשיגם. יש לזכור תמיד שהחיים באופן כללי אינם מושלמים.

חשוב להבחין שיש הבדל עצום בין כישלון בעשיית דבר מה לבין היותנו כישלון כבני אדם. אין להתבלבל ביניהם.

רצוי להפסיק להזיע על כל דבר קטן. פרפקציוניסט נוטה להיטפל לבעיות חסרות משמעות. הוא שוכח את התמונה בכללותה ועוד מתגאה על כך.

3. דימוי גוף ירוד

דימוי גוף שלילי קשור לעתים קרובות להערכה עצמית נמוכה וההפך גם הוא נכון. כלומר שזה יכול להשפיע על כל דבר, החל באופן התנהגותנו במערכת יחסים וכלה בדרך בה אנו מקרינים את עצמנו במקום העבודה.

מה אפשר לעשות?

כדאי להימנע מלהשוות את עצמנו לאחרים, זה רק יוביל לחוסר ביטחון. עלינו לקבל שכל אחד הוא שונה ולזכור במה אנו חזקים.

חשוב לשמור על בריאותנו. תזונה בריאה ומשטר יומי של אימון גופני לא רק גורמים לנו להרגיש כבעלי יכולת גופנית משופרת, הם מביאים לשחרור של אנדורפינים – אותם הורמוני התחושה הטובה בגוף.

רצוי להשגיח על הופעתנו. אנשים בעלי דימוי גוף רע מפסיקים לעתים קרובות להתאמץ לשמור על הופעה נאה באמונה שאין בכך טעם. אם נעשה מדי יום, באופן מודע, שלושה דברים חיוביים בקשר להופעתנו הדימוי העצמי של גופנו ישתפר במהירות.

4. תחושת חוסר ערך

כולנו מטילים ספק ביכולתנו בתחומי חיים מסוימים, אך התחושה העמוקה של חוסר ערך מקורה באמונה שבאופן כזה או אחר איננו בעלי ערך כמו האחרים. אם זה נראה מוכר, חשוב להבין שתחושת חוסר ערך אינה דבר שניתן לנו על-ידי אחרים, אלא דבר שבנינו במו ידינו.

מה אפשר לעשות?

עלינו לקבל שכל אחד מאיתנו בא עם כישרונות ייחודיים שעלינו להיות גאים בהם ולהאמין שאנו אנשים בעלי ערך. על אף שזה נחמד ויפה לחשוב טובות על אחרים, זה לא הגיוני לפרש מחשבות אלו ולהניח שהאחרים טובים מאיתנו. אפשר להעריך את כישרונותיהם של אחרים, אבל לא על חשבון כישרונותינו.

צריך להיות ערים לכך שאנו מלמדים את האחרים איך לנהוג בנו. רצוי שנשקף את עצמנו כבני אדם שדעותיהם תקפות כמו דעותיהם של אחרים, ואז תחושת הערך העצמי תתחיל לעלות.

5. רגישות יתר

להיות רגיש מדי הוא אחד ההיבטים המכאיבים יותר של הערכה עצמית נמוכה. אם אנו חשים כעס בעקבות ביקורת או מרגישים הרוסים מחמת הערה כלשהי שהופנתה לעברנו, חשוב שנקהה את רגישותנו.

מה אפשר לעשות?

עלינו לוודא שאנחנו באמת מקשיבים למה שנאמר. בדרך זו נוכל לבחון אם ההערה שהופנתה אלינו היא אמת או לא, לפני שאנו מחליטים איך אנחנו מרגישים כלפיה. אם הביקורת אינה הוגנת עלינו לומר שאיננו מסכימים לה. אם יש בה שמץ של אמת, עלינו ללמוד ממה שנאמר במקום לייסר את עצמנו בקשר לביקורת. ביקורת חיובית היא בדיוק הדבר הזה, בתנאי שאנו מקבלים את ההערות במובנן הרחב ומשתנים לטובה.

חשוב לוודא שאנחנו ממשיכים הלאה. טחינה שוב ושוב של מה שהעכיר את רוחנו רק תיטע אותו עמוק בזיכרוננו, דבר שאין בו תועלת.

6. פחד וחרדה

פחד ואמונה שאין בכוחנו לשנות דבר בעולמנו קשורים באופן הדוק להערכה עצמית נמוכה.

מה אפשר לעשות?

כדאי ביותר לערוך אבחנה ברורה בין פחדים אמתיים לבין פחדים חסרי בסיס על-ידי עימות בין חרדותינו לבין העובדות. לדוגמה  אנו יכולים לחוש שזה חסר תוחלת לנסות להשיג קידום בעבודה מכיוון שאנו חושבים שלא נשיג את הקידום. עד כמה נכונה הצהרה זו אם בוחנים את המציאות?

רצוי לבנות לעצמנו אמון ביכולתנו לעמוד מול פחדים. נצייר לעצמנו את פירמידת הפחדים, נשים בראשה את פחדנו הגדול ביותר ובתחתיתה את פחדינו הקטנים ביותר. הרעיון הוא לטפס במעלה הפירמידה, לבחון כל פחד לגופו ולחזק את אמונתנו ביכולות שלנו ככל שאנו מתקדמים.

7. כעס

כעס הוא רגש נורמלי  אך הוא נוטה להתעוות כאשר יש לנו הערכה עצמית נמוכה. כשאנחנו לא מחזיקים מעצמנו, אנחנו מתחילים להאמין שמחשבותינו ורגשותינו אינם חשובים לאחרים. כעס ופגיעות כבושים הולכים ומצטברים, כך שדבר מה פעוט יכול לעורר בנו פרצי זעם.

מה אפשר לעשות?

עלינו ללמוד איך להישאר רגועים. דרך אחת היא לא לתת לתחושותינו לבעבע עד שאנו מתפוצצים, במקום זאת לתת ביטוי כאן ועכשיו למה שאנו מרגישים. אם זה לא עובד, עלינו לקחת צעד הצידה מהמצב, לנשום עמוק כדי להאט את דופק הלב ולהחזיר את גופנו למצב רגוע יותר.

אל לנו להפריז. אנשים עם הערכה עצמית נמוכה נוטים לעתים קרובות למחויבות יתר במקום לחוש מרירים בעת שהם נאבקים כדי להסתגל למצב. כדאי לנו לנסות להתמודד רק עם מה שאנו באמת רוצים בו.

8. לרצות אחרים

אחת הבעיות הגדולות ביותר עם הערכה עצמית נמוכה היא התחושה שעלינו לרצות אחרים כדי שיחבבו אותנו, יאהבו אותנו ויעריכו אותנו. כתוצאה מכך רבים מהאנשים שמרצים אחרים חשים בסופו של דבר מתוסכלים, מנוצלים ומרירים.

מה אפשר לעשות?

עלינו ללמוד לומר לא. ערכנו אינו תלוי באישורם של אחרים, אנשים אוהבים אותנו בגלל מה שאנחנו ולא בגלל מה שאנו עושים עבורם.

כדאי להיות אנוכי לפעמים, או לפחות לחשוב על צרכינו לשם שינוי. אנשים עם הערכה עצמית בריאה יודעים מתי חשוב לתת לעצמם את הקדימות.

רצוי לקבוע גבולות עם האחרים. תחושות שאנו מנוצלים ומושפלים נובעות מקבלת דברים מחברים ובני משפחה שאנו מרגישים שהם אינם מקובלים עלינו.

חשוב שנדע להציב גבולות בין מה שנעשה ומה שלא נעשה למען אחרים ותחושות המרירות ילכו ויתפוגגו.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …