בלוטת התריס

מהי פסיכותרפיה ומהן תועלותיה

פסיכותרפיה מורכבת מטכניקות תקשורתיות שונות שמטרתן לטפל בבריאות הנפש ובכמה מן ההפרעות הרגשיות והנפשיות. פסיכותרפיה מסייעת למטופל להבין מה עוזר לו להרגיש טוב ומה גורם לו להיות חרד, ועוזרת לו להכיר ולקבל את חולשותיו וחוזקותיו. אם אנשים יכולים לזהות את רגשותיהם ואת דרכי חשיבתם, קל להם יותר לשאת ולהתמודד במצבים קשים.

מהי פסיכותרפיה?

ההגדרה הרפואית של פסיכותרפיה היא טיפול רגשי והתנהגותי בהפרעות נפשיות שמתבסס בעיקר על תקשורת מילולית ולא מילולית עם מטופל, בניגוד לטיפולים שעושים שימוש באמצעים כימיים או גופניים. במילים אחרות, מטרת פסיכותרפיה היא להסיר מועקות פסיכולוגיות באמצעות דיבור ולא על-ידי נטילת תרופות.

פסיכותרפיה משמשת, בדרך כלל, לטיפול בבעיות פסיכולוגיות שהצטברו במרוצת השנים. הטיפול פועל במיטבו אם נוצרים יחסי אמון בין המטפל למטופל. הטיפול יכול להיות ממושך, החל מכמה חודשים ולעתים אף כמה שנים טובות. הטיפול ניתן על בסיס של אחד על אחד (מטפל ומטופל), טיפול זוגי ולפעמים טיפול קבוצתי. בתקופה האחרונה נעשים ניסיונות להעניק את הטיפול בצורה של עזרה עצמית ממוחשבת באמצעות האינטרנט או בתקליטורים. בדרך הפגישות הן פעם בשבוע ואורכן כשעה.

יש הבוחרים לקרוא לפסיכותרפיה טיפול מילולי מכיוון שבבסיסו הוא בנוי על שיחה עם מטפל או עם קבוצה של אנשים בעלי בעיות דומות. סוגים שונים של פסיכותרפיה עושים שימוש בצורות אחרות של תקשורת כמו כתיבה, יצירה, דרמה או מוזיקה. הביסוס התאורטי של פסיכותרפיה החל במאה ה- 20 עם הופעת הפסיכואנליזה על-ידי אבי הפסיכולוגיה המודרנית זיגמונד פרויד. הטיפול הפסיכולוגי התפתח באופן ניכר מאז.

 

פסיכותרפיה – אחוזי נשירה גבוהים

אחת הבעיות העיקריות של פסיכותרפיה היא אחוזי הנשירה הגבוהים בתחילת הטיפול ובמהלכו. חוקרים מצאו שאחוזי הנשירה לאחר המפגש הראשון עומדים בממוצע על 45%. ישנם הסברים רבים לתופעה שהולכת ומחמירה עם התארכות הטיפול (חודשים ואף שנים), ובקצרה ניתן למנות ארבע סיבות עיקריות:

1. פגישה עם מטפל, משמעותה המידית היא חשיפה של בעיה שהוסתרה, לעתים לזמן רב, בעיקר בגלל הסטיגמה האישית והחברתית שטבועה בבעיות נפשיות. החשיפה, על אף שהיא נעשית בפני בעל מקצוע תומך ומבין, קשה ביותר לחלק ניכר מהסובלים וגורמת להם לנטוש את הטיפול.

2. פגישה עם מטפל היא תחילתה של דרך ארוכה ולעתים מייגעת עד לפתרון חלקי או מלא של הבעיה. בקרב רבים מהפונים לקבלת עזרה מקננת התחושה (שאינה נכונה) שיעילותו של הטיפול מוטלת בספק ושבמקרה הטוב תומר בעיה נפשית (דיכאון, חרדה וכדומה) בבעיית תלות מתמשכת במטפל ובפגישות עמו.

3. על אף שמרבית המטפלים מיומנים דיים להפגין אמפתיה והבנה כנה לבעיותיו של המטופל, הקשר האישי לכאורה, חסר תיעוד שיטתי של מהלך הטיפול, מסתמך בעיקר על זיכרונו של המטפל ועל האינטואיציה הבריאה שלו, ואינו מספק מטופלים רבים שבאו למצוא מזור אישי, תחושה שבעייתם זוכה למרב תשומת הלב שהם מצפים לה. פערי הזמן בין ביקור לביקור יוצרים, בחלק לא קטן של המקרים, ניכור ובעקבותיו נטישה של הטיפול.

4. פגישות סדירות עם מטפל הן מעמסה כלכלית לא קטנה לרוב המטופלים. העלות הכספית שלעתים לא רואים את סופה תורמת אף היא לנטישת הטיפול בשלביו השונים.

 

פסיכותרפיה לעומת טיפול תרופתי

פסיכולוגים, באופן כללי, רואים במצוקה נפשית פרטית תוצאה של בעיות ביחסי אנוש ולא תוצאה של הפרעה אישית. פסיכולוג שמתמחה בפסיכותרפיה ייבחן את ההיבט הרחב של יחסי המטופל במשפחתו ובמקום העבודה. פסיכיאטרים ורופאים נוטים יותר לאמץ את הגישה הרפואית של בריאות הנפש ונכונים יותר לרשום למטופל תרופות להסרת מועקותיו. מקובל שזהו ההבדל העיקרי בין פסיכולוגים לפסיכיאטרים, אך על אף זאת, פסיכיאטרים רבים עושים שימוש בפסיכותרפיה, במשולב עם הטיפול התרופתי או בנפרד ממנו.

פסיכולוגים רבים טוענים שהגישה הרפואית רואה בדרך כלל במועקה כתסמין של הפרעה באותו האופן שהיא מתייחסת לסימנים ולתסמינים של בעיות ומחלות גופניות. מסיבה זו פסיכיאטר או נוירולוג יקשרו מיד בין אבחון של דיכאון או חרדה למשל, למתן מרשם של תרופה מסוימת, ואולי ישקלו אפשרות של שילוב התרופה בטיפול פסיכולוגי.

מחקרים רבים שבים ומראים שהטיפולים היעילים ביותר בבעיות נפשיות ובמחלות נפש, בעיקר דיכאון, כוללים שילוב של פסיכותרפיה עם טיפול תרופתי.

על אף טענות אלו, מקובל על רוב הפסיכיאטרים שלפסיכותרפיה חלק קריטי בטיפול בבריאות הנפש, ולעתים קרובות, זהו הטיפול היחיד, במקרים רבים, שנדרש לשם השגת טיפול יעיל. האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה, שהיא גוף מקצועי שמשפיע רבות על הטיפול הנפשי בעולם המערבי, אומרת: בעיות בריאות נפש רבות יכולות להיפתר על-ידי פסיכותרפיה בלבד, ופסיכותרפיה היא, לעתים קרובות, רכיב קריטי בהצלחתו של הטיפול התרופתי.

 

סוגים שונים של פסיכותרפיה

טיפול התנהגותי. סוג זה של טיפול מתמקד בסיוע למטופל להבין איך שינוי בהתנהגותו יכול בסופו של דבר להוביל לשינוי באופן שהוא מרגיש. בטיפול זה ישנו דגש על הגברת מעורבות של המטופל בפעילויות חיוביות או חברתיות. בגישה זו בוחנים בזהירות את מעשיו של המטופל ומנסים להגביר את הסבירות שיחווה התנסויות חיוביות. במילים אחרות, מטרת הטיפול ההתנהגותי היא להמיר תגובות התנהגותיות בלתי רצויות בתגובות רצויות.

טיפול תפיסתי. מה שאנו מרגישים נקבע על-ידי מה שאנחנו חושבים, זוהי התאוריה שנמצאת בבסיס הטיפול הקוגניטיבי (תפיסתי). לדוגמה  אם אדם לקה בדיכאון, זו יכולה להיות תוצאה של חשיבה שגויה או אמונות מוטעות. אם אמונות מוטעות אלו תתוקנה, תפיסת המטופל את הסובב אותו ומצבו הרגשי ישתפרו. כמה מחקרים באנשים עם דיכאון הראו שיש להם, לעתים תכופות, אמונות שגויות בקשר לעצמם, הם מייחסים אירועים שליליים לעצמם ללא כל הוכחה, הם רואים את החיים במונחים מוחלטים (שחור ולבן), יכולים לראות רק את ההיבטים השליליים של דברים שונים, ומעוותים את חשיבותם של אירועים שגרתיים. במילים אחרות, הדרך שבה אנו חושבים על דברים משפיעה על האופן שאנו מרגישים. טיפול תפיסתי מתמקד במחשבות, התנהגות ותקשורת כאן ועכשיו, וממעט לבחון את העבר.

מטפל בשיטה זו פועל עם המטופל להתעמת ולאתגר את מחשבותיו השגויות על-ידי הצבעה על דרכים אחרות לבחון מצבים. פעולה זו אמורה לשפר את מצב רוחו של המטופל. טיפול תפיסתי יעיל במיוחד במקרים של תסמונת פוסט טראומטית (PTSD). קיימים ספקות לגבי יעילות השיטה התפיסתית בטיפול בקשישים מדוכאים.

טיפול בין-אישי. בטיפול זה מערכות היחסים הבין-אישיות של המטופל נמצאות במוקד. לדוגמה  בעייתו של מטופל מדוכא יכולה להיות מטופלת על-ידי שיפור דפוסי התקשורת שלו, והאופן שבו הוא מתייחס לאחרים שיש להם השפעה על דיכאונו. המטפל יכול להתחיל בסיוע למטופל לזהות מה הוא מרגיש וממה נובעת הרגשה זו. המטופל אף יילמד לבטא את רגשותיו בדרך בריאה. לדוגמה  אם המטופל מגיב, בדרך כלל, לתחושה של היותו דחוי על-ידי בן זוגו בכעס ובציניות, תגובת בן הזוג תהיה שלילית, אך אם ילמד המטופל להביע את פגיעותו ואת חרדתו באופן שקול, מתגברים הסיכויים שבן זוגו יגיב בדרך חיובית יותר. במילים אחרות, טיפול בין-אישי מתמקד במערכות היחסים של המטופל עם בני משפחתו וחבריו ובדרך שבה רואה המטופל את עצמו. בשיטה בוחנים נושאים מתוך מערכות יחסים עם אנשים אחרים. מטרת הטיפול היא לסייע למטופל לזהות ולשנות בעיות במערכות יחסים, להבין אותן ולדעת לנהל בעיות כאלה.

טיפול משפחתי. מטפל משפחתי בוחן את תסמיני המטופל בהקשר המשפחתי. לדוגמה  אם מטופל שהוא נער לקה בדיכאון, זה יכול לקרות בגלל דבר מה שקורה במשפחתו, כמו בעיות בחיי הנישואין של הוריו. המטפל בשיטה זו עושה שימוש בטיפול התנהגותי, טיפול תפיסתי, ובעיקר בטיפול בין-אישי. במילים אחרות, טיפול משפחתי מזהה דפוסי התנהלות במשפחה שיכולים לתרום להפרעה התנהגותית או למחלת נפש, ועוזר לבני המשפחה לפרק דפוסים אלה. טיפול משפחתי כולל בדרך כלל שיחות וניסיונות לפתור בעיות עם המטופל ומשפחתו. הטיפול יכול להיות קבוצתי, בזוגות או אחד על אחד, לפי הצורך שמתעורר.

מטפל משפחתי יכול להשתמש בתרשים זרימה משפחתי שהוא מעין עץ משפחה מיוחד שמכין המטפל. בדרך זו נבחנים יחסי עבר במשפחה ואירועים שונים שהיו להם השפעה על מצבו הרגשי של המטופל. טיפול משפחתי מתמקד, לעתים קרובות, בשיפור התקשורת בתוך המשפחה, המטופל לומד להקשיב, לשאול שאלות, ולענות באופן גלוי ולא מתגונן.

טיפול קבוצתי. טיפול קבוצתי הוא בדרך כלל מפגש בין מטפל ל- 6-12 מטופלים. לכל המטופלים בעיות דומות. המטופלים שואבים תועלת מהמטפל, אך גם מתבוננים בסבלם של אחרים ומגיבים למשוב מאחרים. קבלת משוב מאנשים אחרים בעלי בעיות דומות נותן למטופל זוויות מבט שונות, ולעתים קרובות מסייע בהמרצת שיפור ושינוי.

טיפול פסיכו-דינמי. טיפול זה נקרא לעתים גם כטיפול מוכוון הארה. הטיפול מתמקד בתהליכים אוטומטיים שבאים לידי ביטוי בהתנהגותו של המטופל. מטרת הטיפול היא להגביר את מודעותו העצמית של המטופל ואת הבנתו להשפעת העבר על התנהגותו בהווה. הטיפול מאפשר למטופל להתבונן היטב על דברים בלתי פתורים ותסמינים שהופיעו בגלל יחסים בלתי מתפקדים בעבר, ולחשוף את צרכיו ותשוקותיו לשימוש בדברים אסורים. במילים אחרות, טיפול פסיכו-דינמי עוזר לאנשים להבין את שורשי המועקה הרגשית, בדרך כלל על-ידי חשיפת מוטיבים תת-הכרתיים, צרכים והגנות. טיפול פסיכו-דינמי יעיל במיוחד לאנשים עם הפרעות נפשיות מורכבות, בעיות אישיות והפרעות נפשיות כרוניות.

 

למה משמשת פסיכותרפיה?

פסיכותרפיה משמשת לטיפול בבעיות שונות רבות. חלקן בנפרד וחלקן במשולב עם תרופות. הבעיות השכיחות ביותר הן:

  • דיכאון
  • חרדה
  • הפרעה פוסט-טראומטית
  • הערכה עצמית נמוכה
  • הפרעת חרדה כולל פחדים (פוביות)
  • משברים רגשיים
  • בעיות בחיי נישואין
  • מחלוקות במשפחה
  • הפרעת כפייתיות
  • הפרעות אישיות
  • אלכוהוליזם
  • התמכרות
  • בעיות שמקורן בהתעללות בילדות
  • בעיות התנהגות
  • הפרעה דו-קוטבית, מניה דפרסיה (בשילוב עם תרופות)
  • שסעת (סכיזופרניה) בשילוב עם תרופות.

מהן התועלות של פסיכותרפיה?

השתתפות בטיפול פסיכולוגי מעמידה לרשות המטופל אדם שבאמת מבין את מצבו. הטיפול יכול לתת למטופל נקודת מבט רעננה על בעיה קשה ולכוון אותו לעבר פתרונה. רוב המטופלים ישאבו מפסיכותרפיה את התועלות הבאות:

  • המטופל יוכל להבין טוב יותר את עצמו, את מטרותיו האישיות ואת ערכיו.
  • המטופל יוכל לפתח מיומנויות לשיפור מערכות יחסיו.
  • המטופל יוכל להתגבר על בעיות מסוימות כמו הפרעות אכילה, דיכאון או חרדה.
  • המטופל יוכל למצוא פתרון לבעיות או לדברים שגרמו לו לפנות לקבלת טיפול.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …