איזון סוכרת

פחות קלוריות = שיפור הזיכרון

מחקרים רבים בחנו השפעות צמצום כמות הקלורית בתזונה. דיאטה מופחתת קלוריות ב- 30% שנתנה לקשישים הביאה לשיפור הזיכרון ב- 20%. מסתבר שצריכת פחות קלוריות = שיפור הזיכרון.

צמצום כמות הקלוריות מביא לשיפור רב-מערכתי

בשפע המחקרים שבחנו את משמעות הפחתת מספר הקלוריות בתזונה, בכל החיות שנבדקו בנושא זה, החל מהיצורים הפשוטים ביותר (חרקים, תולעים וכדומה) וכלה ביונקים מורכבים כמו בני האדם, צמצום של הצריכה הקלורית היומית ב- 30% לערך שיפר את החיוניות והאריך את תוחלת החיים.

שיפור הזיכרון בקרב קשישים באמצעות דיאטה

מחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב, כלל 50 אנשים שממוצע גילם עמד על 60 שנים. הנבדקים קיבלו באופן אקראי אחת משלוש דיאטות: דיאטה יומית בה צומצמה כמות הקלוריות ב- 30%; דיאטה יומית שכללה כמויות מוגברות של שומנים בלתי רוויים (סוג של שומן שמצוי בשמנים מהצומח כמו שמן זית ובדגים), דפוס אכילה שנמצא במספר מחקרים כמגביר את יכולת הזיכרון; ודיאטה יומית שגרתית.

מבחני זיכרון שנערכו בתחילת המחקר הצביעו על תוצאות כמעט זהות בקרב שלושת קבוצות הנחקרים. אבל בסופו של המחקר, שנמשך 3 חודשים, הקבוצה שקיבלה דיאטה מצומצמת קלוריות ב- 30% הייתה בעלת תוצאות משופרות ב- 20% במבחני הזיכרון בהשוואה לתוצאות שהושגו בתחילת המחקר. בקרב שתי הקבוצות האחרות לא נצפה שיפור ביכולת הזיכרון.

נמצא מתאם בין יכולת זיכרון משופרת לבין ירידה ברמות אינסולין ו- CRP (סמן ביולוגי בדם שמצביע על קיומה של דלקת). ירידה ברמות חומרים אלה יכולה לחזק את הקשרים בין תאי המוח שאחראיים על יכולת הזיכרון.

היה זה מחקר קטן היקף וקצר יחסית, לכן ממצאיו הם ראשוניים בלבד ואינם מוחלטים. אך גם אם יערכו מחקרים רחבי היקף וארוכים יותר כדי לאושש את ממצאי המחקר הנוכחי, הגון לתהות לגבי היישומים המעשיים של הממצאים. כמה מאיתנו יוכלו להסתגל לאורך זמן לדיאטה שנחתכו ממנה 30% מהקלוריות? מדענים מנסים לפתח תרופות שיחקו את השפעת צמצום הצריכה הקלורית. בניסויים שנערכו בחיות מעבדה הופגנו תועלות בריאותיות, אך ההשפעה על יכולת הזיכרון טרם נבחנה.

צמצום רציני של צריכה קלורית אינו ראלי עבור רוב האנשים, על אף שמעטים הצליחו לאמץ דפוס תזונה זה ולדבוק בו. אפשר שבעקבות ממצאי המחקר תהיינה יום אחד תרופות שתסייענה בטיפול באבדן זיכרון שהוא אחד מבעיות הבריאות שכרוכות בזקנה.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …