מיומנויות חיים

כל מה שרציתן לדעת על פטריה ואגינלית

נשים רבות מתלוננות על פטריה ואגינלית. אצל חלקן זהו גרד וצריבה בתקופות מסוימות, ואצל חלקן האחר אלו הם הפרשות בלתי נעימות וריחות רעים. הקיץ הוא תקופה רגישה במיוחד, משום שבה לובשים בגדים קצרים ובגדי- ים, וחשוב לנשים להרגיש טוב עם גופן בעת ההליכה לים ולבריה. הקיץ הוא גם העונה שבה נשים מרבות בטיפולים להסרת שיער, גם באזורים רגישים ,דבר שעלול להחמיר תחושה של אי נעימות וגירוי.

פטריה ואגינלית היא סיבה שכיחה לבעיות בנרתיק

דר' אונית סלע-גוטמן, רופאת נשים בכירה בבית החולים מעייני הישועה, מסבירה: אחת הסיבות השכיחות ביותר לתסמינים של גרד, הפרשה, צריבה ואי נעימות היא פטרת הנרתיק. זהו מצב המופיע בעיקר בגיל הפוריות, בקרב נשים בהריון, נשים שנוטלות גלולות למניעת הריון או אנטיביוטיקה וחולות סוכרת. גם נשים שאינן נמצאות בקבוצות אלה יכולות לסבול מפטרת הנרתיק. הסטטיסטיקה מראה כי אחת מכל שתי נשים תחווה לפחות פעם אחת במהלך חייה תחושות גרד או צריבה בנרתיק, שמאפיינות את פטרת הנרתיק. חלקן יחוו תחושות אלו לפחות שלוש פעמים בשנה, לעתים עד כדי פגיעה משמעותית באיכות חייהן שתגרום להיעדרות ממקום העבודה, לירידה בדימוי העצמי, ולפחד מקיום יחסי מין.

מהם הגורמים לפטריה ואגינלית?

בנרתיק יש סביבה טבעית של חיידקים שונים ופטריות (הפלורה), שחיים בשיווי משקל עדין מבלי שנרגיש בהם ומבלי שיציקו. הנרתיק של האישה הוא בעל סביבה חומצית בגלל קיומם של חיידקים ידידותיים (לקטובאצילים) שמפרישים חומצה לקטית. גורמים שונים יכולים להביא להפרת האיזון בנרתיק שיוביל להתפתחות פטריה ואגינלית. סוכרת, למשל, יכולה לגרום להפרת האיזון על ידי יצירת סביבה מתוקה שאהודה על הפטריות, שמתרבות באמצעותה ביתר קלות, ולגרום לתחושות של גרד ועקצוץ.

  • הריון
  • נטילת גלולות למניעת הריון
  • נטילת אנטיביוטיקה מסיבות שונות
  • נטילת תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית כגון סטרואידים
  • לבישת בגדים הדוקים, בעיקר מניילון שיוצרים חום ולחות

יכולים גם הם להביא להפרת האיזון בנרתיק ולתלונה השכיחה של גרד.

איך נדע שמדובר בפטרייה ואגינלית?

נוסף לגרד או לצריבה בנרתיק, שהם המאפיינים העיקריים של פטריה ואגינלית, ישנם תסמינים נוספים שיכולים להעיד על הימצאות פטרייה, כגון:

  • הפרשה נרתיקית מימית עד סמיכה
  • כאבים בעת קיום יחסי מין
  • גירוד באיברי המין החיצוניים
  • צריבה חיצונית בעת מתן שתן

ברוב המקרים (70%), תחושות אלה הן עדות לקיומה של פטריה ואגינלית. פטרת בנרתיק היא הסיבה השכיחה ביותר לפנייה לרופא נשים. במקרים אחרים יכולים התסמינים להעיד על:

  • טריכומונס (טפיל שמועבר ביחסי מין),
  • זיהום חיידקי
  • תגובה אלרגית לשימוש בסבונים שונים, במגן תחתון מבושם או לשימוש בדאודורנט מקומי.

ביקור אצל רופא הנשים יבהיר את המצב ויסייע להתאים טיפול לבעיה.

איך מומלץ לנהוג במקרה של פטריה ואגינלית?

כדאי לפנות לרופא הנשים, עם הופעתו של גרד בנרתיק, לשם בדיקה והתאמת טיפול ספציפי. רופא הנשים יבדוק בעדינות את האזור המגורה, טיב ההפרשה, ריחה, צבעה, וחומציות ההפרשה. הרופא יבחן את ההפרשה במיקרוסקופ ולעתים אף ישתמש במבחן הרחה לשם זיהוי זיהום חיידקי. מומלץ לאישה שסובלת מצריבה חוזרת ונשנית בנרתיק, ואינה בטוחה כי מדובר בפטרייה, להגיע לרופא נשים לשם אימות או שלילת הפטרייה כגורם לגרד. הסיבות לתסמינים של גרד וצריבה בנרתיק יכולות, לעתים  להיות מחלות מועברות מינית כמו זיבה וכלמידיה, או רירית נרתיק דקה עקב כניסה לגיל המעבר ועוד.

לאחר האבחון יותאם טיפול ספציפי, לעתים אף יידרש טיפול בבן הזוג בכדי למנוע הידבקות חוזרת. במידה ומדובר בהופעה חוזרת של פטרייה, עם תסמינים שהאישה מצליחה לזהות אותם, אפשר יהיה להיעזר בתרופות המיועדות לטיפול בפטרייה ללא מרשם רופא כמו אגיסטן V או בטבליות לטיפול פנימי כמו קלוטרי, בשילוב קרם אגיסטן חיצוני לטיפול בגרד. במקרים מסוימים, יחליט הרופא לרשום, בנוסף לטיפול נוגד הפטרייה, טיפול באמצעות משחה סטרואידלית חלשה להקלה על דלקת מקומית שנוצרה במקום הגירוי.

 

מהם הטיפולים העממיים, או תרופות סבתא, לפטריה ואגינלית?

טיפולים אלה כוללים:

  • טיפול מקומי ביוגורט פרוביוטי
  • נטילת ויטמין C
  • טיפול בשן שום כתושה
  • טיפול בשמן זית
  • טיפול באורגאנו, או בזעתר
  • שטיפת הנרתיק במים חמימים
  • ניגוב ויבוש טובים ומריחת משחה המורכבת מפרופוליס וקלנדולה

יעילותם של טיפולים אלה לא הוכחה במחקרים.

מניעת פטריה ואגינלית

נוסף לטיפול תרופתי, צריך לשמור על תזונה נכונה שנמנעת מסוכרים, חומרי צבע וטעם מלאכותיים וקמח לבן עם שמרים. הפטרייה משגשגת על מזונות אלה. במקביל יש להקפיד על נטילת מוצרי מזון פרוביוטיים (כגון יוגורטים פרוביוטיים למיניהם) שמכילים חיידקים טובים, (לקטובאצילים) שמחזקים את המערכת החיסונית.

הימנעות מלבישת בגדים הדוקים, הקפדה על תחתוני כותנה מאווררים, הימנעות משימוש בסבונים כשטיפה לנרתיק והימנעות משימוש בדאודורנטים מקומיים ותחתוניות מבושמות, יסייעו גם כן להשלמת הטיפול בפטרייה.

דלקות בנרתיק הן אחת מהסיבות העיקריות לפנייה לגינקולוג. זיהוי נכון וטיפול בבעיה יכולים להעלים במהירות את מרבית התלונות ולכן חשוב לאבחן את הבעיה, עם הופעתה בפעם הראשונה, אצל הרופא על מנת להימנע מטיפול שגוי. כאשר הבעיה שבה וחוזרת, לאחר שנערך אבחון ראשוני, אפשר לטפל בפטרייה בתכשירים ללא מרשם רופא, כדי להקטין את הסבל שנגרם מהגירוד.

כל ביקור אצל רופא הנשים הוא גם הזדמנות לבצע בדיקה שגרתית שנתית, לפי בקשת האישה, שתכלול נטילת משטח פאפ (משטח צוואר הרחם), חיסון נגד נגיף הפפילומה, הכנה מתאימה להריון או ייעוץ לאמצעי מניעה. מומלץ להגיע לבדיקה באופן שגרתי.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …