לחץ דם לא יציב

7 דרכים לשמור על לחץ דם תקין

שמירה על לחץ דם תקין היא בעלת חשיבות רבה ביותר להפחתת הסיכון ללקות במחלות ובראשן מחלות לב וכלי דם. באדיבות אתר הבריאות הבריטי patient.co.uk אנו מציגים שבע דרכים הגיוניות וקלות לביצוע לסייע לעצמנו לשמור על הבריאות.

נתוני לחץ הדם שלנו הם אינדיקציה ללחץ שמפעיל הדם על דפנות העורקים.

לחץ הדם מיוצג על-ידי שני מספרים שמצביעים על הלחץ הגבוה ביותר והלחץ הנמוך ביותר שהדם מפעיל כנגד דפנות העורקים במהלך מחזור אחד של פעולת הלב:

  • המספר הגבוה נקרא לחץ דם סיסטולי והוא הלחץ הרב ביותר של הדם כנגד דפנות העורקים כאשר הלב מתכווץ ומזרים דם לגוף.
  • המספר הנמוך נקרא לחץ דם דיאסטולי והוא הלחץ המועט ביותר שמפעיל הדם כנגד דפנות העורקים כאשר הלב נמצא במנוחה בין פעימות (התכווצויות) הלב.

מהו לחץ דם תקין?

לחץ דם של 120/80 או פחות, הוא לחץ דם אידאלי. אם לחץ הדם שלנו גבוה מזה אך נמוך מ- 140/90, על אף שהוא מסווג כנורמלי, הסיכון הקרדיו-וסקולרי (סיכון ללב ולכלי הדם) שלנו מתגבר, והיה רצוי למצוא דרך להפחית את הלחץ, במיוחד אם הלחץ קרוב לגבול העליון של התקן.

לחץ הדם שלנו מסווג כגבוה אם בכמה מקרים נפרדים הוא באופן עקבי מעל ל- 140/90 (או שלחץ הדם שלנו שנמדד במכשיר ביתי או במכשיר שמנטר את לחץ הדם במשך יממה או יותר הוא מעל ל- 135/85 במשך שעות היום).

לחץ דם יכול להיות גם נמוך מדי, והוא מסווג ככזה אם המדידה מצביעה על 90/60 ופחות. אם איננו סובלים מסחרחורת או מהתעלפויות תכופות בגלל לחץ דם נמוך, לחץ דם נמוך אינו נחשב לבעיה. לחץ דם נמוך יכול להיות עניין זמני, שרבים מאתנו חווים בעקבות מעבר פתאומי למצב עמידה, אבל זו רק נפילת לחץ שידועה כתת-לחץ דם משינוי תנוחה. כאשר גופנו מתאים את עצמו למצב של עמידה, לחץ הדם חוזר במהירות למצבו התקין ואין צורך לדאוג עקב כך. במצבי בריאות מסוימים כמו מחלת פרקינסון וסוכרת ישנה נטייה לתת-לחץ דם משינוי תנוחה, אפילו אם לחץ הדם שלנו במצב ישיבה הוא תקין או גבוה.

לחץ דם תקין ובריאות

לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון רציני להתפתחות של מחלות לב וכלי דם בעתיד. לחץ דם גבוה וממושך מטיל על הלב עומס נוסף וגורם לנזק למעטה הפנימי החלק של העורקים, דבר שיכול לסייע בהצטברות של רובד טרשתי עם משקעי כולסטרול.

עלייה פתאומית קצרת טווח בלחץ הדם, במשך רגעים של עקה (סטרס) גבוהה, יכולה לגרום להינתקות של חלק מרובד טרשתי קיים ולעורר תהליך של היווצרות קריש דם שיכול להוביל להתקף לב (חסימה של עורק בשריר הלב) או לשבץ (חסימה של עורק במוח).

לכן חשוב לא רק לשמור על לחץ דם תקין בזמן מנוחה אלא גם על שליטה טובה ברמות לחץ הדם בזמנים של עקה נפשית וסטרס גופני.

שמירה על לחץ דם תקין

תרופות רבות מסייעות בשליטה על לחץ הדם, אבל אפשר ורצוי לשלוט בלחץ הדם ביעילות רבה גם באמצעות עריכת שינויים שקולים וזהירים באורח החיים.

אם יש לנו לחץ דם גבוה, כדאי לאמץ את אורחות החיים הבאות כדי להחזיר את לחץ הדם לתקנו:

  1. לנקוט בצעדים כדי להבטיח שמירה על משקל גוף תקין

מדד מסת גוף גבוה (BMI) והיקף מותניים רחב יכולים להגביר באופן משמעותי את לחץ הדם. אם נישאר רזים בזכות הקפדה על פעילות גופנית וצריכת תזונה בריאה נוכל לשפר את השליטה בלחץ הדם.

  1. להישאר פעילים מבחינה גופנית

אימון גופני סדיר משפר את יעילות פעולת הלב וכלי הדם, דבר שעוזר בשליטה על לחץ הדם במנוחה ובעת פעילות גופנית. 30 דקות בלבד ביום של פעילות גופנית מתונה זה מה שאנו זקוקים לו. אם איננו נוהגים להתאמן באופן סדיר, צריך להתחיל באימונים בהדרגה עד שהפעילות הגופנית תהיה נוחה לנו לביצוע.

אם לחץ הדם שלנו באופן עקבי גבוה מ- 140/90 חובה עלינו להתייעץ עם הרופא לפני שמתחילים בתוכנית אימון גופני כלשהי.

  1. להפסיק לעשן

ניקוטין הוא חומר שמעורר את מערכת העצבים המרכזית לכן רמות לחץ הדם עולות מיד לאחר השאיפה הראשונה מהסיגריה. כימיקלים אחרים שנמצאים בעשן הסיגריות גורמים לנזק לדפנות העורקים והופכים אותנו למועדים ליתר לחץ דם בעתיד.

  1. להגביל את כמות המלח במזון

נתרן (אחד משני היסודות שמהם עשוי מלח) יכול לגרום לאצירת נוזלים במחזור הדם, דבר שמגביר את לחץ הדם. יש שפע של נתרן במזון שאנו קונים לכן ראוי שנעמוד בפיתוי להוסיף עוד מלח בזמן הארוחות. מליחות המזון היא דבר שמסתגלים אליו במהירות וכך אפשר לאמץ העדפות דלות במלח מבלי לפגום בטעם המזון.

  1. להגביר את כמות האשלגן במזון

תוספת אשלגן יכולה לסתור את ההשפעות השליליות של עודפי נתרן במזון. אכילת בננה אחת ביום יכולה להעלות באופן משמעותי את רמות האשלגן בגוף ולהעניק גם אספקה שוטפת של אנרגיה, סיבים, ויטמינים ומינרלים אחרים.

  1. לשתות אלכוהול באופן מדוד

שתייה מופרזת של אלכוהול יכולה להעלות את לחץ הדם באופן ניכר. צריך לוודא שצריכת האלכוהול נשמרת בגבולות בריאים ולהימנע משתייה לשוכרה.

  1. לנהל באופן חיובי את מצבי העקה (סטרס)

לחץ הדם יכול לזנק בחדות כלפי מעלה כאשר אנחנו נמצאים תחת לחצים ומועקות, לכן צריך לוודא שאנחנו יכולים לנהל את מצבי העקה שלנו בעזרת שמירה על פעילות גופנית סדירה, הקפדה על שינה מספקת ועל התרגעות, טיפוח והנאה ממערכות יחסים תומכות, וניהול המחויבויות שלנו באופן שמתאים לנו.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …