טיפול בתאי גזע בעיוורון

טיפול בתאי גזע בעיוורון

בעוד שבמחקר אחד נמסר על שלוש נשים עם התנוונות ברשתית שטופלו בתאי גזע והתעוורו לגמרי, מחקר שני מדווח על הצלחה של טיפול בתאי גזע בעיוורון שנגרם בגלל התנוונות הרשתית במטופלת מיפן.

טיפול בתאי גזע בעיוורון טומן בחובו תקווה חדשה לאנשים שמאבדים את הראייה בגלל התנוונות הרשתית שקשורה בגיל (AMD), אך לצד ההבטחה ניצבת סכנה כפי שהסתבר במחקר חדש.

מחקר ראשון כישלון או רמאות?

במחקר הראשון, שנערך במרפאת עיניים בפלורידה שבארה"ב, שלוש נשים מבוגרות התעוורו לגמרי בעקבות טיפול בתאי גזע שיעילותו לא הוכחה.

דר' ג'פרי גולדברג, דיקן הפקולטה לאופתלמולוגיה באוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב, אומר: "הנשים חשבו בטעות שהטיפול שהוצע להן בתאי גזע הוא חלק מניסוי קליני, אך לא סופקה להן שום ראיה לכך שניסוי קליני מקורי אכן עומד להתרחש. נראה שהמטופלות פותו באמצעות הבטחה לקיומו של פרוטוקול מחקר, ולא ברור אם אכן אותן נשים חתמו על טופס הסכמה מדעת לקבלת הטיפול שכלל הזרקת תאי גזע מסוג כלשהו לעיניהן".  

הנשים, בנות 72-88 שנים, שילמו 5,000 דולרים כל אחת עבור ההליך, דבר שצריך להדליק אות אזהרה רציני כי לא מקובל במחקרים קליניים לדרוש תשלום מהמטופלים.

המחקר התפרסם בתאריך 16.3.2017 בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine .

מחקר שני תקווה אמיתית להשבת ראייה

מחקר נוסף שהתפרסם באותו כתב עת יוקרתי מראה כי על אף מכשלת המחקר הקודם, ישנה הבטחה אמיתית לטיפול בהתנוונות הרשתית בעזרת תאי גזע . המחקר מפרט מאמץ לגיטימי לשמר את הראייה, בעזרת תאי גזע, של אישה יפנית בת 77 שנים שלקתה בהתנוונות הרשתית.

התנוונות הרשתית היא הסיבה המובילה לאובדן ראייה בקרב אנשים בני 50 שנים ומעלה. התנוונות הכתם הצהוב ברשתית נגרמת בגלל גיל או מחמת מחלה שפוגעים בכתם צהוב קטן שנמצא בסמוך למרכז הרשתית בעין. חלק זה של העין חיוני לשם ראייה מרכזית חדה של עצמים שנמצאים ממול.

"התאים שמתנוונים אחראיים להידרדרות הראייה, אך הם אינם מוחלפים בתאים אחרים כחלק מתהליך ההחלמה הטבעי שקים במקרים רבים בבני אדם או ביונקים אחרים. התקווה שגלומה בתאי גזע היא שהם יחליפו את התאים שהתנוונו וישיבו את הראייה לתיקנה במגוון של מחלות שכיחות שפוגעות בעיניים" אומר דר' גולדברג.

בניסוי שנערך ביפן, השתילו הרופאים שכבה חדשה של רקמת רשתית שמקורה בתאי גזע בעין הימנית של המטופלת. שנה לאחר הניתוח, הראייה של המטופלת התייצבה ונראה כי השתל נקלט בלי תופעות לוואי רציניות.

"תוצאות אלה מראות שטיפול בתאי גזע, אם הוא נערך בדרכים הנכונות, ראוי למצוא את השימוש המיטבי בו. למרבה הצער, נראה שמרפאות עיניים מסוימות מנסות להתעשר על גבם של מטופלים מיואשים שעומדים לאבד את הראייה בגלל התנוונות הרשתית. שלושת הנשים בפלורידה קיבלו זריקות בשתי העיניים שהכילו פלסמה מהדם של המטופלות שהייתה מעורבת בתאי גזע שהופרדו מרקמת השומן הבטנית שלהן. כל ההליך כולו של הסרת השומן מהגוף, זיקוק של תאי גזע מהשומן, והזרקתם של תאי גזע אלה לעיניים ארך פחות משעה. תוך שבוע חוו המטופלות מבחר של סיבוכים שכלל אובדן ראייה, היפרדות הרשתית ודימום. שלושת הנשים הן עיוורות כעת ומאוד לא סביר שראייתן תחזור אליהן אי-פעם" אומר דר' גולדברג.

בנוסף לעובדה שנגבה תשלום עבור טיפול שהוא חלק ממחקר קליני, ישנם אותות אזהרה נוספים במקרה של פלורידה שמן הראוי שמטופלים יבחינו בהם כאשר הם שוקלים להשתתף בניסוי קליני.

"אין לטפל בו זמנית בשתי העיניים. רוב הרופאים יטפלו תחילה בעין אחת כדי לראות מהי התגובה לטיפול הניסיוני, לפני שייגשו לטפל בעין השנייה. גם בהליכים ניתוחיים אחרים שכבר נבדקו והוכחו כיעילים פעמים רבות, כמו למשל ניתוח להסרת קטרקט, ההליך מתבצע בכל עין בנפרד. היבטים מדאיגים אחרים בניסוי היו בטופס הסכמה מדעת שניתן למטופלות שלא הזכיר כלל את המחקר הקליני. בנוסף לא הוצגו בהצעת המחקר רכיבים רבים של מחקר קליני כמו השערת המחקר, ניסויי מעבדה קודמים, קבוצת ביקורת ותוכנית מוסדרת למעקב. מטופלים חייבים לפתח ספקנות רבה לגבי הבטחה מידית של הצלחה בטיפול בתאי גזע" מסביר דר' גולדברג.

"כלקוח ינסו לגרום לך להאמין כי הליך זה הוא הדבר הטוב ביותר שקרה מאז המצאת הלחם הפרוס. יש רחש בחש רב בנושא תאי גזע כמרפא להזדקנות ולמחלות רבות. מטופלים שסובלים ממחלות מסוימות מיואשים ועלולים לנקוט במעשים שלאחר ייאוש. נכון לרגע זה, אין טיפול מאושר על-ידי רשויות הבריאות בארה"ב (FDA) בתאי גזע במקרים של התנוונות הרשתית שקשורה בגיל. מטופלים ששוקלים לעבור טיפול ניסיוני בתאי גזע מן הראוי שיקבלו חוות דעת נוספת מרופא מהימן, במיוחד אם הניסוי הקליני המדובר אינו קשור באוניברסיטה או במרכז רפואי אקדמי" מסכם דר' גולדברג.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …