מחלת הסוכרת

מחלת הסוכרת – חייבים לעצור את העלייה

יום הבריאות העולמי 2016: ארגון הבריאות העולמי בנושא מחלת הסוכרת קורא לפעולה גלובלית כדי לעצור את העלייה במספר חולי סוכרת בעולם וכדי לשפר את הטיפול במחלה.

הדו"ח העולמי הראשון של WHO מגלה: 422 מיליון אנשים עם מחלת הסוכרת, רובם מארצות מפותחות.

מספר האנשים עם סוכרת בעולם גדל כמעט פי 4 משנת 1980 והגיע ל- 422 מיליון מבוגרים, שרובם חיים בארצות מפותחות. הגורמים שהביאו לעלייה כה דרמטית הם משקל עודף והשמנת יתר וחוסר בפעילות גופנית, כך הוכרז ביום הבריאות העולמי שחל ב- 7.4 שהוא יום יסוד הארגון בשנת 1948.

בדו"ח העולמי הראשון על מחלת הסוכרת מדגיש הארגון את הצורך לנקוט בצעדים כדי למנוע ולטפל במחלה, לקדם גורמי בריאות סביבתיים כדי להפחית את גורמי הסיכון, כמו חוסר בפעילות גופנית ותזונה לא בריאה, ולחזק יכולות לאומיות כדי לעזור לאנשים עם סוכרת לקבל את הטיפול והתמיכה שהם זקוקים להם כדי לשלוט ולרסן את הסוכרת.

דר' מרגרט צ'ן, מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי, אומרת: "אם ברצוננו להתקדם לקראת עצירת הגידול במספר חולי סוכרת בעולם, עלינו לחשוב מחדש על חיי היומיום שלנו: לאכול באופן בריא, להיות פעילים מבחינה גופנית, ולהימנע מעלייה מופרזת במשקל הגוף. אפילו במדינות העניות ביותר על הממשלות להבטיח שאנשים יוכלו להגשים את הבחירה הבריאה ושמערכות הבריאות תוכלנה לאבחן ולטפל באנשים עם סוכרת".

סוכרת היא מחלה כרונית שאינה מדבקת שהולכת ומחמירה ומתאפיינת ברמות מוגברות של גלוקוזה בדם (סוכר הדם). המחלה מתחוללת כאשר הלבלב אינו מייצר מספיק אינסולין, הורמון שמווסת את רמות הסוכר בדם, כאשר הגוף אינו מנצל ביעילות את האינסולין שמיוצר בלבלב.

להלן הממצאים המרכזיים בדו"ח העולמי על סוכרת:

  • מספר האנשים שלוקים בסוכרת ושכיחות המחלה עולים בכל חלקי העולם. בשנת 2014 כ- 422 מיליון מבוגרים (8.5% מכלל האוכלוסייה) לקו בסוכרת בהשוואה ל- 108 מיליון (4.7%) בשנת 1980.
  • מגפת הסוכרת והשלכותיה הבריאותיות והסוציו-אקונומיות, חמורות במיוחד בארצות המתפתחות.
  • בשנת 2014, יותר מ- 1 מכל 3 מבוגרים מעל לגיל 18 שנים היה בעל משקל גוף עודף, ויותר מ- 1 מכל 10 לקה בהשמנת יתר.
  • סיבוכים של סוכרת יכולים להוביל להתקף לב, שבץ, עיוורון, מחלת כליות, צורך בכריתת גפיים תחתונות. שיעור מקרי כריתת גפיים תחתונות בקרב חולי סוכרת גבוה פי 10-20 משאר האוכלוסייה.
  • סוכרת גרמה ל- 1.5 מיליון מקרי מוות בשנת 2012. רמות גבוהות מהרצוי של סוכר בדם גרמו לתוספת של 2.2 מקרי מוות בעקבות העלייה בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם ומחלות אחרות.
  • חלק נכבד ממקרי מוות אלה (43%) הוא בטרם עת, כלומר לפני גיל 70 שנים, וברובו ניתן למניעה באמצעות אימוץ של מדיניות בריאות שתיצור סביבות תומכות לאורח חיים בריא וגילוי וטיפול טובים יותר של מחלת הסוכרת. טיפול משופר כולל מספר קטן של תרופות גנריות, התערבות לקידום אורח חיים בריא, חינוך מטופלים שיאפשר טיפול עצמי וניטור סדיר כדי לאפשר אבחון וטיפול מוקדמים בסיבוכי המחלה.

דר' אולג צ'סטנוב, המשנה למנכ"לית הארגון שאחראי על הנושא, אומר: "אפשר למנוע מקרים רבים של סוכרת, וקיימים אמצעים לזהות מקרים אלה ולטפל בהם ובכך לשפר את הסיכויים שאנשים עם סוכרת יאריכו ימים ויהיו בריאים. אך השינוי תלוי ברובו בכך שממשלות יעשו יותר, כולל יישום מחויבויות גלובליות לטפל בסוכרת ובמחלות כרוניות בלתי מדבקות אחרות על-ידי צמצום מקרי מוות בטרם עת מסוכרת ומשאר המחלות ב- 30% עד שנת 2030".

עוד על סוכרת

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …