מדריך הנקה לאימהות חדשות

הנקה היא ההזנה האופטימלית לתינוק הרך, שממשיכה באופן טבעי את אופן ההזנה ברחם. להלן מדריך הנקה לאימהות שחוששות מהנקה בשל חוסר מודעות לחשיבותה או בעקבות ניסיונות לא מוצלחים להניק שהניבו אכזבה.

להלן מידע חשוב לאם רגע לפני קבלת ההחלטה על הנקה:

מדריך הנקה כל היתרונות

  • חלב האם מותאם באופן מלא לצורכי התינוק ומכיל גם נוגדנים וחומרים ביולוגיים אחרים המחזקים את המערכת החיסונית ותורמים לבריאות התינוק בצורה משמעותית. ממחקרים עולה, כי תינוקות שינקו הנם בעלי סיכויים נמוכים יותר לפתח דלקות אוזניים, סוכרת, זיהומים ודלקות.
  • בקרב תינוקות יונקים נצפו פחות מקרים של מוות בעריסה.
  • אופן ההאכלה מעצב את הרגלי האכילה לטווח הרחוק. הנקה מחזקת את ההרגל לאכול רק כשצריך ורק כשמתעורר רעב. לעומת זאת, האכלה מבקבוק מרגילה את התינוק לאכול עד שנגמר המזון. מחקר שבחן הבדלים בין תינוקות שינקו לאלה שלא ינקו, מצא בגילאים מבוגרים יותר, יותר תינוקות שינקו שאכלו רק עד ששבעו, ובקרב אלה שלא ינקו, יותר תינוקות שנהגו לרוקן את הצלחת. ההרגל לגמור הכול מהצלחת הוא מהמובילים להשמנת יתר שמאפיינת את הדור הצעיר של המאה ה-21.
  • ההנקה משחררת לגופה של האם הורמון שגורם לשחרור של החלב מהשד, להתכווצות הרחם ולהפחתת כמות הדימום לאחר הלידה.
  • לאמהות מניקות, יש לטווח ארוך, סיכון נמוך יותר לפתח אוסטאופורוזיס או סרטן השד.

מדריך הנקה – טיפים ועצות:

  • הטכניקה שבה התינוק יונק מהשד שונה לחלוטין מהצורה שבה הוא שותה מבקבוק. שילוב בין השניים עלול לגרום לבלבול ולעתים ליניקה לא יעילה מהשד. מאותה הסיבה מומלץ,בשבועות הראשונים להתבססות ההנקה, לא לתת מוצץ שמרגיל את התינוק לפעולת מציצה שונה.
  • החלב הראשוני, הקולוסטרום, הוא מרוכז, מגיע בכמויות מאוד קטנות, ומותאם בדיוק לצרכיו של התינוק בימים הראשונים. לקראת היום הרביעי עלולה האם לחוש מלאות וחוסר נוחות בשד. זהו מצב נורמלי שמסתדר תוך מספר ימים. החלב הבשל דליל יותר וצבעו שקוף/לבן, דבר שיכול לגרום אמהות רבות להגיע למסקנה מוטעית שהחלב מקולקל ולא מתאים לתינוק. חשוב לדעת כי לחלב אם צבעים שונים.
  • סימנים אדומים על השד, כאבים וחום מקומי מצביעים על גודש. מצב זה מקשה על התינוק לינוק ומצריך טיפול מיידי מכיוון שהגודש עלול להתפתח לדלקת. בין הארוחות יש לשים קומפרסים, לא להרבות בשאיבות, להאכיל את התינוק לפי דרישתו ולשאוף לרוקן את השד בהנקה. כדאי לשנות תנוחות בעת ההנקה על מנת שהתינוק ירוקן את השד מכל הכיוונים.
  • שימוש בפטמות סיליקון עלול להקטין את ייצור החלב, כיוון שמגע פיו של התינוק בשד עוזר לייצר את החלב. אם בכל זאת החלטת להשתמש בפטמה יש להיוועץ ביועצת הנקה שתייעץ בנוגע לגודל הפטמה וצורתה.
  • אין צורך שהאם תמנע ממזון זה או אחר בזמן ההנקה. רוב התינוקות מפתחים כאבי בטן וגזים בסביבות גיל חודש ללא קשר לתזונת האם. אם את חושדת שמאכל מסוים מגביר את כאביו של התינוק, נסי להסירו מהתפריט למשך מספר ימים ושימי לב אם יש הטבה. אם אין הטבה, כנראה שמאכל זה אינו הגורם לסבלו של התינוק. בכל מקרה צריך להקפיד על תזונה שמורכבת מכל אבות המזון, כולל פירות וירקות המכילים ויטמינים. כדאי לדעת שחילבה מועילה להגברת ייצור החלב. יש להקפיד על שתייה של לפחות 10 כוסות מים ביום ולהימנע משתיית אלכוהול. אם מדובר באירוע חד פעמי אפשר לשתות כמות מוגבלת של אלכוהול מיד לאחר ההנקה. מומלץ גם שלא להגזים בשתיית קפה כדי לא לגרום לעוררות יתר אצל התינוק.
  • מומלץ שלא לעשן כלל ובמיוחד לא בתקופת ההנקה. חומרים רעילים עוברים דרך חלב האם אל התינוק. אם אינך מצליחה להימנע לחלוטין מעישון, הקפידי לעשן רחוק עד כמה שאפשר מהתינוק ומיד לאחר שגמרת להניק, כדי שעד ההנקה הבאה יופרשו החומרים הרעילים מהגוף.
  • מומלץ להתמיד בהנקה מלאה עד גיל 4 חודשים. בגיל זה אפשר להתחיל לתת טעימות (2 כפיות פעמיים ביום) של מזונות כמו דגים, ביצים, בשר, פירות. מגיל חצי שנה עד גיל שנה, מומלץ להוסיף ארוחות של מזונות משלימים לצד הנקה.

כיצד נתמודד עם קשיי ההנקה?

אחת הבעיות הנפוצות בהנקה היא סדקים ופצעים בפטמות. מרבית הסדקים נוצרים כתוצאה מתפיסה לא נכונה של הפטמה, בעיקר בשל חוסר הדרכה, בפיו של התינוק. להלן מספר טיפים למזעור הסיכוי לפגיעה בפטמות בזמן ההנקה:

  • על האם המניקה לשבת בצורה נוחה עם תמיכה טובה לגב.
  • רגליה של האם המניקה צריכות להגיע לרצפה ולא להישאר באוויר. אם הרגליים אינן מגיעות לרצפה מומלץ להיעזר בשרפרף או תמיכה אחרת.
  • יש לאחוז את התינוק כשבטנו צמודה אל האם, הראש התינוק ועכוזו בקו ישר.
  • יש לחכות שהתינוק יפתח את הפה ורק אז לקרב את השד עד כדי הכנסת רוב ההילה (החלק מסביב לפטמה) אל פיו של התינוק.
  • הסנטר של התינוק צריך להיות צמוד לשד והשפתיים כלפי חוץ.

(המידע באדיבות חיה גוטמן, רכזת תחום בריאות האישה בשירותי בריאות כללית).

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …