עזרה ראשונה לכאבי גב

רבים מאיתנו יחוו כאבי גב. חשוב לכן שנדע איך להושיט עזרה ראשונה לכאבי גב, מה לעשות כשכאב הגב מופיע ומתי עלינו לבקש את עזרתו של הרופא. מענה ראשון נכון לכאב גב יכול להפחית את השפעתו על מהלך חיינו ולקדם אותנו לחזרה מהירה וחלקה לשגרת חיינו. רוב האנשים שלוקים בכאבי גב יגלו יעלם תוך ימים או שבועות ספורים אם ינקטו בצעדים המתאימים. נקיטה בצעדים המתאימים תגביר את שיעור ההחלמה, תסייע להמשיך בשגרה היומיומית על אף הכאב ותמנע התפרצות עתידית של כאבי הגב.

על אף כאבי גב ממשיכים בשגרה

הדבר החשוב ביותר לעשות כשחווים כאבי גב הוא להמשיך בפעילות השגרתית עד כמה שאפשר. על אף שזה יכול להראות מפתה לנוח ולזוז כמה שפחות, מעשים כאלה רק יחמירו את הכאב ויאריכו את משך הסבל. שפע של מחקרים הראה שמנוחה ממושכת במיטה אינה מביאה להחלמה מהירה. בכמה מקרים יכול הכאב לחבל יתר על המידה במהלך החיים התקין. במקרים אלה שימוש במשכך כאבים פשוט (כמו פאראצטמול, אספירין או איבופרופן) יסייע להפוך את הכאב לנשלט (אם מתלבטים מה לקחת אפשר להתייעץ עם רוקח או עם רופא משפחה)

ההמלצות הבאות יכולות להיות יעילות ביותר אם נדע לשלבן בשגרת חיינו. הן תיתן לנו את הסיכוי הטוב ביותר לשלוט בכאבי הגב ולהמשיך במהלך חיינו התקין.

כאבי גב – המלצות עזרה ראשונה

  • להישאר פעילים. ההוכחות מראות שיש סבירות גבוהה ביותר להשגת צמצום אי-הנוחות שכרוכה בכאבי גב על-ידי כך שנמשיך בשגרת פעילותנו עד כמה שאפשר. בעבר היה נהוג להמליץ על מנוחה במיטה, אך התברר כעת שזוהי דרך שפוגמת ביעילות ההחלמה מכאבי גב.
  • תרופות. במקרים מסוימים יכול הכאב להיות חמור מכדי שנוכל להמשיך בפעילויות היומיום. במקרים אלה רצוי לשקול נטילת משככי כאבים ללא מרשם רופא. רבים ממליצים לנסות תחילה פאראצטמול. אם הוא אינו מעניק הקלה מספקת בכאבי הגב, כדאי לנסות איבופרופן. על אף שניתן להשיג שיכוך כאב יעיל יותר על-ידי נטילה סדירה של משככי כאבים, כדאי להתייעץ בעניין זה עם רופא המשפחה או עם רוקח, במיוחד אם נוטלים תרופות אלו לפרקי זמן ממושכים.
  • אימון גופני. מספר רב של מחקרים הראה שאימון גופני הוא שיטה טובה מאוד להפחתת כאבי גב. פיזיותרפיסט או מאמן כושר מוסמך יוכלו לסייע לנו בהכנת תוכנית אימונים שתתאים לצרכינו וליכולותינו. אנשים רבים מוצאים שתרגילים מתיחות עדינים מביאים להקלה מסוימת בכאבי גב.
  • קומפרסים חמים וקרים. אנשים מסוימים מוצאים שהנחת קומפרסים חמים או קרים על אזורי כאב יכולה להקל על הכאב. ישנם קומפרסים מוכנים בבתי המרקחת, אך אפשר בקלות לאלתר קומפרס קר לדוגמה על-ידי הנחת שקית מהמקפיא עטופה במגבת. לא מומלץ להניח קומפרס קר או חם ישירות על העור אלא לעטוף אותו קודם לכן במגבת דקה. הבחירה בין קומפרס קר או חם היא דבר שיש לנסותו. אנשים מסוימים מעדיפים קומפרס חם בעוד שאחרים זוכים להקלה רבה יותר עם קומפרס קר. אם אנו משערים שמקור כאב הגב הוא בשריר תפוס או רצועה מתוחה, טוב יותר כנראה להשתמש תחילה בקומפרס חם. אם אנו סבורים שמקור הכאב הוא בדלקת טוב יותר לנסות קומפרס קר תחילה. הכלל המעשי הוא להשתמש בסוג הקומפרס שמביא הקלה רבה יותר.
  • מניעת הישנות כאבי גב. רבים מהסובלים מכאבי גב כרוניים חווים תקופות של הפוגה בכאבים ותקופות בהם שב הכאב ופורץ. במקרים כאלה מומלץ לבחון ברצינות כיצד ניתן למנוע את הישנותם של כאבי הגב באמצעות פעילות גופנית, שיפור היציבה, טכניקות נבונות להרמת דברים כבדים, אופן ישיבה בכלל ודרכי התנהגות בסביבת עבודה משרדית בפרט.
  • פעילות אירובית בעצימות נמוכה, כזו שאינה מאמצת או מטלטלת את הגב, יכולה להגביר את חוזקו של הגוף ואת הסיבולת של הגב ולאפשר לשרירים לתפקד במיטבם. הליכה ושחיה הן פעילויות אירוביות טובות לסובלים מכאבי גב. כדאי להתייעץ עם רופא או עם מאמן כושר מוסמך מהן הפעילויות הטובות ביותר עבורנו.
  • בניית שרירים חזקים ושיפור הגמישות. תרגילים לשרירי הבטן והגב (תרגילי ליבה לחיזוק) מסייעים למצב שרירים אלה כך שיפעלו במשותף כמחוך טבעי ששומר על הגב. גמישות בירכיים ובשוקיים יוצרת תיאום בין עצמות האגן ומשפרת את התחושה בגב התחתון.
  • להפסיק לעשן. מעשנים גורמים לירידת רמות החמצן ברקמות עמוד השדרה, דבר שמחבל בתהליכי החלמה מכאבי גב.
  • שמירה על משקל גוף תקין. עודף משקל יוצר עומס על שרירי הגב. אנשים שלוקים בהשמנת יתר ויורדים במשקלם בצורה מבוקרת והדרגתית יכולים למנוע כאבי גב.
  • לעמוד באופן נבון. יש לשמור על תנוחה ניטרלית של האגן. אם נאלצים לעמוד למשכי זמן ארוכים, רצוי להניח לסירוגין את הרגליים על הדום קטן כדי להוריד מהעומס על הגב התחתון.
  • לשבת בתבונה. רצוי לבחור כיסא בעל תמיכה נאותה לגב התחתון, משענות לידיים ובסיס מסתובב. כדאי לשקול הנחת כרית או מגבת מגולגלת בשקע של הגב התחתון כדי לשמור על תנוחתו התקינה. הברכיים והירכיים צריכות להישאר באותו מרחק מהרצפה.
  • להרים בחכמה  יש לתת לרגליים לעשות את העבודה. לנוע זקוף מעלה ומטה, לשמור את הגב ישר ולכופף רק את הברכיים. משא שמרימים יש להצמיד כמה שאפשר לגוף, ולהימנע מהרמה ומסיבוב בו-זמנית. חשוב למצוא שותף להרמה אם החפץ כבד או מגושם.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …