תרופה אורולוגית

מחזירים את שמחת החיים לבריאות

לאחרונה, חוקרי בריאות מדווחים שכנראה אנו יכולים לשמור על בריאותנו ואף ליהנות מהחיים. מחקרים העלו את הקפה למעמד של משקה בריאות בזכות הקשר בין שתייתו לבין סיכון מופחת לשיטיון ולמחלת פרקינסון. שפע של ממצאים מראה שלאלכוהול ולשוקולד יכולות להיות תועלות ללב ולכלי הדם. להלן כמה מחקרים על איך לשמור על שמחת החיים ולהיות בריא.

 

אלכוהול שמחת החיים ובריאות

שתיית אלכוהול מגבירה רמות של כולסטרול מסוג HDL (הכולסטרול הטוב), מפחיתה גורמים בדם שעושים אותו מועד יותר להיקרש, ויכולה להשפיע באופן ישיר על כלי הדם ולשמור את דופנותיהם חלקות וגמישות, דבר שהופך אותם לפחות פגיעים לטרשת עורקים.

חוקרים מאירופה מדווחים על ממצאים מעניינים בשנת 2008 שמצביעים על קשר בין צריכת אלכוהול לבין רמות גבוהות יותר של חומצות שומן אומגה 3 בדם. לאמתו של דבר, שתייה מתונה של אלכוהול נמצאה כרוכה כמעט בכל דבר, החל מצפיפות עצם גדולה יותר ועד לסיכון מופחת למחלת אלצהיימר ושיטיון וסקולארי (שיטיון שמקורו בבעיות בזרימת דם), וכמו כן הגנה מפני מחלת לב ומפני שבץ.

שתייה במידה היא מילת המפתח כשמדובר באלכוהול, מכיוון ששתייה מופרזת היא דבר הרסני. רמות טריגליצרידים ולחץ הדם עולים. שתייה לשוכרה יכולה להוביל לשבץ. הגדרתה של שתייה במידה היא גמישה, אך הנחיות אגודת הלב האמריקנית (AHA) הן כדלקמן: עבור גברים 1-2 משקאות ביום, עבור נשים 1 משקה ביום. הגדרה של משקה היא 335 מל בירה, 110 מל יין, 40 מל משקה אלכוהולי כבד.

נשים צריכות לחשוש מכך שאלכוהול מגדיל את הסיכון לסרטן השד. אלכוהול יכול להעלות רמות של אסטרוגן, ולאסטרוגן יש ככל הנראה חלק בהתפתחותם של סוגים רבים של סרטן השד. כאשר נשים שותות אלכוהול במידה הסיכון הוא קטן. חומצה פולית יכולה לשמש עזר כנגד לסיכון לסרטן השד שמציבה שתיית אלכוהול. מומלץ לנשים ששותות אלכוהול ליטול 400 מקג חומצה פולית ביום.

 

שוקולד שמחת החיים ובריאות

זרם יציב של מחקרים שב ומראה ששוקולד משפר את זרימת הדם בעורקים שמזינים את הלב ואת המוח. חוקרים מאוניברסיטת הארוורד שבארה"ב מצאו בשנת 2008 שנטילה מוגברת של שוקולד במשך שבועיים ממריצה את זרם הדם בעורק שמזין את מרכז המוח. מדענים מאיטליה מדווחים על קשר אפשרי בין אכילת שוקולד כהה לבין רמות נמוכות של CRP, שהוא סמן שמצביע על קיומה של דלקת.

השוקולד כחלום בריאותי זקוק עדיין למספר בחינות במציאות. ההסבר הסביר ביותר להשפעותיו הטובות הוא ששוקולד מכיל רכיבים שנקראים פלאבונולים שממריצים ייצור של גז בשם ניטריק אוקסיד שמרגיע את שרירי דפנות כלי הדם. ככל שהשוקולד כהה יותר כך גדלה בו תכולת הפלאבונולים.

אך אליה וקוץ בה, תכולת הסוכר והשומנים בממתקי שוקולד מתורגמת לכמות גדולה של קלוריות (יותר מ- 200 קלוריות ב- 100 גרם של שוקולד). חלק נכבד מסוגי השוקולד מכיל שומנים רוויים שאינם טובים לבריאות.

 

קפה שמחת החיים ובריאות

עבור שוחרי בריאות, שתיית כוס קפה נחשבה פעם לרגע של הנאה שמקורה בחטא. מחקרים מוקדמים הראו קשר בין קפה לבין התקפי לב, חשש שנדמה כאמיתי בגלל יכולתו של הקפה להאיץ את הדופק. מחקרים אחרים הטילו צל עגמומי של סיכון לסרטן בשתיית קפה.

אך, בדיעבד, הסתבר שמחקרי הסרטן היו שגויים או שתוצאתם התהפכה בעקבות ממצאים ברורים. גם מחקרים שבחנו קשר בין קפה לבריאות הלב חוו היפוך מגמה ועיקרם של המחקרים האחרונים מראה ששותי קפה מועדים פחות ללקות בהתקף לב ובשבץ או לפתח סוכרת בהשוואה לאלה שנמנעים משתיית קפה.

תוצאות מחקרים מרמזות ששתיית קפה יכולה לצמצם את הסיכון להתפתחות מחלת פרקינסון. עדיין לא ידוע בבטחה מדוע, אך מדענים העלו את הסברה שקפאין משפיע על קולטנים במוח באזור שניזוק ביותר בעת מחלת פרקינסון. מחקרים אחרים הפיחו תקוות שקפה יכול להשפיע על תאי המוח באופן שיצמצם את הסיכון לשיטיון ולמחלת אלצהיימר.

שתיית קפה עדיין מלווה באזהרות. מומלץ לנשים הרות להגביל את צריכתו או אף להימנע כליל מצריכת קפאין. אזהרה נוספת היא שקפה שאינו מסונן, דוגמת קפה אספרסו יכול להגביר רמות של כולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול הרע). אין כל רע בשתייה אקראית של קפה שכזה, אבל הפרזה בצריכתו יכולה להשיב את הימים הרעים בהם נחשד הקפה כמעורר בעיות בכלי דם ולב.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …