אנטיביוטיקה חדשה

10 דברים שכדאי לדעת על שפעת החזירים

מאז הופעתו של נגיף שפעת החזירים בחודש אפריל 2009, חלו בשפעת החזירים כמה מיליוני אנשים, ולמרבה הצער נפטרו מהמחלה (בעיקר מסיבוכיה) קרוב ל- 2,000 אנשים בעולם. במהלך הקיץ, באופן די מפתיע, לא נמוג הנגיף, כפי שקורה בדרך כלל עם נגיפי שפעת, וכעת רשויות הבריאות בכל רחבי העולם חוזות שגל גדול של מקרי הידבקות יתחיל בסתיו, כנראה בסמוך לפתיחת שנת הלימודים.

כמה מודאגים עלינו להיות? איך אפשר להתכונן כראוי להופעתו החזויה של הנגיף בעוצמה רבה יותר?

להלן עשרה דברים שכדאי לדעת על שפעת החזירים:

1. אין מקום לפניקה  עד עתה, שפעת החזירים לא היוותה איום רב יותר משפעת עונתית. במהלך החודשים הספורים לקיומו של הנגיף, שיעורי האשפוז והתמותה נראים נמוכים יותר מהממוצע שאופייני לשפעת עונתית, והנגיף לא עבר מוטציה דרמטית. כך מדווחים גורמי בריאות בחצי כדור הארץ הדרומי שבו עונת החורף והשפעת בעיצומן. על אף זאת, עוד אנשים נדבקים בשפעת החזירים ורשויות הבריאות בעולם מודאגות מכיוון שהנגיף קנה לו אחיזה בחודשי הקיץ, עונה שבדרך כלל היא נטולת שפעת.

2. הנגיף אלים יותר כלפי כמה מאיתנו. שפעת החזירים היא איום רב יותר לכמה קבוצות אוכלוסיה, ילדים מתחת לגיל שנתיים, נשים הרות, אנשים עם בעיות רפואיות כמו אסתמה  סוכרת ומחלת לב. בני נוער וצעירים אף פגיעים יותר לשפעת החזירים. במצב רגיל, שפעת עונתית פוגעת בקשישים בצורה הקשה ביותר, אבל לא כך הוא הדבר בשפעת החזירים. מדענים משערים שלקשישים ישנה חיסוניות מסוימת בעקבות חשיפה לפני שנים לנגיפים דומים לנגיפי שפעת החזירים.

3. לרחוץ את הידיים באופן תכוף ויסודי. כמו שפעת עונתית, שפעת החזירים מתפשטת על-ידי שיעול והתעטשות של אנשים שלקו במחלה. יש להדגיש בפני הילדים שעליהם לרחוץ את הידיים במים וסבון באופן יסודי וממושך. אפשר גם להשתמש במחטאי ידיים על בסיס אלכוהול.

4. לחסן את הילדים. הקבוצות שצריכות להיות הראשונות לקבל את החיסון, במיוחד אם אספקת החיסונים תהייה מוגבלת, הן ילדים בני 6-24 חודשים, נשים הרות וצוותי הבריאות. עדיפות נוספת יש לתת לחיסונם של הורים ומטפלים בתינוקות ובשאר קבוצות הסיכון.

5. להתחסן מוקדם יותר. מנות החיסון הראשונות תהיינה זמינות, ככל הנראה, לקראת חודש אוקטובר. אם נמצאים באחת מקבוצות הסיכון, רצוי למהר ולקבל את החיסון מוקדם ככל האפשר. כדאי לברר מדי פעם בקופות החולים ובמשרד הבריאות מתי יהיו חיסונים זמינים.

6. השגת החיסוניות מפני הנגיף לוקחת זמן. אפילו אלה שיקבלו ראשונים את החיסון מפני שפעת החזירים לא יהיו מחוסנים מפניה מיד. נזדקק כנראה לקבל שתי זריקות בפער של שלושה שבועות כדי להיות מוגנים, ויעברו כשבוע עד שבועיים לאחר הזריקה השנייה כדי שהשפעת החיסון תהייה מלאה. חיסונים לשפעת עונתית רגילה אמורים כבר להיות זמינים. אנשים מעל לגיל 50 שנים הם הראשונים שצריכים להתחסן מפניה.

7. החיסונים נבדקים כעת. רשויות הבריאות בעולם משערות שהחיסונים בטוחים ויעילים, אך הם בודקים אותם כדי להיות בטוחים. גם יצרני החיסונים עורכים את בדיקותיהם.

8. הצילו! יש התפרצות של שפעת חזירים. אם התפרצות של שפעת החזירים פגעה באזור מגורינו לפני שהתחסנו, עלינו לנהוג במשנה זהירות. עדיף להתרחק ממקומות הומי אדם כמו קניונים, אירועי ספורט או אולמות קולנוע ותאטרון. רצוי לשמור מרחק מאנשים, לרחוץ את הידיים ולהרחיקן מעינינו, מהאף ומהפה.

9. מה לעשות אם חלינו? אם יש לנו בעיות בריאות אחרות או שאנו בהריון ופיתחנו תסמינים דמויי שפעת, יש לגשת מיד לרופא. סביר שהוא ירשום לנו תרופה נגד נגיפים שיכולה להחליש את חומרת שפעת החזירים אם היא נלקחת מיד לאחר הופעת התסמינים הראשונים. אם התפתחו בעיות נשימה (נשימות מהירות אצל ילדים), כאב בחזה, הקאה תכופה או חום שעולה כל הזמן, יש לגשת מיד לחדר מיון בבית החולים. רוב האנשים צריכים להישאר בבית ולנוח. יש להשתעל לתוך המרפק או הכתף כדי לא להפיץ את הנגיף. כדאי להישאר בבית לפחות 24 שעות לאחר שהחום ירד. שתייה של הרבה נוזלים ותרופות לשיכוך כאבים יסייעו נגד כאבים וחום. חשוב להתייעץ עם רופא לפני שנותנים תרופות לילדים. תרופות של מבוגרים אינן מתאימות להם.

10. אי אפשר להידבק בשפעת החזירים מאכילת בשר. שפעת החזירים אינה מתפשטת בעקבות מגע עם בשר חזיר או בשר אחר נא או מבושל.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …