שינה ובריאות

שינה ובריאות הקשר הסמוי והגלוי

דר' אן רוג'רס, מומחית לרפואת שינה, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב מסבירה את הקשר החיוני בין שינה ובריאות ואת הקשר השלילי הסמוי שבין מחסור בשינה לבין בעיות בריאות, השמנת יתר, סוכרת ועוד.

תקציר – הקשר שבין שינה ובריאות

  • מאוד מפתה להמיר כמה שעות שינה בעוד שעות ערנות יקרות, אבל חשוב לשקול בכובד ראש את המחיר הסמוי של המרת שעות שינה בשעות ערנות. שעות ערנות נוספות יכולות אולי להיות רבות ערך עבורנו, אך שינה היא, ללא ספק, יקרת ערך.
  • מחקרים רבים שבחנו קשר בין שינה ובריאות מצאו כי שינה בלתי מספקת מגבירה את הסיכון לפתח מצבים רפואיים מסוכנים כמו השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב וכלי דם.
  • מחסור ממושך בשינה מספקת כרוך בתוחלת חיים קצרה.

המחירים הסמויים של שינה בלתי מספקת

שינה היא אחד הדברים הראשונים שאנחנו פוגעים בהם כאשר אנחנו לחוצים בזמן. רבים רואים בשינה מותרות וסבורים כי תצמח להם תועלת שתעלה על הנזק אם יגבילו את מספר שעות השינה. אנשים מרבים להתעלם מהשלכות בריאותיות ארוכות טווח של שינה בלתי מספקת, ומהשפעתן, בסופו של דבר, של בעיות בריאות שנגרמות מחוסר שינה על היכולת שלנו להיות יצירתיים ויעילים.

איננו מבחינים מיד ברוב הנזקים שנגרמים ממחסור בשינה. מצבים רפואיים כמו השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב וכלי דם מתפתחים לאיטם לאורך זמן והם תוצאה של כמה גורמים כמו תורשה, תזונה לקויה וחוסר בפעילות גופנית. שינה בלתי מספקת קשורה לגורמי סיכון אלה ולבעיות בריאות אחרות ונחשבת בעצמה לגורם סיכון משמעותי. אף על פי שמדענים החלו רק לאחרונה לזהות את הקשרים הסיבתיים שבין שינה בלתי מספקת לבין מחלות, רוב מומחי הבריאות הסיקו זה מכבר כי שינה איכותית במידה מספקת יכולה להיות חשובה לבריאות ולאיכות החיים ממש כמו תזונה ופעילות גופנית.

הערכת סיכונים

קביעת הסיכונים שכרוכים בשינה בלתי מספקת היא דבר מורכב. מצבים רפואיים שונים מתפתחים לאט וקשורים בגורמי סיכון מרובים. מה שברור הוא ששינה של פחות משמונה שעות בלילה על בסיס קבוע מגבירה ככל הנראה את הסיכון לפתח מספר מצבים רפואיים. ממצאי המחקרים הבאים מראים כי הפחתה של רק שעתיים עד שלוש שעות שינה בלילה יכולה להיות בעלת השלכות דרמטיות על בריאותנו.

השמנת יתר. כמה מחקרים קושרים שינה בלתי מספקת עם עלייה במשקל הגוף. מחקר מסוים מצא כי אנשים שישנו פחות משש שעות בלילה באופן קבוע היו מועדים יותר להיות בעלי משקל גוף עודף, בעוד שאנשים שישנו בממוצע כשמונה שעות בלילה היו בעלי רמה יחסית נמוכה ביותר של שומן בגוף מכל קבוצות המחקר. מחקר אחר מצא שתינוקות שממעטים לישון מועדים יותר בילדותם לפתח השמנת יתר בהשוואה לתינוקות שישנו את כמות השעות המומלצת.

סוכרת. מחקרים הראו כי אנשים שדיווחו על פחות מחמש שעות שינה בלילה היו בעלי סיכון מוגבר לפתח סוכרת מסוג 2. למרבה המזל, נמצא באותם מחקרים כי שיפור דפוסי שינה יכול להשפיע באופן חיובי על שליטה ברמות סוכר בדם ועל השפעות של סוכרת מסוג 2.

מחלות לב וכלי דם ויתר לחץ דם. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי הפחתה צנועה במספר שעות השינה (שש עד שבע שעות שינה בלילה) הייתה כרוכה בסיכון מוגבר באופן משמעותי להסתיידות עורקים כליליים (עורקי שריר הלב), דבר שיכול לנבא התקף לב עתידי ומוות כתוצאה ממחלת לב. יש גם הוכחות שמצטברות על הקשר שבין חוסר בשינה שנגרם בגלל דום שינה חסימתי לבין סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כולל יתר לחץ דם, שבץ, מחלת עורקי הלב ואי-סדירות בקצב הלב.

תפקוד המערכת החיסונית. יחסי גומלין בין שינה לבין המערכת החיסונית מתועדים היטב. מחסור בשינה מגביר רמות של חומרים רבים שמעוררים דלקת, וזיהומים בתורם פוגעים בכמות שעות השינה ובדפוסי השינה. מדענים רק מתחילים להבין את הקשר הסיבתי של יחסי הגומלין הללו. מחקר ראשוני מצא שמחסור בשעות שינה מפחית את היכולת של הגוף להתנגד לזיהומים.

הצטננות – במחקר שנערך לאחרונה, נמצא כי אנשים שישנו בממוצע פחות משבע שעות בלילה היו מועדים פי 3 יותר לפתח תסמיני הצטננות בהשוואה למשתתפים אחרים במחקר שישנו שמונה שעות ויותר בלילה. (כל הנבדקים במחקר נחשפו לנגיפים מחוללי הצטננות). בנוסף לכך אלה שאיכות השינה שלהם הייתה טובה יותר היו מועדים הכי פחות ללקות בהצטננות.

חשובה עוד יותר היא העובדה ששינה בלתי מספקת יכולה, בסופו של דבר, להשפיע על תוחלת החיים ועל איכות חיי היומיום. ניתוח מידע משלושה מחקרים נפרדים מחזק את הטענה ששינה של חמש שעות או פחות בלילה יכולה להגביר את הסיכון לתמותה ב- 15%.

שינה טובה אינה, למרבה הצער, ערובה לבריאות טובה, אך היא עוזרת לשמר ולתחזק תפקודי חיים רבים. אחד מהתפקודים החשובים ביותר הוא מתן אפשרות לתאים ולרקמות להתאושש מהבלאי של חיי יומיום. תפקודים משמרים עיקריים, כמו תיקון רקמות, גדילת שרירים והיווצרות חלבונים מתחוללים באופן בלעדי כמעט רק במהלך השינה.

מסקנות רבות אחרות על תפקיד השינה בשמירה על הבריאות הוסקו ממחקרים על שינה ובריאות שבדקו מה קורה לבני אדם או לחיות אם מונעים מהם את שעות השינה שדרושות להם. מדענים גילו כי שינה בלתי מספקת יכולה לגרום לבעיות בריאות על-ידי שינוי רמות של הורמונים שמשתתפים בתהליכים כגון: חילוף חומרים, ויסות תיאבון ותגובות של עקה (סטרס). מחקרים אלה יוכלו בעתיד להוביל להבנה טובה יותר איך שינה בלתי מספקת מגבירה את הסיכון לחלות. עד אז, מומחי שינה טוענים שיש שפע של ראיות שמוכיח שכאשר אנשים מקבלים את מנת השינה הראויה, הם לא רק ירגישו טוב יותר, אלא שהם גם יגדילו את הסיכוי לחיים בריאים יותר ויצרניים יותר.

עוד על נדודי שינה

עוד על סוכרת

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …