חולי סוכרת

מד סוכר ביתי יכול לסייע לסוכרתיים בבניית התפריט היומי

מד סוכר ביתי, שמעניק לחולי סוכרת תמונת מצב עדכנית על ערכי הסוכר בדם, עבר עם השנים שכלולים שמאפשרים שימוש קל ומהיר. חשוב לדעת כיצד להפיק ממנו את התועלת המרבית בתכנון התפריט היומי. בתיה אלימלך דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, יועצת האגודה הישראלית לסוכרת מסבירה:

בניגוד למחלות כרוניות רבות, בהן הטיפול הוא קבוע וידוע מראש, כאשר מדובר בסוכרת, ערכי הסוכר הנמדדים בדם יכולים לשנות באופן משמעותי את התנהלות האכילה, את נטילת התרופות ואת הזרקת האינסולין. מדדי הסוכר בדם מנחים הן את המטופל והן את הצוות הרפואי בהתאמת הטיפול כולו. גורמים שונים, כמו טיב הארוחה או הפעילות הספורטיבית האחרונה, יכולים לשנות באופן דרמטי את רמת הסוכר בדם ובהתאם את מינון הטיפול הנדרש.

סוכרתיים רבים נעזרים לכן במד סוכר ביתי, שמספק תמונת מצב עדכנית של רמות הסוכר ומאפשר לרבים מהם לקבל תכנית טיפולית מותאמת אישית. תוכנית זו מסייעת להם ליהנות מאיכות חיים שלא יכלו ליהנות ממנה בעבר לפני המצאת מד סוכר ביתי.

האמצעי השכיח ביותר בעבר, לבדיקת רמת הסוכר בדם היה בדיקות דם תקופתיות. הבדיקות הללו סיפקו מידע נקודתי על רמת 'הסוכר בצום'- ערכי הסוכר בבוקר הבדיקה ועל רמת 'ההמוגלובין המסוכרר', שייצג את הרמה הממוצעת של הסוכר בשלושת החודשים האחרונים. כך התקבלה תמונת מצב חלקית, לא מעודכנת ואף מוטה לעיתים, אם משום שהמטופל לא צם מספיק שעות בטרם הבדיקה או משום שהיה אנמי.

שימוש במד סוכר ביתי מאפשר לבצע מעקב מדויק במשך היום על ערכי סוכר בצום, וערכי סוכר לפני ואחרי האוכל. מעקב זה נקרא "עקומת הסוכר". עקומה זו, מאפשרת לאנשי הצוות המתמחים בסוכרת להסיק מסקנות רלוונטיות לגבי התאמת תכנית טיפולית בצורה הטובה ביותר.

תרומתו של מד הסוכר הביתי אינה מסתיימת כאן. "עקומת הסוכר" מסייעת רבות לדיאטנית שמתמחה בסוכרת להסיק מהו ההרכב המיטבי של ארוחות היום. לדוגמא, מדידה שהתבצעה שעתיים לאחר ארוחת הצהריים והצביעה על מדדי סוכר גבוהים, מובילה למסקנה שהרכב הארוחה לא היה אידיאלי ושצריך לשנותו בהתאם.

דוגמא נוספת, ערכים גבוהים של סוכר בצום יכולים להעיד על ארוחת לילה עתירת פחמימות, כמו קערת פופקורן גדולה שנאכלה מול הטלוויזיה או אכילה לילית של פירות.

מד סוכר ביתי יכול לסייע בפענוח מגמות סוכר ובתרגום המגמות להמלצות תזונתיות שיובילו לערכי סוכר אופטימליים. ערכי סוכר אופטימליים יכולים למנוע מצבי קיצון של היפרגליקמיה והיפוגליקמיה (רמות יתר ורמות חסר של סוכר בדם) שיש בכוחן לשבש את סדר היום ולגרום לחולשה, לכאבים, להתעלפויות ואף למוות. 

המדריך לשימוש נכון במד סוכר ביתי

מדי סוכר כיום הם מתקדמים יותר, מהירים יותר ודורשים כמות קטנה יותר של דם על מנת לבצע את המדידה. מדידת הסוכר, אם כך, אורכת זמן קצר יותר ומספקת תוצאה מידית תוך שניות ספורות. מרשם מרופא או מאחות מאפשר לרכוש מד סוכר ביתי במחיר מסובסד. מד סוכר ביתי מיועד לכל מי שאובחן כסוכרתי, לנשים הרות שלקו בסוכרת הריון, ולאנשים במצב של קדם סוכרת או בעלי עבר משפחתי של סוכרת.

מד סוכר ביתי:

  • בעת רכישת מד סוכר ביתי יש לזכור לבקש מרשמים לציוד נלווה: דוקרנים, מקלוני בדיקה וסוללות.
  • מד סוכר ביתי והציוד הנלווה הם אישיים ואין להעבירם מאדם לאדם בעיקר משיקולי היגיינה וגם בשל השוני בין המכשירים בשוק.
  • יש לשאת את מד הסוכר בכל עת בתיק או בהישג יד על מנת לאפשר מדידה מידית בעת הצורך.

ביצוע מדידה:

  • את המדידה יש לערוך בידיים נקיות ויבשות שלא עברו חיטוי באלכוהול. חיטוי הידיים באלכוהול יכול לפגום בתוצאות הבדיקה.
  • אם המדידה נראית מוטעית או לא נכונה, מומלץ לשטוף ידיים במים חמימים וסבון ולנגבם היטב, ולבצע מדידה נוספת על מנת לשלול אפשרות של טעות טכנית במדידה.
  • לא מומלץ לבצע מספר רב של מדידות עוקבות אחת בשל הסיכוי לסטייה בערכים.


סדר הפעולות בעת מדידת סוכר:

  1. שטיפת ידיים וניגובן
  2. הכנסת מקלון בדיקה למד הסוכר
  3. החלפת מחט בדוקרן
  4. כיוון עצמת הדקירה הרצויה בדוקרן
  5. הנחת מקלון בדיקה מצד טיפת הדם עד לקבלת חיווי של סיום מדידה
  6. הנחת מד הסוכר על השולחן
  7. המתנה לקבלת תוצאה

 

מה מיוחד במד הסוכר?

מד הסוכר מכיל זיכרון, ששומר את תוצאות מדידות הסוכר. מומלץ לכוון את הזמן והתאריך במד הסוכר בעזרת הצוות במרפאה. כך נבטיח קבלת תוצאות מהימנות שמהן נוכל להסיק מסקנות על מצב רמות הסוכר בדם במהלך היום.

אפשר להציג תוצאה ממוצעת של מדידות נערכו ב- 7 הימים האחרונים, ב- 14 הימים האחרונים, ב- 30 הימים האחרונים ואף ב 90 ימים אחרונים. אפשר, בעזרת תוכנה מיוחדת, להעביר את הנתונים מהזיכרון של מד הסוכר למחשב. מד הסוכר יכול גם להפיק חיוויים וצלילים שונים שמאפשרים ליצור הבדלה בין מדידות שונות (לפני ארוחה או לאחר ארוחה) ומאפשרים תכנון תזכורות.

שימוש בדוקרן:

השימוש בדוקרן הינו אישי, אפשר לנקות אותו, אך מומלץ להחליף מחט לפני כל מדידה.

עצמת הדקירה- ככל שהמספר על חוגת הדוקרן גבוה יותר, עוצמת הדקירה חזקה יותר. מומלץ לבצע תחילה דקירה בעוצמה הנמוכה ביותר. במידה ולא נוצרה טיפה עם כמות מספקת של דם למדידה, יש להגביר את עצמת הדקירה עד להפקת טיפה עם כמות דם מספקת.

מיקום הדקירה- המקום המועדף לביצוע הדקירה הוא כרית האצבע. רצוי לבצע את הדקירה בכל האצבעות לסירוגין ולא לבצע מספר דקירות באותה אצבע.

בחלק ממדי הסוכר ישנם שני סוגי מכסים לדוקרן, סוג אחד משמש לביצוע דקירה באצבע והסוג השני (שצבעו שונה בדרך כלל) הוא בעל פתח רחב יותר ומשמש לביצוע דקירה במקומות אחרים בגוף כמו הזרוע, כרית כף היד, הירך או השוק.

מדידת סוכר באמצעות דקירה באצבע תהיה, ברוב המקרים, מדויקת יותר ותאפשר מעקב מהיר יותר אחר השינויים ברמות הדם. לכן היא גם המומלצת ביותר. צריך לדעת, יחד עם זאת, כי באצבעות יש ריכוז גדול של עצבים ולכן זו הדרך המכאיבה יותר למדוד רמות סוכר.

מדידות סוכר באזורי גוף כגון זרוע, כרית כף היד, ירך או שוק, יכולות להיות פחות מדויקות בשל הקרבה לוורידים, לשיער גוף ולעצמות. מדידה במקומות חלופיים (שאינם כרית האצבע) אינה מתאימה במקרים שרמות הסוכר אינן יציבות ובמקרים נוספים רבים.

שימוש במקלון בדיקה (סטיק):

המקלון הוא חד פעמי ומיועד למדידה אחת בלבד. יש לוודא שהסטיקים מתאימים למד הסוכר (אין להחליף בין סטיקים של מכשירים שונים). יש לשים לב לתאריך התפוגה של המקלונים. סטיקים שתאריך התפוגה שלהם עבר יכולים להראות תוצאות שגויות.

לא מומלץ לשמור את המקלונים במקרר או חשופים לשמש. יש להשליך את המקלונים עם הדוקרנים לפח אשמה מתאים לאחר השימוש.

בעת ביצוע מדידה, יש להניח את המקלון לצד טיפת הדם ולתת לה להישאב בעדינות לתוכו. אין לגרד את טיפת הדם או להציף את הדוקרן בדם, מצבים באלה יכולים לגרום להטיה במדידת הסוכר ולחיווי של טעות (E).

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …