איבופרופן בהריון

תופעות בהריון: לדאוג או לא לדאוג

הריון היא תקופה נפלאה שרוויה בריגוש ובציפייה. בתקופה זו הגוף עובר שינויים רבים החל משינויים הורמונליים שמשפיעים על מצב הרוח ועל תחושות שונות וכלה בשינויים פיזיים ובתופעות גופניות. תופעות  בהריון הן חלק אינטגרלי מההיריון, וחלקן האחר יכול להעיד על בעיה שדורשת בדיקה והתערבות רפואית. כמו בהרבה דברים בחיים גם בהיריון תזמון הוא שם המשחק, תופעות שהן נורמליות בחציו הראשון של ההיריון עלולות להעיד על בעיה בחציו השני וגם להפך.

פרופסור אייל שיינר, רופא בכיר בחטיבת מיילדות וגינקולוגיה בבית החולים סורוקה ממפה עבורנו תופעות בהריון את המדאיגות ואת הלא מדאיגות לפי שלבי הריון:

חציון ראשון של הריון

בחילות והקאות

לא מדאיג: תחילת הריון מאופיינת בריבוי של בחילות ושל הקאות בשל עלייה בהורמוני הריון. בחילות מתחילות, במרבית המקרים, בבוקר ונחלשות במהלך היום. תופעה זו נורמלית לחלוטין, ומחקרים שנערכו בעבר גילו כי איננה מזיקה לעובר שיודע לדאוג לעצמו לתזונה נאותה.

מעניין לציין כי ישנם מחקרים שאפילו הראו כי בקרב נשים אשר נוטות לסבול מבחילות בוקר קטן הסיכון להפלה או ללידה מוקדמת. יחד עם זאת, חשוב לעקוב אחר הקאות, ובמצבים בהם יש חשש לתשישות צריך לפנות מבעוד מועד לטיפול רפואי.

דימום

מדאיג: דימום קל (הפרשה דמית חומה קלה) בשבועות הראשונים להיריון, נחשב נורמאלי ונגרם כחלק מתהליך השתרשות העובר ברחם. סיבה נוספת שיכולה לגרום לדימום קל היא שחיקה של הרקמה הרגישה כתוצאה מבדיקה גניקולוגית. במקרים בהם מופיע דימום כבד יותר חשוב לפנות לבירור רפואי מפני שייתכן כי מדובר בהפלה קרבה ובאה או בהיריון חוץ-רחמי.

חשוב לדעת, דימום צריך תמיד להדליק נורה אדומה ולכן מומלץ להגיע לבדיקה רפואית.

כאבים בבטן התחתונה

לא מדאיג: בעיצומו של החציון הראשון להיריון או בתחילת החציון השני יכולים להופיע כאבים שמקורם במתיחה של גידים ושרירים שתומכים ברחם, כאב זה מורגש בעיקר בקימה מישיבה או משכיבה.

חשוב לציין כי כל כאב חזק שאינו חולף דורש בירור רפואי. כאב כזה יכול להעיד על בעיות שונות כגון היריון חוץ-רחמי. כאב גב שמלווה בתלונות של דחיפות ותכיפות במתן שתן מחייב ביצוע בדיקה של תרבית שתן.

חולשה, סחרחורות וחיוורון

מדאיג: תופעות אלה עלולות לרמוז על התפתחות של אנמיה – מחסור בברזל. התפתחות העובר והשלייה בגופה של האם מגבירים את הדרישה לכדוריות דם אדומות שברזל הוא אבן בניין חשובה ביותר עבורן. צריכה מועטה של ברזל יכולה לגרום להידלדלות המאגרים בגופה של האם ולהופעת אנמיה.

מומלץ לכן להקפיד הקפדה יתרה על צריכת מזונות עשירים בברזל או ליטול תוספי ברזל בזמן ההיריון. תופעה זו אמנם לא מסכנת באופן מיידי את האם ואת העובר אבל רצוי לגלות ערנות על מנת למנוע סיבוכים אחרים.

חציון שני של הריון

כאבי גב

לא מדאיג: בתקופה מתקדמת זו של ההיריון, כאב גב הוא תופעה שכיחה שנגרמת מכובד הבטן וגודלה בשילוב עם ירידה בטונוס שרירי הבטן ועליית משקל השדיים כהכנה להנקה. תופעות אלה משפיעות באופן משמעותי על היציבה וגורמות לשינויים מבניים זמניים בעמוד השדרה. ניתן להקל על כאב זה באמצעות חימום השרירים, מנוחה על מזרון קשיח, תרגילים מודרכים, ומתיחה קלה של השרירים.

חשוב לציין כי כאב גב שמתפשט אל עבר הבטן ומלווה בהתקשות של הרחם (ניתן לשים את היד על הבטן ולהרגיש) הוא סממן לצירים ודורש התייחסות.

רטיבות בתחתונים

מדאיג: רטיבות מוגברת יכולה להעיד על ירידת מים ותחילת לידה או על דליפת מי שפיר, שני המצבים דורשים התערבות רפואית.

במקרים רבים נגרם בלבול בעקבות תופעות של דליפת שתן שנפוצות בשלב זה של ההיריון. נוזל שקוף או צהבהב ובעל ריח חזק של זרע או של חרובים יכול להעיד על דליפת מי שפיר. דרך מדויקת יותר לבדוק את מהות הדליפה היא באמצעות פד דיאגנוסטי בשם מיטסט שנמצא בשימוש בבתי החולים ואפשר לרכוש אותו לשימוש ביתי ללא מרשם רופא.

כאבי אגן

לא מדאיג: לקראת הלידה מתחוללים בגוף שינויים שמכינים את הגוף ללידה. אחד מההורמונים שרמתם עולה בשלב זה נקרא רלקסין, הורמון זה גורם לרפיון של האגן כהכנה ללידה. נוכחותו של הורמון זה ורפיון האגן יכולים לגרום לכאבים באזור האגן. אפשר לאבחן כאבים אלה באמצעות לחיצה על עצמות האגן, אם הלחיצה על עצמות האגן מכאיבה ככל הנראה מדובר בתופעה זו.

דימום

מדאיג: דימום צריך להדליק נורה אדומה. דימום לקראת סוף ההיריון הוא תופעה נורמלית שמרמזת על תחילת לידה ויכול להיגרם כתוצאה מפתיחת הפקק הרירי שבצוואר הרחם. תופעה זו נקראת bloody show. דימום בחציו השני של ההיריון יכול לרמוז גם על שליית פתח, סיבוך שנגרם כתוצאה ממיקום השלייה בתחתית הרחם, שיכול לחסום באופן מלא או חלקי את דרכו של העובר לאוויר העולם. דימום בחציו השני של ההיריון יכול לרמוז גם על מצב של היפרדות שלייה  סיבוך שמהותו התנתקות של השלייה מדופן הרחם, דבר שגורם לסיבוכים בגוף האם ובעובר.

ערנות ובדיקה של מהות הדימום בשלב זה תמזער את הישנותם של מצבים מסוכנים.

בחילות והקאות

מדאיג: בשלב זה של ההיריון בחילות והקאות אינן שכיחות ויש לברר האם הן נובעות ממקור זיהומי, ממחלת כבד או מתופעה אחרת.

חשוב לציין כי בחילות והקאות יכולות להופיע אצל אישה הרה, כמו אצל כל אדם אחר, גם כתגובה למזון לא טרי או לזיהום חיידקי או נגיפי.

לסיכום, תקופת ההיריון כוללת תופעות רבות שמשתמעות לשני פנים. הדבר החשוב ביותר הוא להפעיל שיקול דעת: כאבים עזים, הפרשות מוגברות, דימומים או כל תופעה בלתי רגילה אחרת שמופיעה בכמות גדולה ולאורך זמן מחייבים בירור רפואי. כמו בכל דבר אחר שקשור לבריאות, אם יש ספק, אין ספק ויש לגשת לבדיקה רפואית.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …