טיפול בתאי גזע בעיוורון

שומרים על הראייה

אף על פי שתהליך ההזדקנות מגביר את הסיכון למחלות עיניים חמורות או לבעיות ראייה אחרות, אובדן הראייה אינו חייב ללכת יד ביד עם ההזדקנות. באופן מעשי, אמצעי מניעה יכולים לסייע בהגנה מפני מגבלה הרסנית שכזו. כ- 40%-50% מכל מקרי העיוורון יכולים להימנע או להיות מטופלים, בעיקר באמצעות ביקורים סדירים אצל מומחי הראייה.

ביקורים סדירים אצל מומחי הראייה

בדיקת עיניים תקופתית היא אבן הדרך העיקרית בשמירת בריאות העיניים ככל שמזדקנים. אנשים בעלי עבר משפחתי של מחלות עיניים או גורמי סיכון אחרים צריכים להיבדק בתדירות גבוהה יותר. אל תחכה עד שהראיה תדרדר בכדי לעבור בדיקת עיניים. עין אחת מפצה, בדרך כלל, על התפתחות בעיה בעין האחרת. לעיתים תכופות, רק בדיקת עיניים תוכל לנטר מחלת עיניים בשלביה המוקדמים ביותר.

אמצעים נוספים לשמירת הראייה

אפשר לנקוט גם בצעדים נוספים.

  • דבר ראשון, אם אתה מעשן, חדל. עישון מגביר את הסיכון למספר הפרעות בעין, כולל התנוונות הרשתית שקשורה לגיל (AMD).
  • הדבר הבא, בחן את תזונתך. שמירה על דיאטה מזינה, עם שפע של ירקות ופירות עם מינימום שומנים רוויים ומרגרינה, מקדמת בריאות טובה שיכולה להעצים את העמידות מפני מחלות עיניים.
  • חבישת משקפי שמש וכובע חשובה לאנשים בכל גיל.
  • חשוב גם ללמוד על הזדקנות העיניים ולדעת להבחין בסיכונים ובתסמינים שיכולים להוות אותות אזהרה לבעיות בראיה שעלולות להתרחש.

צפייה ממושכת בצג המחשב אינה פוגעת בראיה

למרות שאימוץ העיניים, צפייה ממושכת בטלוויזיה או בצג המחשב, או עבודה בתנאי תאורה דלים אינם גורמים להופעתן של בעיות בריאותיות חמורות בעיניים, הם מעייפים את העיניים, ובסופו של דבר, את בעליהן. העיניים יקרות לנו ביותר ומגיע להן שנטפל בהן בהשגחה צמודה ובכבוד, והדבר נכון לקשישים בני שמונים כפי שהוא נכון לבני נוער בגיל 18.

5 מיתוסים שכיחים לגבי הראייה ועיניים

1. מיתוס: ביצוע תרגילי עיניים ידחה את הצורך במשקפיים.
עובדה: תרגילי עיניים לא ישפרו או ישמרו את הראיה ולא יצמצמו את הצורך במשקפיים. הראיה תלויה בגורמים רבים, כולל מבנה העין ובריאותן של רקמות העין, שאינן מושפעים או משתפרים באופן משמעותי על-ידי תרגילי עיניים.


2. מיתוס: קריאה בתאורה מעומעמת תחמיר את מצב הראיה.
עובדה: למרות שלתאורה דלה אין השפעה שלילית על הראיה, היא תגרום לעיניים להתעייף מהר יותר. הדרך הטובה ביותר להצבת תאורה לקריאה היא כזאת שמאירה ישירות על הדף, ולא מעבר לכתף. מנורת קריאה שולחנית עם אהיל שמכוונת ישירות אל חומר הקריאה היא הסידור האפשרי הטוב ביותר. מקור אור שנמצא מעבר לכתף יגרום להבהק שיקשה יותר על ראיית חומר הקריאה.


3. מיתוס: אכילת גזר טובה לעיניים.
עובדה: יש מן האמת בטענה זו. גזר, שמכיל בטא-קרוטן (סוג של ויטמין A) הוא אחד מכמה ירקות שטובים לעיניים. אך פירות טריים וירקות בעלי עלים ירוקים כהים, אשר מכילים יותר אנטיאוקסידנטים (כמו ויטמין C וויטמין E) טובים עוד יותר. אנטיאוקסידנטים מסייעים בהגנה על העין מפני תבלול (קטרקט) ומפני התנוונות הרשתית שקשורה בגיל (AMD). אך צריכת ירקות שמכילים רכיבים אלה או השלמות תזונתיות שלהם, לא תמנע ולא תתקן בעיות ראיה בסיסיות כמו קוצר ראיה או רוחק ראיה.


4. מיתוס: הכי טוב שלא לחבוש משקפיים כל הזמן. הפסקה בחבישת משקפיים או עדשות מגע תאפשר לעיניים לנוח.
עובדה: אם נזקקים למשקפים לראיה למרחק או לקריאה, יש להשתמש בהם. ניסיון לקרוא ללא משקפי קריאה פשוט מאמץ את העיניים ומעייף אותן. שימוש במשקפיים לא יקלקל את הראיה ולא יוביל להתפתחות מחלות עיניים.


5. מיתוס: צפייה בצג המחשב כל היום מזיקה לעיניים.
עובדה: למרות ששימוש במחשב לא יגרום לנזק לעיניים, צפייה בצג המחשב במשך כל היום תתרום לאימוץ העיניים ולעייפותן. רצוי להתאים את התאורה כך שלא ייווצרו הבהקים או השתקפויות על גבי הצג. כמו כן, אם עובדים עם מחשב או מבצעים דבר מה אחר כמו קריאה או תפירה, מנוחה קצרה לעיניים מדי שעה היא רעיון נבון שיפחית את עייפותן. ולבסוף, אנשים שצופים בצג המחשב לפרקי זמן ארוכים נוטים שלא למצמץ כפי שרצוי, דבר שיכול לגרום לתחושות יובש ואי-נוחות בעיניים. רצוי לעשות מאמץ מכוון למצמץ באופן סדיר כך שהעיניים תישארנה לחות ולא יבשות. 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …