תרופה לארטריטיס

שיטת גת גורן לטיפול בערמונית

שיטת גת גורן לטיפול בערמונית התפרסמה בספרות הרפואית. זו שיטה מוכחת של צנתור ורידי (שיטת גת גורן) שיכולה להפוך את מגמת ההתפתחות של סרטן ערמונית מקומי ולצמצם את נפחה של בלוטת ערמונית מוגדלת (BPH).

בעיה בניקוז במערכת כלי הדם הורידיים באשכים שנקראת וריקוצלה, התגלתה לא מכבר כמחלה דו-צדדית. מצד אחד היא הגורם העיקרי לעקרות בקרב גברים ולרמות נמוכות של טסטוסטרון (הורמון המין הגברי), ומצד שני היא סיבה להגדלה של בלוטת הערמונית ולהתפתחות סרטן בה.

תופעות אלו בבלוטת הערמונית יכולות להתפתח כאשר ניקוז המערכת הורידית באשכים אינו כשורה בגלל הרס בשסתומים חד-כיווניים בווריד מסוים באשכים. תופעה זו מתגברת במהירות עם הגיל בגלל לחץ הידרוסטאטי מרובה במערכת הורידים שבאשכים. אי-תפקודם של השסתומים החד-כיווניים יוצר לחץ הידרוסטאטי מוגבר במערכת הניקוז הורידית באברי הרבייה הגבריים, לחץ גבוה כמעט פי 6 מהלחץ התקין.

מצב זה מוביל לתופעה ביולוגית ייחודית בגוף האדם. הדם הורידי זורם כנגד כיוון הזרימה הנורמאלי, מהאזור בעל הלחצים הגבוהים יותר במערכת הניקוז הורידית באשכים אל אזור בעל לחצים נמוכים יותר במערכת הניקוז הורידית של בלוטת הערמונית. רמות הטסטוסטרון החופשי בדם ורידי זה גבוהות באופן ניכר וריכוזן הוא כמעט פי 130 יותר מהריכוז הרגיל.

לאחר צנתור ורידי של שיטת גת גורן לטיפול בערמונית, טסטוסטרון חופשי מגיע לבלוטת הערמונית רק דרך עורק הערמונית בריכוז הפיסיולוגי הנורמלי (0.7% מהרמות הבלתי תקינות לפני הטיפול). הטיפול מחזיר את המצב הפיסיולוגי הנורמלי לקדמותו, האספקה היחידה של טסטוסטרון חופשי לבלוטת הערמונית מגיעה דרך עורק הערמונית. תאי בלוטת הערמונית אינם חשופים יותר לגירוי המוגבר של טסטוסטרון שהגיע ישירות מהאשכים דרך מערכות הניקוז הורידי של האשכים ושל הערמונית.

תהליך הפיכתם של תאי ערמונית תקינים לתאי ערמונית סרטניים

שטיפתם של תאי הערמונית בריכוזים גבוהים ביותר של טסטוסטרון חופשי, כפי שקורה בוריקוצלה, יוצרת עקה קבועה ועצומה על אותם גנים שמווסתים על-ידי טסטוסטרון חופשי. בגרעין התא, מופצצים גנים אלה בריכוזים כפולים בעוצמתם ובתדירותם. תופעה זו גורמת לשיעור גבוה בהרבה של התחלקות תאים בערמונית. בתנאים בלתי תקינים אלה, הדיוק בייצור החומר התורשתי החדש נפגע, דבר שמגביר את המוטציות בתאי הערמונית שמתחלקים בקצב מוגבר.

התוצאה היא מספר מוגבר של שגיאות גנטיות ומספר מופחת של איתור טעויות ותיקונן ברמת גרעין התא. התמשכותו של התהליך לאורך זמן יכולה להוביל להתרבות שפירה של תאי ערמונית שתביא להגדלת נפח הבלוטה, ויכולה להוביל גם להתרבות ממאירה של תאי ערמונית בגלל השיבוש באיתור טעויות גנטיות ותיקונן.

המדענים, דר' גת ודר' גורן מבית החולים מעייניי הישועה, טוענים שתהליכים אלה במערכת הניקוז הורידית באגן הירכיים הגברי נמצאו כגורמים להגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (BPH) ומאוחר יותר לסרטן הערמונית. על-ידי שימוש בשיטת צנתור ורידי מיוחדת שפיתחו המדענים (שיטת גת גורן לטיפול בערמונית), הם מצאו, בסדרת טיפולים שערכו, כי ניתן להפוך את מגמת הגדילה השפירה של בלוטת הערמונית ולהעלים סרטן ערמונית מקומי (שלא חרג מרקמת הערמונית). טיפול לא ניתוחי זה עוצר את הצפת בלוטת הערמונית בריכוזים גבוהים של טסטוסטרון חופשי, כך נמצא בטיפולים מתועדים באנשים שלקו בוריקוצלה.

המדענים, דר' גת ודר' גורן, מדגישים: "מסקנותינו מתבססות על ניתוח ביולוגי מולקולארי של מוטציות ממאירות בתאי ערמונית. ישנו חלון הזדמנויות מוגבל לטיפול יעיל בסרטן ערמונית מוקדם בעזרת השיטה. טיפול בסרטן הערמונית באמצעות ADT שמונע באופן ישיר מעבר טסטוסטרון מהאשכים לערמונית, מבלי לעצור את זרימת הטסטוסטרון דרך מערכות הניקוז הורידי של האשכים והערמונית, מגביר סיכון של התפתחות סרטן ערמונית אגרסיבי מסוג AIPC".

הטכניקה של צנתור ורידי ומעקפים פותחה במקורה על-ידי המדענים קונן וקומהייר בשנת 1992 לטיפול בוריקוצלה בעקרות של גברים. שיטת גת גורן לטיפול בערמונית היא שכלול והתאמה של הטכניקה לטיפול בניקוז פגום של המערכת הורידית של אברי הרבייה הגבריים. טכניקת טיפול זו לבלוטת הערמונית ניתנת לתיאור כטיפול בררני במיוחד של מניעת הצפה של הערמונית בטסטוסטרון.

27.12.2009
עוד על פוריות הגבר

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …