שינה ומצב רוח

שינה ומצב רוח – הקשר בין שינה גרועה לבעיות מצב רוח

דר' לורנס אפשטיין, מומחה ברפואת שינה, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב מתאר את הקשר בין שינה ומצב רוח ומסביר את הקשר שבין מחסור בשינה לבין הפרעות מצב רוח שכיחות כמו, סטרס, חרדה ודיכאון.

תקציר – הקשר בין שינה לבעיות מצב רוח

  • שינה ומצב רוח קשורים זה בזה באופן הדוק, שינה גרועה או שינה בלתי מספקת יכולה לגרום לעצבנות ולעקה (סטרס), בעוד ששינה טובה מעצימה את איכות החיים.
  • נדודי שינה כרוניים יכולים להגביר את הסיכון להתפתחות הפרעת מצב רוח, כמו חרדה או דיכאון.
  • אפשר לסייע לשינה גרועה ולתחושות של דיכאון או חרדה באמצעות מגוון של טיפולים, שמתחילים בשיפור הרגלי שינה, ואם יש צורך, בהתערבות התנהגותית ובאבחון הפרעות שינה או הפרעות מצב רוח.

הקשר בין שינה ומצב רוח

כולנו יודעים, קרוב לוודאי, ממקור ראשון ששינה משפיעה על מצב הרוח. לאחר לילה ללא שינה סביר שנחוש רגזנים יותר, קצרי רוח ופגיעים לעקה (סטרס). לאחר שנישן היטב מצב רוחנו, בדרך כלל, ישתפר וישוב לתקנו.

מחקרים הראו שאפילו מחסור חלקי של שינה משפיע באופן משמעותי על מצב הרוח. חוקרים באוניברסיטת פנסילבניה שבארה"ב מצאו שנבדקים ששעות השינה שלהם הוגבלו ל- 4.5 שעות בלילה למשך שבוע אחד בלבד, דיווחו שהרגישו לחוצים יותר, כעוסים יותר, עצובים ומותשים יותר מבחינה נפשית. כאשר אותם נבדקים שבו לדפוסי השינה התקניים שלהם, הם דיווחו על שיפור דרמטי במצב הרוח.

היחסים בין שינה למצב רוח הם דו-סטריים. לא רק ששינה בלתי מספקת פוגמת במצב הרוח, מצב רוח ירוד ומצבים נפשיים אחרים יכולים לפגוע בשינה. חרדה מסעירה את רוחנו ומגבירה את הערנות, דברים שמקשים על הרדמות. סטרס משפיע על השינה בכך שהוא גורם לגוף להתעורר ולהיות דרוך. אנשים שנמצאים בסטרס מתמיד או שהם בעלי תגובות מופרזות למצבי סטרס נוטים להיות בעלי בעיות שינה.

נדודי שינה ובעיות פסיכולוגיות

קיים קשר נרחב בין בעיות פסיכיאטריות ופסיכולוגיות לבין שינה. אנשים מדוכאים או אנשים שחווים חרדות מתקשים במקרים רבים לישון. בעיות שינה הם תסמין מובהק של הפרעת מצב הרוח שלהם.

קושי לישון הוא במקרים רבים התסמין הראשון של דיכאון. מחקרים מצאו כי 15%-20% מהאנשים שמאובחנים כלוקים בנדודי שינה יפתחו דיכאון כבד. בעוד שחוקרי השינה עדיין רק מתחילים ללמוד את מכלול היחסים ואת הקשר הסיבתי שבין דיכאון לבין שינה, מחקרים פסיכולוגיים, מזה זמן רב, שבים ומראים שלאנשים מדוכאים יש דפוסי שינה לא תקינים, כלומר יש קשר נסיבתי בין דיכאון לבין בעיות שינה, אך ישנו גם קשר נסיבתי הפוך. בעיות שינה, בתורן, תורמות להופעת בעיות פסיכולוגיות. לדוגמא: נדודי שינה כרוניים יכולים להגביר את הסיכון להתפתחות הפרעת מצב רוח כמו דיכאון או חרדה. במחקר רחב היקף שבחן 10,000 נבדקים, מצא כי אנשים שלקו בנדודי שינה היו מועדים פי 5 יותר לפתח דיכאון. מחסור בשינה יכול להיות גורם סיכון רב יותר אפילו לחרדה. באותו המחקר, אנשים שלקו בנדודי שינה היו מועדים פי 20 יותר לפתח הפרעת בהלה (פאניקה) שהיא סוג של הפרעת חרדה. מחקר אחר הראה שקיומם של נדודי שינה הוא אמצעי חיזוי די אמין של הופעת דיכאון והפרעות פסיכיאטריות אחרות, כולל כל סוגי הפרעות החרדה.

התמודדות עם בעיות שינה יכולה לעשות את ההבדל

אם השינה שלנו גרועה וכפועל יוצא מכך אנו מרגישים מדוכאים, חרדים או תשושים מבחינה רגשית, ישנם טיפולים רבים שיכולים לעזור. דבר ראשון עלינו לבחון את הרגלי השינה שלנו ולראות האם ישנם צעדים שביכולתנו לנקוט כדי לשפר את כמות שעות השינה שלנו ואת איכות השינה . אם הבעיות עיקשות ואינן נפתרות, רצוי לגשת למומחה לבעיות שינה כדי שיערוך אבחון מקיף של בעיות השינה וניטור של בעיות בבריאות הנפש. בסופו של אבחון אפשר לקבל המלצות על טיפול הולם. אפשרויות הטיפול כוללות טיפול מילולי (פסיכולוגי) לסוגיו השונים ו/או טיפול תרופתי (פסיכיאטרי).
אם איננו סובלים מבעיות שינה כבעיות ברקע של מצבי בריאות אחרים, נקיטת אמצעים שיבטיחו כמות נאותה של שעות שינה תשפר את מצב הרוח שלנו ואת איכות חיינו.

עוד על דיכאון

עוד על חרדה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …