פעילות חברתית

מחזירים את שמחת החיים לבריאות (2)

כפי שכבר ציינו בחלקה הראשון של הכתבה, מעולם לא נראו החיים הטובים כה בריאים. אך לחיים הטובים צריכים להיות סייגים. ההיתר להגביר את שמחת החיים ולחתור לסיפוק כמעט תמיד חייב לשאת בחובו תזכורת, לעשות הכול אבל במידה. להלן כמה פעילויות נוספות שתוכלנה לעזור לכולנו לשאוב יותר הנאה מאורח חיים בריא.

 

סקס שמחת החיים ובריאות

ברור מאליו שחיי מין מספקים הם מקור מיידי להנאה ושיש בהם תרומה חשובה לתחושה שחיינו איכותיים, אך גם לאחר שהזוהר המידי מתעמעם, נותרות עדיין תועלות בריאות נוספות.

נדיר ביותר שפעילות מינית יכולה לגרום להתקף לב, נהפוך הוא, בכמה מחקרים נטען שקיום סדיר של משגלים (פעמיים בשבוע) כרוך בסיכון מופחת להתקף לב. חשוב גם לקחת בחשבון את העובדה שגברים שמקיימים יחסי מין באותה התדירות (פעמיים בשבוע) הם, בדרך כלל, בריאים יותר.

אפילו אם סקס אינו פעילות גופנית אירובית במלוא משמעותה, עיסוק בפעילות גופנית יכול להוביל לחיי מין טובים יותר. כמה מחקרים הראו שפעילות גופנית מתונה מחזקת אצל נשים את תגובת הנרתיק לגירוי ארוטי.

מחקר רב בנושא בריאות ופעילות מינית התמקד דווקא בהשפעה השלילית של מחלות על מיניות. אומנם זה עניין חשוב שלעצמו, אך יכול היה להיות הרבה יותר מאיר עיניים ומחמם לב לו היינו מקדישים מעט יותר תשומת לב לחקר הכיוון ההפוך, איך פעילות מינית יכולה להיות בעלת השפעה משפרת על מחלות.

 

שינה שמחת החיים ובריאות

אנו נוטים, בימינו אלה, ללכת לישון בקלות רבה יותר (ולעתים למשכי זמן ארוכים יותר) בגלל זרי הדפנה הרבים להם זוכה השינה מחמת תועלותיה הבריאותיות, או אם לדייק יותר, בגלל הראיות לכך שדברים רעים יכולים לקרות אם איננו ישנים מספיק. כמה מחקרים הראו שהממעטים בשינה צוברים יותר קילוגרמים במשקל גופם מאנשים שישנים 7-8 שעות בלילה, כמות שעות שינה שנחשבת כאופטימלית עבור רוב המבוגרים.

מחקרים אחרים קשרו מחסור בשעות שינה עם התקפי לב, סוכרת ומוות בטרם עת. הסכנות מוחשיות הרבה יותר לאנשים שישנים פחות מחמש שעות בלילה, אך הסכנה נראית כאורבת גם לאלה שישנים בממוצע פחות משש שעות. ברור מבלי להותיר הרבה ספקות שמחסור בשעות שינה הוא בעל השפעה ישירה על המוח ומשפיע על זיכרון, מצב רוח וריכוז.

כמה מחקרים אפידמיולוגים על שינה הראו ששינה ארוכה (תשע שעות ויותר בלילה) כרוכה באותה כמות של בעיות בריאות כמו שינה קצרה, אם לא יותר. מצב זה הוא, במקרים רבים, תוצאה של מחלה ברקע (דיכאון בחלק נכבד מהמקרים) שגורמת לאנשים לישון יותר. כלומר ששינה ארוכה היא תוצאה של מחלה ולא הגורם לה.

 

חיי חברה שמחת החיים ובריאות

כולנו יכולים להסתייע במעט עזרה מידידינו, אך עצם העובדה שהם קיימים יכולה אף היא לעזור לנו להישאר בריאים יותר. מספר עצום של מחקרים מצביע על הקשר שבין חיי חברה לבין בריאות טובה. ירידה ביכולות תפיסתיות, יתר לחץ דם וסיכון מוגבר למוות לאחר התקף לב, נמצאו קשורים כולם בבידוד חברתי ובבדידות.

מציאת הסיבה והמסובב במקרים כאלה היא קשה. היותנו בבריאות רעועה יכולה להעמיק דווקא קשרים חברתיים, אך יש גם מן האמת בטענה שחברים לעבודה, ידידים וקרובי משפחה נוטים לחבור עם אנשים בעלי רשת חברתית מפותחת עוד לפני שהם חולים. בכל מקרה נטייה ופעולה לחיזוק חברויות, קשרי משפחה וחיי קהילה הם הרגל טוב שרצוי לטפחו לשם בריאות ועוד סיבות טובות אחרות.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …