הליכה מתוך שינה

שיתוק שינה – מפחיד אבל לא מסוכן

קרוב ל- 8% מהאנשים חווים מדי פעם הופעות מפחידות  של מצב שנקרא שיתוק שינה, כך טוענים מדענים.

תארו לעצמכם שאתם מתעוררים, רואים אדם זר רץ מולכם וסכין שלופה בידו והרגליים שלכם אינן יכולות לזוז ואין לכם מפלט. תופעות מפחידות אלה ידועות בשם שיתוק שינה. הן אינן מסוכנות. זהו מצב שבו המוח אומר לנו שהגוף עדיין נמצא בארץ החלומות ולכן הגפיים משותקות, כך טוענים חוקרים מאוניברסיטת טקסס שבארה"ב.

כאשר אנו נמצאים בשלב השינה שבו מתרחשים חלומות ססגוניים ומלאי חיים, (שנקרא גם שנת REM – תנועות עיניים מהירות), הידיים והרגליים שלנו משותקות באופן זמני כך שאיננו יכולים להגיב באופן מוטורי למה שקורה בחלומות. אם מתעוררים באמצע שנת REM, הגפיים שלנו משותקות באופן זמני, אנחנו מרגישים שאיננו מסוגלים לזוז, ואפשר שנשקע בהזיות, טוענים החוקרים.

דר' סטיבן בנדר, מנהל המרכז לטיפול בכאבי פנים ורפואת שינה באוניברסיטת טקסס, אומר: "מהו ההבדל בין סיוט לבין שיתוק שינה? כשאנשים חווים סיוט, הם ישנים, חולמים חלום רע ומתעוררים בגללו. כאשר הם חווים שיתוק שינה, הם חולמים כאשר הם כבר ערים, אך אינם יכולים להזיז את הגפיים. שיתוק שינה הוא אירוע מפחיד, למרבה המזל הוא נמשך לא יותר מדקה או שתיים, ומתחולל בדרך כלל עם ההרדמות או מיד לאחר היקיצה. אנשים שחווים שיתוק שינה יכולים לחוות סיוטים מלאי חיים מכיוון שהם חולמים. אנשים במצב זה יכולים להרגיש שהם מרחפים או שמישהו נמצא בחדר השינה שלהם או מבחר אחר של התנסויות מוזרות, כמו חטיפה על-ידי חוצנים".

מכיוון שהנשימה יכולה להיות בלתי סדירה במרוצת שנת REM, אנשים שחווים שיתוק שינה יכולים להרגיש שהם נחנקים או שאינם מסוגלים לנשום כשורה.

שיתוק שינה שכיח יותר ממה שאנחנו משערים, והיא מופיע בקרב כ- 8% מהאנשים. התופעה שכיחה במיוחד בקרב מבוגרים צעירים,  ובקרב נשים. שיתוק שינה שכיח גם בקרב אנשים שלקו בדיכאון, בחרדה או בהפרעת שינה שנקראת נרקולפסיה (התקפי שינה עמוקה בלתי נשלטים).

שיפור הרגלי שינה יכול לעזור במניעת שיתוק שינה, מסביר דר' בנדר:

  • ללכת לישון ולקום משינה באותן שעות בכל יום.
  • להימנע מצפיה בטלוויזיה לפני השינה.
  • לא להשתמש במחשב נייד או בטלפון נייד במיטה.
  • להימנע מנמנום במשך היום.
  • להימנע מדברים ממריצים לפני שהולכים לישון.

מסכם דר' בנדר: "על אף שזו תופעה מפחידה, שיתוק שינה אינו מוגדר כמצב חירום רפואי. אם שיתוק שינה הופך לבעיה קבועה, רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל שיוכל למצוא מענה לבעיה"

מקור: פרסום של אוניברסיטת טקסס 19.9.16

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …