דיאטה ללא גלוטן

מורינגה אוליפרה עץ הפלא

תארו לעצמכם עץ בחצר שיספק לכם את כל הצרכים התזונתיים, ישמש לכם לפתרון בעיות רפואיות, ואפילו יטהר עבורכם את המים. יש עץ כזה. במשך מאות שנים, מכירים התושבים המקומיים בצפון הודו ובאזורים רבים באפריקה ומוקירים את תועלותיו המרובות של מורינגה אוליפרה.

שימושים מיוחדים בעץ הפלא מורינגה

השימושים במורינגה מיוחדים ומקוריים, ממש כמו השמות בהם הוא מכונה: עץ הטיהור, עץ החזרת ועץ מקל תיפוף (בגלל שתרמיליו הם בצורת מקלות תיפוף גדולים), ובמזרח אפריקה הוא נקרא החבר הכי טוב של אימא. העץ גדל בר בטבע רק במורדות ההימלאיה. כיום מגדלים את העץ באופן תרבותי באפריקה, במרכז אמריקה, בדרום אמריקה, בהודו, במלזיה, בפיליפינים וגם אצלנו בערבה ליד ים המלח.

אפשר לעשות שימוש בכל אחד מחלקי העץ, החל משורשיו שמשמשים להכנת תחליף לחזרת, דרך עליו שאפשר לאוכלם טריים כסלט ירוק מזין או כאבקה יבשה, המשך בפרחיו שחובה לבשלם והם עשירים באשלגן ובסידן, וכלה בתרמיליו (לפני שבשלו והתייבשו) כפצצת תזונה שמכילה את כל חומצות האמינו ההכרחיות בתוספת ויטמינים רבים ורכיבי תזונה נוספים.

מתרמילי מורינגה מפיקים גם שמן מאכל. זהו שמן צלול, מתקתק, נטול ריח שאינו מתעפש לעולם. ערכו התזונתי שווה לערכו של שמן זית ואף עולה עליו.

נלחמים בתת-תזונה עם מורינגה

עצי מורינגה משמשים בארצות מתפתחות באזורים הטרופיים למאבק בתת-תזונה, בעיקר בקרב תינוקות ונשים מניקות. שלוש עמותות בינלאומיות ? Trees for Life, Church World Service, Educational Concerns for Hunger Organization ממליצות על מורינגה כמקור תזונה טבעי באזורים טרופיים. עלי מורינגה אפשר לאכול טריים, מבושלים או לשמר אותם כאבקה יבשה לחודשים רבים ללא קירור, מבלי לאבד את ערכם התזונתי. עץ המורינגה מבטיח במיוחד כמקור מזון באזורים טרופיים מכיוון שהוא מתכסה בעלים בסוף עונת היובש כאשר ההיצע של מזונות אחרים מצטמצם. בדיקה של ההרכב התזונתי של העלים מגלה שהם מכילים כמויות משמעותיות של ויטמיני A, B, C, סידן, ברזל וחלבון.

מחקרים מדעיים מאשרים שעלים צנועים אלה הם מאגר עוצמתי של ערכי תזונה. כשעורכים השוואת ערכים תזונתיים לפי משקל, עלי מורינגה מכילים:

  • פי 7 ויטמין C בהשוואה לתפוזים.
  • פי 4 סידן בהשוואה לחלב.
  • פי 4 ויטמין A בהשוואה לגזר.
  • פי 2 חלבון בהשוואה לחלב.
  • פי 3 אשלגן בהשוואה לבננות.

שימוש רפואי במורינגה למניעה ולטיפול

עץ המורינגה הוא בעל שימושים רפואיים רבים הן כאמצעי מונע והן כטיפול בבעיות בריאות. מקורן של רוב הראיות לגבי יעילות בריאותית הוא עממי מסורתי, ומעט מחקר מדעי נערך עד כה כדי לתמוך בסגולות המרפא של מורינגה. ברפואה ההודית המסורתית (איורוודה) משמשים עלי מורינגה למניעתן של כ- 300 מחלות.

תחום בו נערך מחקר מדעי משמעותי הוא הפעילות האנטיביוטית של עצי מורינגה. מחקרים שערך צוות מדענים הודי כבר בשנות ה- 50 של המאה הקודמת מספקים ראיות די מרשימות על יכולות אנטי-מיקרוביאליות נרחבות. על אף שהמידע קיים יותר מ- 55 שנים רובו נותר בלתי נודע למדענים מערביים. יכולות אנטיביוטיות למגוון גדול של זיהומי עור וזיהומים פנימיים, נמצאו בכל חלקי העץ, עלים, זרעים, שורשים, קליפה ופרחים. באמצע שנות ה- 60 של המאה העשרים זוהה מנגנון הפעילות שמסביר את הטענות הרפואיות בנות מאות השנים של הרפואה המסורתית. למרבה הצער, מכיוון שרוב המחקרים על יעילות אנטיביוטית בבני אדם לא נתמכו בבקרת פלסבו ובמחקרים אקראיים, הדעה הקדומה של עולם הרפואה המודרנית מנעה את הפצת הבשורה על היכולות האנטיביוטיות ברחבי העולם המערבי.

תחום נוסף ברפואה המסורתית שזכה לגיבוי מדעי הוא טיפול בסרטן. זה זמן רב שמטפלים ברפואה המסורתית מכירים בערכו של מורינגה בטיפול בגידולים. מחקרים בחנו פוטנציאל מניעת סרטן של רכיבים מסוימים של מורינגה. זוהו שני רכיבים שמנעו הופעת גידולים במודל של חיות מעבדה, כאשר הממצא המרשים ביותר הוא ירידה דרמטית בסרטן העור. נדרשים מחקרים נוספים כדי להגיע לרמות הוכחה שנדרשות ברפואה המודרנית כדי להכיר במורינגה כצמח מרפא בעל יכולות מניעה של סרטן.

טיהור מים עם מורינגה

בתהליך הפקת שמן מתרמילי מורינגה נותרת, לאחר הכבישה, עיסה של הרכיבים המוצקים עם מים. לאחר הסרת המים נותר חומר יבש שמכיל את כל הרכיבים הפעילים בעלי היכולת לקטול חיידקים. שני חוקרים מאוניברסיטת לסטר שבבריטניה ערכו מחקר בו בחנו אפשרות של החלפת אלומיניום פוספט בעיסת מורינגה לטיהור מי שתייה עבור כפריים במלאווי שבאפריקה. ממצאי המחקר מראים שלא רק שמורינגה יעיל כמו אלומיניום בהסרת מוצקים מרחפים ממי בוץ, יש לו עוד שני יתרונות מרכזיים. מכיוון שאפשר לגדל עצי מורינגה בגידול מקומי, שימוש בעיסת תרמילי מורינגה לטיהור מים יכול לחסוך בהוצאות של מטבע זר ולייצר לחקלאי המקומי עוד מקור הכנסה, וכמו כן לסייע בטיהור המים לשתייה מחיידקים וגורמי זיהום אחרים. שימוש בחומר טבעי מקטין את זיהום הסביבה בתרכובות אלומיניום.

מורינגה בערבה

לאחרונה עשה מורינגה עלייה לישראל. חברה בשם מורינגה ערבה מגדלת את הצמח באזור ים המלח, שם הוא מתפתח באדמה עשירה במינרלים, מה שמקנה לו תכונות משופרות ומיוחדות. עלי מורינגה משווקים בישראל בצורת כמוסות אבקת עלים ואבקה בתפזורת.

http://www.moringa-arava.net

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …