כאבי ברכיים וירכיים

אחד מכל חמישה מבוגרים מגיל 60 שנים ומעלה חווה כאבי ברכיים וירכיים ברוב הימים במהלך ששת השבועות האחרונים. בכל שנה, מבקרים כ- 15 מיליון אמריקנים במרפאת הרופא מחמת כאבי ברכיים ו- 7 מיליון בגלל כאב במפרק הירך.

עשרת אלפים צעדים ביום. זהו המרחק שיש ללכת בהתאם להנחיות הבריאותיות לפעילות גופנית שמשפרת את הבריאות. אך אם, כמו מיליוני אנשים אחרים, אנו מוצאים שההליכה מכאיבה או שאנו חוששים שהמפרקים יקרסו תחתינו, כל צעד אורכו כאורך הגלות.

הברכיים ומפרקי אגן הירכיים הם המפרקים הגדולים ביותר בגופנו. הם נושאים את משקל הגוף וצריכים לפעול בתיאום כדי להעניק לנו תנועתיות, שרובנו מקבלים אותה כמובנת מעליה עד שחווים פציעה, דלקת מפרקים או בעיה אחרת שמשבשת את פעולתם החלקה.

החלפת מפרק יכולה להיות הפתרון של כאבי ברכיים וירכיים

בכפוף לסיבת הכאב, הפתרון יכול להיות סדרת תרגילי אימון גופני שעוצבה לשם חיזוק ותגבור השרירים שתומכים במפרק, ונוטלים חלק מן העומס והעקה מן המפרק עצמו. ניתוח זעיר יכול אף הוא לסייע, אך עבור לא מעט אנשים, הבעיות בברכיים ובמפרקי אגן הירכיים הופכות כה סוררות עד שהפתרון הטוב ביותר עבורם הוא החלפה מלאה של הברך או מפרק הירך השחוקים במפרק מכני. בארה"ב בשנת 2003, בוצעו 451,000 הליכי החלפת ברך ו- 364,000 הליכי החלפת מפרק ירך. הגיל הממוצע של המטופלים היה 65-70 שנים.

מבחינה פיזית, הברכיים ומפרקי הירך מצויים בתלות גומלין צמודה מכיוון שהם מצויים בשני קצותיה של עצם הירך. סמיכות זו משמעותה שזווית הירך משפיעה על הלחץ בברך. הפרעה במפרק הירך יכולה לגרום לכאב בברך, והפרעות בברך יכולות להחמיר בעיות במפרק הירך.

אנשים חיים עתה יותר שנים, כך שחובה על המפרקים להישאר בריאים וחזקים בשנים שנוספו לחיינו. הברכיים ומפרקי הירך נתונים לטראומה מתמשכת של שחיקה ופציעה במהלך החיים, ואפשר לשגות ולהגביר את הטראומה אם מגבירים, באופן פתאומי, את הפעילות הגופנית.

 

טכניקות מתקדמות הופכות את הניתוח להחלפת מפרק לקל יותר

הטיפול הרפואי התקדם במרוצת השנים האחרונות. רופאים נהגו בעקבות הניתוח למנוע כל תנועה במפרקים על-ידי גיבוס הרגל כולה. שבועות של חוסר תנועה גרמו להחלשות השרירים ולהתקצרותם, והתוצאה הייתה נוקשות אברים ארוכת טווח ותפקוד תנועתי לקוי. כיום, אפשר להתעורר מהניתוח ולהבחין שהברך מתכופפת ומתיישרת בעדינות באמצעות מכונה. ניתוחים להחלפת ברך או מפרק הירך שחררו אלפי מטופלים מחיים על כיסא גלגלים או מצעידה עם קביים.

טכניקות הניתוח השתכללו גם הן. יותר ניתוחים מבוצעים דרך חתכים זעירים באמצעות ארטרו-סקופ. שיכוך הכאב התקדם מתרופות נרקוטיות שמשבשות את הדעת למשככי כאבים שמטפלים הן בכאב והן בדלקת.

 

מניעת כאבי ברכיים וירכיים התקדמה למרכז הבמה

לצד תיקונים ניתוחיים כמוצא אחרון, השלמות תזונתיות שמכילות גלוקוזאמין וכונדרויטין משפרים באופן משמעותי את איכות חייהם של הלוקים בבעיות מפרקים, במיוחד במפרקים נושאי משקל, ותרגילי חיזוק שרירים שתומכים במפרקים ומפצים באופן חלקי על אבדן סחוס מקלים על התנועתיות ומונעים את הידרדרות מצב המפרקים.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …