כאבי גב – טיפולים משלימים ואלטרנטיביים

יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולים משלימים ואלטרנטיביים נגד כאבי גב. טיפול משלים הוא סוג של טיפול שאנו בוחרים בו כתוספת לטיפול הרפואי המקובל. טיפול אלטרנטיבי הוא טיפול שנבחר במקום הטיפול המקובל.

להלן כמה מהטיפולים השכיחים שמשמשים לאנשים עם כאבי גב כרוניים:

מניפולציה של עמוד השדרה. בגישה טיפולית זו המטפל משתמש בידיו כדי להפעיל כוח פתאומי על המפרקים בגב. מניפולציה זו נעשית על-ידי כירופרקטים  אוסטיאופטים, רופאי ספורט ופיזיותרפיסטים  המטרה היא להשיב את התנועתיות לעמוד השדרה וכתוצאה מכך לשפר את תפקוד הגב ולהפחית כאבי גב. זהו הליך בעל מקדם סיכון נמוך שיכול להעניק תנועתיות מוגברת ותועלות רגשיות ופסיכולוגיות. כמה מחקרים מצביעים על יעילות קלה עד טובה של מניפולציה של עמוד השדרה בכאבי גב תחתון, אך התוצאות החיוביות הושגו בקרב אנשים שלא סבלו מתסמינים במשך זמן ממושך.

דיקור סיני. בטיפול זה נועץ המטפל מחטים דקיקות מתחת לעור, דבר שאינו מכאיב כלל או מכאיב מעט. המחטים נשארות במקומן במשך 15-30 דקות. יש לחזור על הטיפול מספר פעמים. ההקלה בכאב מקורה בשחרור אנדורפינים שהם משככי הכאב הטבעיים של הגוף, אבל איך בדיוק פועל הדיקור עדיין לא ברור. סקירה של מחקרים שבחנו שימוש בדיקור סיני כטיפול בכאבי גב תחתון הראתה שהדיקור מעניק הקלה ניכרת בכאבים בטווח הקצר ואולי גם בטווח הארוך.

עיסוי. מטפל בעיסוי משתמש באצבעותיו ובידיו כדי להניע רקמות רכות בגוף, שרירים, עור וגידים. העיסוי יכול להקל על מתח שרירי ועקות, להביא להתרגעות, לשפר את זרימת הדם ולהגדיל את טווחי התנועה. עיסוי בעיקרו הוא טיפול בטוח ואין לו תופעות לוואי שליליות, אך אין הוא נטול סיכון לחלוטין. עיסוי אינו מומלץ לאנשים עם שברים שטרם החלימו, פקקת ורידים עמוקה (DVT), זיהומי עור או פצעים פתוחים, דלקת מפרקים ראומטית באזור העיסוי או אוסטאופורוזיס חמור. כמה מחקרים מצאו הוכחות קלות עד חזקות לתועלות חיוביות של עיסוי בטיפול בכאבי גב תחתון כרוניים.

 

ביו-פידבק. כאב כרוני יכול להיות כרוך בקשת של רכיבים גופניים, חברתיים ונפשיים. למרות שנקטנו בצעדים יעילים להעלמה או להפחתה של הגורמים הפיזיים לכאבי הגב, צעדים אלה יכולים שלא להספיק בטיפול בשינויים שקרו לנו באישיותנו או בבריאותנו הנפשית. טיפול כמו ביו-פידבק פונה הן למצבנו הנפשי והן כסיוע להרפיית השרירים. במהלך טיפול ביו-פידבק, המטפל מצמיד אלקטרודות וחיישנים לגוף. האלקטרודות מחוברות לאביזר שמנטר ושולח משוב על נושאים כמו מתח שרירי, פעילות גלי מוח, נשימה, דופק הלב, לחץ הדם וטמפרטורת הגוף. לאחר שחוברו האלקטרודות והחיישנים, משתמש המטפל בטכניקות התרגעות כדי להרגיע אותנו, להפחית את מתח השרירים ולהאט את שיעור דופק הלב והנשימות. בהמשך אנו לומדים איך ליצר שינויים אלה בכוחות עצמנו. המטרה היא להכניס את עצמנו למצב רגוע שבו נוכל לשאת טוב יותר את הכאב. מחקרים בנושא זה מראים תוצאות סותרות לגבי יעילות ביו-פידבק כטיפול בהיבטים שונים של כאבי גב כרוניים.

אולטרה סאונד (על-קול). צורה זו של טיפול שולחת חום לעומק הגוף על-ידי שימוש בגלי קול בתדר גבוה. המטפל מורח גל מוליך על העור, ואז בעזרת אביזר ידני שמחובר למכונת האולטרה-סאונד, משדר תנודות על-קול דרך העור לרקמות עמוקות יותר. ישנן ראיות מוגבלות לגבי יעילות טיפול באולטרה-סאונד בכאבי גב תחתון כרוניים.

יוגה. תרגול יוגה כרוך בתנוחות גוף שונות שמשולבות בנשימות מבוקרות כדי להשיג נפש שקטה וגוף רגוע וכדי לשפר את הכושר הגופני. יוגה יכולה לסייע בהפגת מועקות. ביצוע של תנועות שקטות ומדויקות ממקד את נפשנו במה שמתחולל כאן ועכשיו. הנעת הגוף מתנוחה אחת לשנייה מחייבת שיווי משקל וריכוז. יוגה, שמקורה בתרבות ההודית, נלמדת בכיתות על-ידי מדריך מוסמך. מחקר במבוגרים עם כאבי גב כרוניים מצא שהשגרה העדינה של יוגה הייתה יעילה כמו תרופות משככות כאבים בהפחתת כאבי גב והשיפור נשמר למספר חודשים. צריך לשים לב שמספר תנוחות של יוגה מחייבות מאמץ, קשות לביצוע ועלולות לגרום למתח בגב.

שיטת פלדנקרייז. שיטת פלדנקרייז היא שיטה חינוכית לשיפור המודעות התפקודית העצמית. בשיטה שני מסלולי פעילות: מודעות באמצעות תנועה (Awareness Through Movement) ? שיעורים קבוצתיים, ושילוב תפקודי (Functional Integration – FI) ? שיעורים אישיים.

בשיעורים אלה מבצע המטפל בשיטת פלדנקרייז סדרות של תנועות מדויקות בגופו של המטופל כדי לשנות תבניות תנועה ותנוחה שגויות המעיקות על המטופל. סידרת התנועות משפיעה באופן ישיר על מערכת השרירים, על מערכת העצבים והשלד. מעט מאוד מחקר מדעי נערך לבדיקת יעילות השיטה, אך נראה שלשיטת פלדנקרייז יכול להיות תפקיד בטיפול בכאבים שמקורם בשלד ובשיקום גופני ונפשי לאחר פציעה.

שיאצו. שיאצו משלב את יסודות העיסוי הסיני עם תיאורית המרידיאנים הנמצאת בבסיס הדיקור, בתוספת השפעות מערביות כמו כירופרקטיקה ואוסטיאו-תרפיה. מטרת הטיפול היא שחרור ממתחים ולחצים ושיפור זרימת האנרגיה בגוף ומתבצע על-ידי סידרת לחיצות של אגודלי המטפל בתבנית מוכרת של נקודות לחיצה בכל חלקי הגוף. כאשר מטרת הטיפול היא מוגדרת, הלחיצות הן מקומיות ומתמקדות בבעיה הספציפית. מחקר אקראי ומבוקר שהתפרסם בשנת 2006 מצא כי שיאצו הוא טיפול יעיל בהפחתת כאבי גב תחתון במושגים של מוגבלות, רמות כאב ומצב תפקודי. התועלת שנמצאה במחקר השתמרה למשך 6 חודשים.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …