מתיחת שריר

כאב גב – טיפולים לא פולשניים

טיפול לא פולשני של כאב גב הוא בעל מטרה כפולה: 1. להפחית אך לא בהכרח להעלים את הכאב. 2. לסייע בשיפור התפקוד כך שנוכל לשוב עד כמה שאפשר לשגרת העבודה והפנאי שלנו.

לאחר שנשוחח עם הרופא על הנסיבות שגרמו לנו כאבי הגב ימליץ הרופא על אחד או יותר מאפשרויות הטיפול הבאות:

כאב גב – טיפולי קו ראשון

  • חגורת גב. ישנם בשוק סוגים שונים של חגורות גב או מחוכים. ההיגיון מאחורי שימוש במחוכים הוא שהם תומכים בבטן ומורידים מעט מהעומס על הגב התחתון, מגבילים את התנועה, ויכולים לשפר את היציבה. אבל קיים חשש ששימוש במחוך יכול להוביל לרפיון שרירים (אטרופיה) שתומכים בעמוד השדרה בגלל אי-שימוש בהם. אם משתמשים בחגורת גב, רצוי להגביל את השימוש לכמה שעות בלבד במשך היום. אם עוסקים בעבודה אינטנסיבית שיוצרת עומס בגב התחתון, חגורת גב או מחוך יכולים לעזור בתחילת השיבה לעבודה לאחר פגיעה בגב על-ידי הורדת עומסים מעמוד השדרה. חגורות גב ומחוכים יכולים לעשות את תנועות המעבר, כמו מישיבה לעמידה, לנוחות יותר במהלך פרץ של כאבי גב. אין מספיק ראיות לכך שחגורות גב יעילות יותר בהקלת כאב גב מאי-טיפול כלל. דרך הפעולה הטובה ביותר היא חיזוק שרירי הגוף שמעניקים את התמיכה העיקרית לגב.
  • משככי כאבים. אפשר ליטול משככי כאבים ללא מרשם רופא או לבקש מהרופא לרשום לנו תרופות שיקלו על אי-הנוחות עד שהדלקת תדעך והגוף ירפא את עצמו. ישנן מספר אפשרויות.
  • טיפולי קור או חום. שימוש בטיפולי חום וקור יכול לשכך כאב ומתח שרירי בימים הראשונים לאחר שהתחיל הכאב בגב. כמה מחקרים הראו שחום הוא גישה יעילה לטיפול בכאבי גב בלתי ספציפיים חריפים. לגבי כאבי גב כרוניים קור וחום לא יגרמו ככל הנראה לנזק והם יכולים לעזור, אך אין עד עתה הוכחה מדעית שהם אכן טיפול יעיל לכאבי גב כרוניים. קומפרס קר שמונח על הגב יכול להפחית דלקת ונפיחות על-ידי כיווץ כלי דם. הקור גם מאט את אותות הדחף העצבי דבר שגורם לשרירים להיות מועדים פחות להתכווצויות, ובדרך זו מפחית כאב. חום אף הוא מאפשר זרימת דם שיכולה לעזור בהחלמתן של רקמות פגועות. חום גם מאפשר לרקמות להימתח בקלות רבה יותר, והתוצאה היא פחות נוקשות, יותר גמישות ופחות כאב. כדי להשתמש בטיפולי חום, אפשר לטבול באמבט חם או להשתמש בקומפרס חם, במדבקה שמחממת או במנורת חום. יש להיזהר שלא לשרוף את העור בחום מופרז. אם מוצאים שקור מעניק הקלה רבה יותר בכאב מאשר חום, אפשר להמשיך ולהשתמש בקומפרסים קרים, או לנסות שילוב של שתי השיטות.
  • אימון גופני ופיזיותרפיה. פעילות גופנית היא בעלת תפקיד מפתח בהחלמה מכאבי גב ומסייעת בעיקר במניעת כאב בעתיד וירידה בתפקוד. פעילות גופנית יכולה לכלול אחד או יותר מקשת רחבה של תרגילים שנעשים בהשגחת פיזיותרפיסט או תרגילים שמבצעים בבית. תכנית האימון יכולה לכלול את הרכיבים הבאים: כפיפות, מתיחות, אימוני סיבולת, בניית כוח שרירי ואימונים אירוביים. תוכניות אימון בפיקוח שכוללות תרגילי מתיחות ותרגילי חיזוק, אשר אינם מכוונים באופן ספציפי לגב, הם המועילים ביותר להקלת כאבי גב תחתון ולשיפור התפקוד. הרופא או הפיזיותרפיסט יוכלו להכין עבורנו תוכנית אימון מיוחדת שמתאימה לצרכינו האישיים. תוכניות האימון הן אישיות, מכיוון שלאנשים רמות שונות של כאב ופציעות שונות שגרמו להופעתו. תרגול גופני אינו מגביר את הסיכון לפציעות עתידיות בגב ויכול לסייע במניעת כאב גב בעבודה.

מחקרים קובעים: אימון גופני יעיל כטיפול נגד כאב גב

מכמה מחקרים עולה שאימון גופני יעיל יותר מטיפול שמרני (תרופות) או מטיפול ללא פעילות (מנוחה) באנשים שלקו בכאבי גב תחתון כרוניים. אימון גופני וטיפול פיזיותרפי הם חלק חשוב בתוכנית הטיפול בכאבי גב ורצוי שהם יהפכו ברבות הזמן לחלק משגרת חיים קבועה. מחקר מסוים הראה שאנשים שלא התאמנו לאחר פרץ של כאבי גב תחתון היו מועדים יותר לחוות הישנות של כאבי גב בהשוואה לקבוצת האנשים במחקר שעסקה באימון גופני. אנו יכולים לחוש אי-נוחות קלה בתחילתה של תוכנית האימונים שתלך ותתפוגג ככל ששרירינו מתחזקים. המפתח להצלחה הוא להתחיל את האימונים ברמה קלה כדי להבטיח נוחות וביצוע נכון, ואז להתקדם באטיות כפי שמאפשרים תסמיני הבעיה.

טיפול פסיכולוגי נגד כאב גב

טיפול תפיסתי התנהגותי (CBT). סוג זה של טיפול פסיכולוגי מילולי משלב ניסיון לזהות דפוסי חשיבה, אמונה והתנהגות בלתי בריאים ושליליים ולהמירם בתפיסות בריאות וחיוביות. הטיפול מבוסס על הרעיון שמחשבותינו קובעות את האופן שבו נרגיש ונתנהג. אפילו אם מצב בלתי רצוי אינו משתנה, אנו יכולים לשנות את הדרך בה אנו חושבים, מרגישים ומתנהגים לגביו לחיובית. לטיפול מסוג זה יכול להיות תפקיד במקרה של כאבי גב תחתון כרוניים שאין בהם נוכחות של סיבה פיסית ניכרת לעין. הרופא המיומן ישוחח איתנו על היבטים נפשיים וחברתיים שיכולים להימצא סביב לכאב הכרוני שלנו, לברר אם אנו נמצאים במועקה, חרדה או דיכאון, איך סביבתנו הקרובה מגיבה למצבנו, איך משפיע הכאב על העבודה ועל שעות הפנאי ומה אנו מאמינים שגורם לכאב להימשך. אותו רופא אף ייבחן את נכונותנו לקבל את ההנחה שמצבנו ישתפר ברבות הזמן ללא התערבות רפואית רצינית. טיפול תפיסתי התנהגותי נמצא במחקרים כיעיל בהקלה על כאב ובשיפור התפקוד כרכיב במערך הטיפול בגב.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …