טעויות באבחון סרטן

טעויות באבחון סרטן: ממה צריך להיזהר?

יש חשיבות מכרעת לאבחון מדויק ומהיר של מחלת הסרטן, לשם הצלת חיי החולה. טעויות באבחון סרטן יכולות להיות קטלניות. חרף זאת, תלונות מטופלים על תסמינים המעוררים חשד לסרטן לא תמיד זוכות למענה הולם.

ברוב המקרים, מחלת הסרטן היא מחלה קטלנית, וללא טיפול הולם היא תסתיים במות החולה. עם זאת, עד היום הצטבר בידי רופאים ידע עצום אודות סוגיה השונים של המחלה, וגם אמצעי האבחון של המחלה במישור הטכנולוגי הולכים ומשתכללים עם השנים. הדבר מאפשר אבחון מהיר יותר של המחלה, וכן התאמת טיפולים יעילים יותר למטופלים לצורך ריפוי המחלה או עיכוב התפתחותה. יש לכך, כמובן, השלכות חיוביות על תוחלת החיים של החולים ועל סיכויי ההחלמה שלהם.   

בכל זאת, גם כיום, כושלים רופאים לא אחת מלאבחן סרטן בהקדם או מייחסים בטעות תסמינים של סרטן לתופעה או מחלה אחרת. טעויות באבחון סרטן מסוג זה שאירעו בשנים האחרונות מלמדים אותנו עד כמה חשוב שמטופלים ישמרו על ערנות ולא יהססו לדרוש אבחון נוסף או חוות דעת שניה, אם הם חווים תסמינים שעלולים להעיד על סרטן ולא נמצא להם הסבר חלופי מספק.

נגע טרום סרטני שהוזנח

אבחון מוקדם של סרטן מעלה במידה משמעותית את סיכויי ההחלמה של החולה. לכן גם כאשר מאובחן אצל חולה נגע טרום סרטני, כפי שקורה לעיתים מזומנות, חשוב לוודא כי הנגע מטופל כהלכה ולא להשתהות בטיפול.

על התוצאות הקשות של טעויות באבחון סרטן ובהזנחת נגע טרום סרטני ניתן ללמוד מפסק דין של בית משפט השלום בתל אביב בתביעה שהוכרעה לאחרונה (תא (ת"א) 18567-08). את התביעה הגיש מטופל שאובחנו אצלו גידול סרטני ונגע טרום סרטני בשפה התחתונה. בעוד שהגידול הסרטני טופל לאחר האבחון, הנגע הטרום סרטני לא טופל, מאחר שרופאו של המטופל טען כי "הכול בסדר" והוא אינו זקוק לטיפול נוסף. כעבור שנתיים הסתבר כי שפתו של המטופל נגועה בסרטן במספר מוקדים והוא נאלץ לעבור כריתה נרחבת בשפתו וכן ניתוחים נוספים, שהותירו אותו עם צלקת בפניו.

בית המשפט קיבל את טענת התובע, כי הרופא ובית החולים שבו טופל התרשלו בכך שלא הפנו אותו מבעוד מועד לטיפול בנגע הטרום סרטני ובכך הגדילו את נזקיו. בעקבות זאת נפסקו למטופל פיצויים בסך 250 אלף ש"ח בגין כאב וסבל ועוד 60 אלף ש"ח בגין הוצאות רפואיות.   

למרות הדימומים לא אובחן סרטן צוואר הרחם

במקרים מסוימים תסמינים המעוררים חשד לסרטן, עליהם מדווחים חולים, מתפרשים בטעות ע"י הרופאים כתופעה נורמלית או כזו המעידה על מחלה קלה, שאינה סרטן. תביעה שהגיעה עד בית המשפט העליון ממחישה אילו תוצאות טרגיות עלולות לנבוע כתוצאה מאבחון שגוי של תסמיני סרטן.

במקרה הנדון, מטופלת בשנות העשרים לחייה, אם לשתי ילדות, התלוננה בפני הרופא הגיניקולוג שלה על דימומים בין-וסתיים מהנרתיק. הרופא קבע כי מדובר בדימום הנובע מנטילת גלולות למניעת היריון, וחזר על אבחון זה גם כאשר המטופלת התלוננה על אותם תסמינים בשנית כעבור כתשעה חודשים. רק כעבור כחמישה חודשים ולמעלה משנה מאז תלונתה הראשונה של המטופלת, נערכו לה בדיקות מתאימות לאבחון סרטן, ואז התגלה אצלה סרטן צוואר הרחם. כעבור כשנה לאחר אבחון הסרטן, נפטרה המטופלת כתוצאה מהמחלה.

גם בית המשפט המחוזי וגם בית המשפט העליון קיבל את טענת בעלה של המטופלת המנוחה כי האיחור באבחון הסרטן היה בגדר רשלנות רפואית וכי רשלנות זו הפחיתה את סיכויי החלמתה של המטופלת, ובית המשפט העליון אף הגדיל את סכום הפיצויים שנפסק בבית המשפט המחוזי לבעלה ולבנותיה של המטופלת (ע"א 4975/05).

 

גם אבחון יתר של סרטן הוא מסוכן

לכאורה עדיף לחשוד בקיומו של סרטן אצל מטופל, גם אם הדבר אינו כך, מאשר לא לזהות סרטן שאכן מקנן בגופו של המטופל. בפועל, עם זאת, גם "אבחון יתר" של סרטן, כלומר פירוש שגוי של תסמינים מסוימים כמעידים על סרטן, בעוד אין מדובר בסרטן, עלול להסב נזק כבד למטופל.

מקרה מפורסם של אבחון יתר של סרטן הוא סיפורו של הזמר והמוזיקאי המנוח, אמיר פרישר גוטמן, ז"ל, שבטעות אובחן אצלו סרטן מסוכן מסוג ליפומה שאינה הודג'קין. בעקבות ההבחנה עבר פרישר גוטמן סדרת טיפולים כימותרפיים, שבגללם נגרמו לו, לטענתו, נזקים רבים, ובהם צלקות, פגיעה בכלי הדם, איבוד מסת שריר, וקיצור תוחלת חיים. רק כעבור מספר חודשים מאז האבחון הראשוני, ולאחר שנבדק ע"י מומחים נוספים בארץ ובחו"ל, הסתבר כי האבחון המקורי היה שגוי וכי בפועל, פרישר גוטמן סובל ממחלה דלקתית נדירה בשם "קיקוצ'י", שאינה נחשבת קטלנית.

לצד זה, מנתונים עולמיים שפורסמו בשנים האחרונות בכתבי עת רפואיים עולה כי התופעה של אבחון יתר של סרטן השד היא נפוצה יחסית, ונובעת, בין השאר, מפענוח שגוי של תוצאות בדיקת ממוגרפיה הנערכת לנשים לצורך גילוי סרטן השד. גם בארץ הוגשה לפני מספר שנים תביעה, שבה טענה אישה בת 35 כי עברה כריתת שד לשווא, לאחר שדגימה שנלקחה מגוש שדה השמאלי לצורך ביופסיה הוחלפה בטעות בדגימה אחרת ובביופסיה שנערכה אובחן סרטן. רק לאחר ניתוח כריתת השד שבוצע במטופלת התגלתה הטעות והסתבר כי למעשה אינה לוקה בסרטן.

מה עושים במקרה של טעויות באבחון סרטן?

בדרך כלל ידיהם של מטופלים כבולות מול רופאיהם ובגלל העדר ידע וסמכות הם מתקשים לערער על קביעות ואבחונים רפואיים המוצגים להם. עם זאת, חשוב שמטופלים הממשיכים לסבול לאורך זמן מתסמינים מטרידים או חשים כי לא קיבלו מענה מספק מצד רופאיהם, יפעלו בנדון ויתעקשו לערוך בירור נוסף או יפנו לקבל חוות דעת רפואית נוספת.

כמובן, חשוב גם כי מטופלים יגלו ערנות לתופעות גופניות חריגות וידווחו על כך בהקדם האפשרי לגורמים הרפואיים המתאימים לצורך אבחון וקבלת טיפול בהקדם האפשרי. 

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …