מתיחת שריר

כאב גב – המדריך למניעה אבחון וטיפול

כאבי גב הם אחת הסיבות השכיחות לפנייה לרופא, כ- 80% מהאוכלוסייה הבוגרת יסבלו כאבי גב בשלב כלשהו של חייהם. כאבי גב משפיעים באופן משמעותי על איכות החיים בתחומים רבים. במחקרים נמצא ש- 70% מהפונים לעזרה בשל כאבי גב מוותרים על פעילות גופנית, כ- 60% אינם מסוגלים לבצע מטלות יומיומיות מסוימות ו- 45% מוותרים על פעילות מינית בשל מצבם.

מה גורם כאבי גב?

דר' עודד קמחי, מומחה לראומטולוגיה ומחלות פנימיות, מבית החולים מאיר מסביר: גורמי הסיכון לכאב גב הם עישון, עודף משקל, גיל מבוגר ועבודה פיזית קשה או מנגד עבודה שכרוכה בישיבה ממושכת. הגורם הנפשי שכולל לחץ נפשי מתמשך, תחושת דיכאון וכדומה, משפיע אף הוא לשלילה. למרבה ההפתעה, הקשר בין בעיות מבניות של עמוד השדרה לבין הפרעה תפקודית בשל כאב גב הנו רופף יותר ושכיח פחות משאר גורמי הסיכון שפורטו. כאב הגב השכיח ביותר הוא כאב הגב המכני  זהו שם כולל לקבוצת כאבים שאינם נגרמים מדלקת, גידול או זיהום.

 

כאבי גב הנובעים מעומס או מתח (Strain)

כאבי גב הנפוצים ביותר, הוא כאב הגב המכני שמוכר לרובנו כגב תפוס.

מאפייני הכאב:

כאב זה מופיע באופן פתאומי, לעיתים בעקבות מאמץ משמעותי, ופעמים רבות תוך כדי תנועה שגרתית של עמוד השדרה. הכאב נמשך מספר ימים והמקור האנטומי לכאב אינו ברור, אך ניכר שחלק גדול ממנו נגרם מהתכווצות עזה של שרירי הגב. מאפיין של כאב מכאני הוא שיפור משמעותי בזמן מנוחה ובעיקר בשכיבה.

אופן הטיפול:

במרבית המקרים הכאב חולף מאליו, בעזרת מנוחה או בשילוב תרופות משככות כאב.

אופן המניעה:

הדרך הטובה ביותר למנוע כאב גב מכני היא להתעמל בקביעות באימון שאינו מעמיס על הגב. יש להימנע ככל האפשר מלבצע מאמצים חריגים כחלק מאימון או כחלק מפעילות יומיומית. במידה ורוצים להרים חפץ כבד יש להרימו בגב ישר ולהצמידו לגוף ככל האפשר. צריך להשתמש בעיקר בכוח הרגליים ולא בגב.

 

כאבי גב שנגרמים משינוי מבני

חלק קטן יותר מכאבי הגב המכניים נגרם משינויים מבניים בעמוד השדרה שיכולים להתגלות בבדיקה גופנית ובבדיקות הדמיה. דוגמאות לכך הן: פריצת דיסק, שינויים במפרקי הגב כתוצאה משחיקה הקשורה בגיל, הפרעות מולדות בעמוד השדרה, שברים על רקע אוסטאופורוזיס והצרות של תעלת חוט השדרה.

מאפייני הכאב:

כאב גב על רקע שינוי מבני עלול להימשך זמן רב יותר מגב תפוס ויכולים להתלוות לו תסמינים נוספים כמו הקרנה של כאב לגפיים התחתונות או לעכוזים, תחושת נימול ברגליים או הפרעות אחרות בתחושה. גם כאב זה יוקל במנוחה, אך במרבית המקרים יהיה חמור יותר ויכול להימשך שבועות ארוכים ואף יותר. במקרים כאלה, יהיה צורך להיוועץ ברופא המשפחה.

אופן הטיפול:

במרבית המקרים יופנה המטופל לבדיקת הדמיה של עמוד השדרה או לאורתופד  מטופלים אלה יזדקקו לרוב לאבחון ולטיפול על ידי מומחה. סוג כאב זה מצריך לעתים התערבות פולשנית בהזרקה מקומית לעצבים היוצאים מן הגב או לניתוח לתיקון ההפרעות המבניות שהתגלו ב- CT או ב- MRI. חשוב לדעת שחלק גדול מן התסמינים, למעט מקרים חמורים, יכול להיפתר באמצעים שמרניים של מנוחה, פיזיותרפיה ותרופות משככות כאב.

אופן המניעה:

מכיוון שהפרעות מבניות של עמוד השדרה הן מטבען מורכבות ושונות, אין גישה כוללת אחת עבור כולן. חיזוק שרירי הגב והבטן באופן מושכל ולעתים בהנחיה מקצועית של פיזיותרפיסט הם אבן יסוד בתמיכת המרכיבים הגרמיים של עמוד השדרה. הימנעות מעישון, במיוחד לאחר התערבויות ניתוחיות, היא חובה. החלמה וריפוי לאחר ניתוחי עמוד שדרה, בקרב מעשנים, לעומת אלו שאינם מעשנים או שפסקו לעשן, אטיים באופן משמעותי.

 

כאבי גב מדלקת שדרה מקשחת (Ankylosing Spondylitis)

אלה הם כאבי גב כרוניים שמקורם דלקתי ומאפייניהם שונים מהכאב המכני הנפוץ. הוא שכיח בעיקר בקרב צעירים ואפילו בקרב מתבגרים. מרבית הלוקים הנם גברים אך לאחרונה עולה מספר הנשים המאובחנות.

מאפייני הכאב:

המאפיין הבולט ביותר בסוג כאב גב זה הוא שבניגוד לכאבי גב מסוגים אחרים, כאב הגב של החולים במחלה זו מגיע לשיאו במהלך הלילות ובבקרים. אין הקלה בכאב בשכיבה אלא דווקא בפעילות שגרתית במשך היום. המטופל יכול לסבול מהבעיה במשך תקופה ארוכה ללא אבחון כיוון שאין מודעות לקיומה בקרב חלק מהרופאים ובקרב רוב המטופלים. לעיתים יתלווה כאב גב מסוג זה למחלות דלקתיות אחרות כגון פסוריאזיס ומחלות מעי דלקתיות.

אופן הטיפול:

האבחון הסופי נעשה בעזרת בדיקות דם שמעידות על קיומה של דלקת ובעזרת הדמיה של CT או MRI. על אף שכיחותה הנמוכה יחסית של המחלה (אין נתון מדויק של מספר החולים בישראל אך הוא מוערך ב-5,000) יש חשיבות לאבחן את המחלה, כיון שמהלכה שונה מכאב גב רגיל וכך גם הטיפול בה. לאורך שנים עלולה המחלה לגרום לסוג של חיבור (התגרמות) בין חוליות עמוד השדרה ולהוביל להגבלה קשה בתנועות הגב. הטיפול היחיד, בעבר, במחלה היה באמצעות תרופות נוגדות דלקת מוכרות. בשנים האחרונות נכנסו לשימוש תרופות נוגדות דלקת ביולוגיות. תרופות אלו המכונות נוגדי TNF, מדכאות פעילות חומר שמופרש מתאי דלקת. לקבוצה זו שייכות: אנברל, הומירה, רמיקייד וסימפוני. תרופות אלה שינו את איכות החיים של הלוקים במחלה בצורה משמעותית והנם תוספת חשובה לארסנל הטיפולי במחלה.

אופן המניעה:

המחלה אינה ניתנת למניעה כיון שברובה היא על רקע תורשתי. עם זאת, סוברים כיום כי אבחון מוקדם בעזרת מודעות מוגברת ימנע את הנזק שגרמה המחלה בעבר.

דלקת מקשחת של עמוד השדרה מאובחנת ומטופלת על ידי ריאומטולוגים ועל כן חשוב שיהיו מעורבים משלב מוקדם במקרה של חשד לבעיה דלקתית.

 

אבחון רפואי של כאבי גב

מהסטטיסטיקה עולה כי רוב כאבי הגב הם, כאמור, מכניים פשוטים ויחלפו ללא התערבות או עם התערבות מינימלית. סימני אזהרה בדבר כאב גב שמצריך אבחון מעמיק וטיפול הם:

  • עלייה בחום הגוף; תופעה שאינה נלוות, בדרך כלל, לכאב גב ונוכחותה מעוררת חשד לזיהום בעמוד השדרה עצמו או באיברים אחרים שגורמים לכאב שמוקרן לגב.
  • ירידה במשקל, זה יכול להיות סימן למחלה כללית. כאב גב שמופיע בהקשר זה מצריך בחינה מערכתית.
  • טראומה במבוגרים; כאב גב שמופיע לאחר טראומה מינימלית באנשים מעל גיל 50 שנים מצריך התייחסות מעמיקה יותר בשל עלייה בשכיחות של אוסטאופורוזיס וגידולים שונים בגילאים אלה.
  • כאב שנמשך יותר משישה שבועות אינו מאפיין כאב מכאני פשוט ומחייב המשך בירור.
  • חסר תחושתי או חולשה בגפיים התחתונות מחייבות הפניה להדמיה ולטיפול בדחיפות שתלויה בחומרת המצב.
  • כאב גב שמלווה בחוסר שליטה על הסוגרים מחייב התייחסות מידית.

 

סדרה קצרה של שאלות ובבדיקה כללית ונוירולוגית של המטופל, יאפשרו לרופא להחליט, בביטחון רב יחסית, האם מדובר בבעיה קלה או בבעיה שמצריכה חקירה נוספת. מרבית רופאי המשפחה מבצעים אבחון ראשוני זה באופן יומיומי. אבחון מעמיק יותר, במידת הצורך, מבוצע באמצעות בדיקות הדמיה, פנייה לאורתופד או פנייה לנוירו-כירורג. במקרים בהם יש חשש לדלקת יופנו המטופלים לראומטולוג.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …