נחירות – מטרד או סכנת חיים?

מתי נחירות הן רק דבר שמציק לבן הזוג ומתי הן מסכנות חיים?

בסקירה הקצרה הבאה ננסה להבין את ההבדל. כאשר אנו נושמים, האוויר, בדרך כלל, זורם ללא קול דרך מחילות האף, הקנה (צינור הנשימה שנמצא מאחורי הוושט) ונכנס לריאות. במהלך השינה, השרירים הקטנים (הענבל) שמחזיקים את הקנה פתוח לרווחה מתרפים, ורקמת הענבל גולשת לדרכי הנשימה. האוויר שזורם דרך הרקמה הרפויה יכול לגרום לה לתנודות. תנודות אלה הן הנחירות שאנו שומעים.

בקרב נוחרים מסוימים, דרכי הנשימה נותרות פתוחות. הקולות הרמים שבוקעים מהן הם בדרך כלל מטרד קשה יותר לאחרים מאשר לנוחר עצמו.

 

מתי נחירות הופכות לבעיה

דום נשימה הוא סיפור אחר לגמרי. אנשים שלוקים במצב שכיח זה מפסיקים לנשום באופן זמני פעמים רבות במשך השינה. דום נשימה, בצורתו השכיחה ביותר, דום נשימה חסימתי, מתחולל כאשר הרקמה הרכה בלוע או בקנה חוסמת לגמרי את דרכי הנשימה. המוח שחש בירידה ברמות החמצן, שולח אות חירום של נשום עכשיו. האות מעיר במקצת את הישן וגורם לו לשאוף אוויר. השפעה מידית של דום נשימה היא נמנמנות במהלך היום מחמת השינה שהופרעה.

לבעיה זו יש גם שפע של השלכות ארוכות טווח. האיתות נשום עכשיו מעורר את הורמוני העקה ומסלולים עצביים להכניס את הגוף למצב דחק דומה לזה של פחד או כעס. גורמי העקה מגבירים את דופק הלב ומעלים את לחץ הדם. הם מעוררים דלקת, שהיא שחקן מפתח במחלות לב. הם יכולים לפגום בדופן הפנימית של כלי דם ולהגביר את נטיית הדם להיקרש, דבר שנמצא בבסיסם של התקף לב ושבץ.

 

עזרה לסובלים מדום נשימתי

אין הכרח לקבל דום נשימה כדבר שצריך לחיות איתו. כל דבר משינוי באורחות חיים ועד ניתוח יכול לשנות את המצב.

  • שינוי באורח חיים. עודף משקל תורם רבות לדום נשימה. אם אנו נושאים יותר מדי קילוגרמים, ירידה במשקל יכולה לגרום לשינוי גדול. שינה על הצד במקום שינה על הגב יכולה להועיל במצב של דום נשימה מתון. ויתור על משקאות אלכוהוליים לפני השינה וצמצום השימוש בתרופות הרגעה שמרפות שרירים יכולים אף הם לעזור.
  • מכונות נשימה. במצבים של דום נשימה בינוני או חמור, רוב הרופאים ימליצו להשתמש במכונה קטנה ששומרת את דרכי הנשימה פתוחות על-ידי הזרמת אוויר בלחץ דרך האף. רוב מכונות הנשימה שומרות על לחץ חיובי מתמשך בדרכי הנשימה. עבור אנשים בעלי בעיות בשאיפת אוויר קיימות מכונות שמעניקות לחצים משתנים בהתאם למצב הנשימה (שאיפה או נשיפה). מכונות נשימה אינן זולות ולוקח זמן מה להתרגל להן. אנשים מסוימים אף זקוקים להדרכה איך להשתמש בהן כשורה.
  • אביזרים דנטליים  מחסום פה יכול להיות חלופה למכונת נשימה. אביזר זה פועל על-ידי דחיקת הלסת קדימה, תנוחה זו מונעת את צניחתן של רקמות רכות בגרון שחוסמות את דרכי הנשימה. אביזרים אלה פועלים היטב עבור חלק מהאנשים ופחות טוב עבור האחרים.
  • ניתוח. מטרת הניתוח היא להרחיב את דרכי הנשימה על-ידי הסרת רקמה עודפת בגרון. ניתוח אינו יעיל בדרך כלל, ואין מבצעים אותו אלא אם טיפולים אחרים אינם פועלים או שאינם מתאימים.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …