לחץ דם גבוה

4 עצות תזונתיות להורדת לחץ דם גבוה

 

לחץ דם גבוה, שבץ ומחלת לב שכיחים ביותר בעולם המערבי המתועש. אפידמיולוגים תולים חלק נכבד בשכיחותן של בעיות בריאות אלו בתזונה. לאחר עשרות שנות מחקר הגיעו מדענים למסקנה שהתזונה האמריקנית הטיפוסית היא מתכון בטוח ליתר לחץ דם ולמחלות לב: יותר מדי מלח, יותר מדי שומנים רוויים, יותר מדי קלוריות, ופחות מדי ירקות ופירות. החדשות הטובות הן שניתן על-ידי השגחה על התפריט לקחת חלק פעיל במניעה ובשליטה בלחץ דם גבוה.

 

פחות מלח פחות לחץ דם גבוה

רופאים הבחינו לראשונה בקשר בין יתר לחץ דם לבין כלוריד נתרן (מלח שולחן) כבר בשנת 1900, בה נמצא שהימנעות ממלח של חולים באי-ספיקת כליות וביתר לחץ דם רציני, הורידה את רמות לחץ הדם ושיפרה את תפקוד הכליות.

ההנחיה התזונתית המקובלת בארה"ב היא להגביל את צריכת הנתרן ל- 2,300 מג ביום (כמות שוות ערך לכפית מלח שולחן). הצריכה הטיפוסית בארה"ב עומדת על 1-3 כפיות מלח ביום, כ- 7,200 מג נתרן. עובדה זו שהוצלבה עם השכיחות הגבוהה של יתר לחץ דם, הובילה את המדענים לשער שעומס יתר של מלח הוא האשם בבעיה.

הקשר בין צריכת מלח ליתר לחץ דם אינו חד משמעי. כמחצית מהאנשים שלוקים ביתר לחץ דם רגישים למלח, כלומר שצריכה גבוהה מדי של מלח מעלה, באופן ברור, את לחץ דמם וחושפת אותם לסיכוני סיבוכים בריאותיים שונים. בנוסף, נמצא שאנשים שלקו בסוכרת, בהשמנת יתר וקשישים רגישים להשפעות המלח יותר מכלל האוכלוסייה. השאלה האם צריכה גבוהה של מלח משפיעה על הסיכון של האוכלוסייה הבריאה ללקות ביתר לחץ דם היא נושא ששנוי במחלוקת בקרב המדענים. מבלי להכריע בשאלה האם צריכה גבוהה של מלח מגבירה את לחץ הדם, ברור למדענים שהיא משבשת את יכולתן של תרופות לגרום לירידה בלחץ הדם.

משגיחים על השומנים, מורידים לחץ דם גבוה

תזונה דלה בשומן רווי יכולה להוריד רמות כולסטרול בדם, אך השפעתה על לחץ דם טרם נקבעה באופן מוחלט. חשוב לזכור שלא כל השומנים רעים. חומצות שומן מסוג אומגה 3 שתורמות לבריאות הלב, מצויות בדגי מי מעמקים קרים כמו מקרל וסלמון, בכמה שמנים צמחיים כמו קנולה ובאגוזים ודגנים כמו פשתן. כמויות גדולות של חומצות שומן אלו יכולות לסייע בהורדת יתר לחץ דם, אך אופן תפקידן במניעת יתר לחץ דם עדיין אינו ברור. מה שנראה כברור הוא השפעתן על מחלת לב. במספר לא קטן של מחקרים נמצא קשר משמעותי בין צריכה מתונה של חומצות שומן אומגה 3 לבין סיכון מופחת להתקף לב ולדום לב.

 

מגבירים צריכת אשלגן, מורידים לחץ דם גבוה

צריכה נמוכה מדי של אשלגן יכולה לגרום לעליית לחץ הדם ולהגביר את הסיכון לשבץ. הגדלת כמות האשלגן בתזונה יכולה לאפשר לאנשים מסוימים לצמצם את מינון התרופות שהם נוטלים להורדת לחץ דם. במחקר שנערך באיטליה, 27 מטופלים שלקו ביתר לחץ דם הגבירו את צריכת האשלגן שלהם בעוד שקבוצה נוספת של 27 מטופלים אחרים המשיכה בתזונתה השגרתית. לאחר שנה, 81% מאלה שהגבירו את צריכת האשלגן יכלו לצמצם את צריכת התרופות ביותר ממחצית, בעוד שרק 29% מאלה שדבקו בתזונתם השגרתית יכלו לצמצם באותו שיעור את מינון התרופות.

לפני שמגבירים את צריכת האשלגן יש להיוועץ ברופא המטפל, אנשים מסוימים, למשל כאלה שלקו במחלת כליות, צריכים להימנע הן מאשלגן והן ממלח.

צורכים מספיק סידן, מורידים לחץ דם גבוה

בכמה מחקרים נטען שצריכה נמוכה של סידן יכולה לתרום לעליה בלחץ הדם, למרות שתפקידו המדויק של הסידן ביתר לחץ דם אינו ידוע. השערה אחת גורסת שמחסור בסידן בתזונה גורם לגוף לאצור נתרן, דבר שגורם לעלייה בלחץ הדם. מסיבה זו, יהיה זה חשוב במיוחד לאנשים שרגישים למלח ושלקו ביתר לחץ דם

צורכים כמות נאותה של סידן מהתזונה.

בעוד שקיימת הוכחה לכך שצריכה של שפע מזונות ומשקאות עשירים בסידן יכולה לסייע במניעת יתר לחץ דם, השפעותיהם של תוספי תזונה של סידן על שליטה ברמות לחץ הדם אינה חד משמעית. בשלב זה נמנעים מומחים מלהמליץ על נטילת תוספי תזונה של סידן כאשר המטרה היחידה היא הורדת לחץ דם. אך מכיוון שרבים בעולם המערבי אינם צורכים מספיק סידן בתזונתם, מעטים יחלקו על שימוש בתוספים אלה כדי להגביר את צריכת הסידן.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …