מדריך להישרדות בעת שפעת והצטננות

שפעת והצטננות בכל עונת חורף מפזרות כמעט על כולנו את ייסוריהן בדמות התעטשויות, שיעולים, אף דולף, כאבי גרון ועוד צרות צרורות. כ- 20% מהאוכלוסייה ילקו מדי שנה בשפעת, וכמות מקרי ההצטננות תהיה פי 3 ויותר ממספר אזרחי המדינה. ילדים לוקים בשפעת ובהצטננות בתכיפות גבוהה יותר ממבוגרים. ישנם ילדים שילקו בהצטננות 12 פעמים בשנה, בעוד שהממוצע בקרב מבוגרים עומד על 2-4 מקרי הצטננות.

נגיפים (וירוסים) הם הגורמים לרוב מקרי שפעת והצטננות

הצטננות ושפעת נגרמים על-ידי נגיפים, גורמי זיהום זעירים שיכולים לשרוד רק באמצעות חדירה לתוך תאי גופם של בני אדם וחיות. מחקר אודות הנגיפים שגורמים לשפעת ולהצטננות יכול לסייע לרופאים למצוא דרכים איך למנוען ואיך לטפל בהן. עבור רובנו, הדבר החשוב ביותר לדעת הוא שנגיפים הם מחוללי המחלות. לעובדה זו יש השלכות חשובות על דרכי הטיפול והמניעה של מחלות אלה. מכיוון שהצטננות ושפעת נגרמים על-ידי נגיפים, אנטיביוטיקה אינה יעילה משום שהיא פועלת רק נגד זיהומי חיידקים ולא נגד זיהומי נגיפים.

שאלות נפוצות על שפעת והצטננות

להלן תשובות לשש שאלות נפוצות אודות הצטננות ושפעת:
1. מדוע הצטננות ושפעת מתגברים בעונת החורף?
הסיבה להתגברותן אינה קשורה כלל בטמפרטורה, או לפחות לא באופן ישיר. מזג אוויר קר שלעצמו אינו הגורם למחלות אלה, אלא העובדה שאנשים נוטים, בעונת החורף, להישאר בתוך בתים ולהפיץ את הנגיפים ביניהם כאשר קר בחוץ.
2. מתי רצוי להישאר בבית ולא ללכת לעבודה או לבית הספר?
חשוב להישאר בבית כאשר המחלה היא בשלב המדבק ביותר. במקרה של הצטננות, המחלה מדבקת כל זמן שקיימים תסמינים, אך היא מדבקת ביותר בסמוך להדבקות בה, לפני הופעתם של התסמינים. במקרה של שפעת, המחלה מדבקת ביותר יום אחד לפני הופעת התסמינים עד ליום החמישי של התסמינים.
3. מתי רצוי לראות רופא?
אם חווים סיבוכים כגון חום גבוה, רעידות ופרכוסים, כאב בחזה בכל נשימה, שיעול שמביא להפרשת לחה בגוון ירוק צהבהב, או במקרה שהתסמינים אינם חולפים במהירות שמצפים לה, אזי כדאי לבקר אצל הרופא.
4. איך אפשר להימנע מלהדביק בהצטננות או בשפעת את בני המשפחה?
ישנם צעדים רבים שאפשר לנקוט בכדי לנסות למנוע את התפשטותם של הנגיפים לאנשים שסביבנו. יש לכסות את הפה והאף תמיד בעת התעטשות או שיעול. יש להשליך מיד את הממחטות המשומשות. יש לרחוץ את הידיים בתכיפות גדולה יותר, במיוחד לאחר התעטשות, שיעול או מגע עם העיניים, האף והפה. רצוי לשמור מרחק מהאחרים, לא להתנשק, לחבק או לעמוד בסמוך לאחר, שרסיסי הרוק יכולים להגיע אליו בעת דיבור. יש לחטא את משטחי הבית וחפציו לעיתים תכופות יותר, כולל צעצועי הילדים.
5. האם יש אמת בתפיסה שצריך לשנות דפוסי תזונה בעת מחלה?
לא. בעת הצטננות או שפעת צריך להקפיד על אכילת מזונות בריאים ושתיית שפע של נוזלים, אין שום טעם לאכול יותר או פחות מן הרגיל.
6. האם אפשר לקבל חיסון מפני שפעת בעת הצטננות?
כן, אפשר להתחסן מפני שפעת בעת הצטננות כל עוד לא חשים חולים מאוד וכל עוד אין חום.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …