לקראת עונת הנסיעות – כל מה שרציתם לדעת על יעפת (ג´ט לג)

יעפת (ג'ט-לג), היא הפרעה במצב השינה והערנות כתוצאה ממעבר בין אזורי זמן שונים. רובנו התוודע לתופעה זו בנסיעות לחו"ל, לאחר טיסות ארוכות בין אזורי זמן שונים.

חוסר סנכרון בין השעון הפנימי, שמתזמן שינה וערנות, לבין הזמן החיצוני במקום שאליו מגיעים, נגרם מכך שהשעון הפנימי של הגוף ממשיך לעבוד על פי שעון ארץ המוצא. טיסה לארה"ב  למשל, תיצור מצב שבו הגוף מוכן לשינה בעוד שבפועל השעה המקומית עודנה מוקדמת לשנת לילה.

לאחר מספר ימים של שהות באזור זמן אחר מתרגל הגוף בהדרגה למצב החדש ומסתנכרן עם הזמן המקומי. חוסר הסנכרון, בימים הראשונים, גורם לנדודי שינה, ויכול לגרום גם להפרעות במערכת העיכול, לבחילות, לכאבי ראש, לאי שקט פנימי ולעוד.

רגע לפני שאתם עולים לטיסה, דליה שכטר, מנהלת המכון לרפואת שינה ועייפות בבית חולים על שם שיבא, נותנת מספר עצות למניעה ולהתמודדות עם יעפת (ג'ט לג):

עצות למניעה ולהתמודדות עם יעפת (ג'ט-לג)

  • בטרם הנסיעה מומלץ להתחיל בהדרגה להתרגל לסדר היום במקום שאליו טסים: להתאים את זמני הארוחות לשעות האכילה בארץ היעד, ולהתאים, ככל שניתן, את שעות הפעילות שלנו וזמני נטילת תרופות קבועות לזמנים בארץ היעד.
  • לשתות במהלך הטיסה כמות מספקת של מים מכיוון שהאוויר במטוס יבש מאוד.
  • להימנע במהלך הטיסה מקפאין ואלכוהול על מנת שלא יפריעו לשינה בהמשך.
  • ביעד חדש צריך הגוף להתרגל למחזור יממה שונה. כדי להתרגל כמה שיותר מהר, אפשר לנצל את משך הטיסה לתנומה, גם אם קצרה, כדי שנוכל, לאחר הנחיתה, להישאר ערים ולמשוך את היום עד שעות הלילה ולא להירדם מיד אחריה. אם יש קושי להירדם בזמן טיסה ממושכת אפשר ליטול תכשירים שמסייעים להירדם, כמו סליפ-אייד, קלמנרבין ודומיהם ללא מרשם רופא ,או תרופות מרשם כגון בונדומין וסטילנוקס.
  • חשיפה לאור בהיר בעצמה חזקה ביעד הנסיעה, מיד לאחר הנחיתה, מסייעת בדחיית הרצון לישון ומונעת הירדמות בשעה מוקדמת.
  • אפשר להתגבר על קשיי הירדמות או על הקושי לשמור על רצף השינה במקום אליו הגענו, על-ידי נטילת מלטונין לפני שהולכים לישון.

נסיעה טובה!

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …