תרופה לאישיאס

טיפול בכאב גב – טיפולים פולשניים

טיפול בכאב גב בקרב רוב האנשים שסובלים מכאבי גב כרוניים בלתי ספציפיים הוא בהתאם לגישה הרב-תחומית השמרנית שמשלבת אימון גופני וטיפול פיזיותרפי עם תרופות ושיטות נוספות. ניתוח וגישות פולשניות אחרות נותרים כאפשרות אם הגישה השמרנית התבררה כבלתי יעילה. אפילו אם אמצעי הדמיה משוכללים כמו הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) אינם יכולים להצביע על מקור אפשרי לכאב בחוליות עמוד השדרה או בדיסקים, אך הכאב נראה כנובע ממקומות אלה, הרופא יציע לשקול גישה תקיפה יותר להסרת הכאב או להפחתתו ולשיפור התפקוד.

קיבוע חוליות

אם נראה שסיבת כאבי גב מקורה בתנועה בין מקטעים בעמוד השדרה, קיבוע בעמוד השדרה יוכל למנוע תנועה ולעצור את הכאב. קיבוע בעמוד השדרה כרוך בחיבור קבוע זו לזו או בריתוך של שתי חוליות או יותר. נהוג היה להשתמש בהליך זה בעיקר במצבים של עקמת (סקוליוזיס) ושינויים מבניים אחרים בעמוד השדרה. היום, על אף שרוב האנשים עם כאבי גב תחתון כרוניים אינם נזקקים לקיבוע חוליות, הפך הליך זה לפופולרי לטיפול בכאבי גב תחתון. מספר ההליכים השנתי לקיבועי חוליות בארה"ב הכפיל את עצמו מאז שנת 1993.

למה יש לצפות במהלך ניתוח לקיבוע חוליות?

הליך ניתוחי זה להעלמת כאבי גב יכול לארוך בין שעתיים ל- 12 שעות תלוי בהיקף הניתוח ובטכניקה בה משתמש המנתח. הניתוח יכול להיות כרוך בביצוע חתך גדול, או בטכניקות חדשות יותר בחתכים קטנים יותר. כדי לקבע את החוליות זקוק המנתח לפיסות קטנות של עצם כדי למלא את החלל בין שתי חוליות. תרומת העצם תהיה, בדרך כלל, מעצם האגן של המטופל או מבנק של תרומות עצם. אם מקבעים את החוליות בקדמת עמוד השדרה, מסירים תחילה את הדיסק שנמצא ביניהן. לעתים משתמש המנתח בחוטים, מוטות, ברגים ולוחיות מתכת כדי לקבע את החוליות. כמו כל ניתוח, קיבוע חוליות הוא הליך שיש בו סיכונים כמו כאב באתר ממנו נלקחה תרומת העצם, זיהום ופגיעה בעצב.

מה קורה לאחר הניתוח?

עלינו לצפות להישאר בבית החולים לכמה ימים לאחר הניתוח. לוקח כמה שבועות עד כמה חודשים להחלים מהניתוח, בהתאם לגיל המטופל, מצבו ורמת הפעילות אליה הוא מתכנן לשוב. קצב ההחלמה המצופה מניתוח לקיבוע חוליות דומה לקצב החלמה משבר בעצם.

קיבוע חוליות מפחית מגמישותו של עמוד השדרה. זה יכול להיות יעיל אם התנועה ואי-היציבות בין מקטעי עמוד השדרה הם אלה שגרמו לכאב. בכל מקרה, יש לשמור על הערכות נאותה של עמוד השדרה לאחר קיבוע חוליות בו. פירוש הדבר הוא שנצטרך ללמוד איך לנוע, לשבת, לעמוד וללכת באופן מתואם. תהליך השיקום מתחיל, בדרך כלל, כארבעה שבועות לאחר הניתוח.

תיאום ציפיות ראלי לאחר ניתוח להעלמת כאבי גב

מעבר לסיכונים פוטנציאליים מידיים של ניתוח לקיבוע חוליות, האזורים בעמוד השדרה שקובעו יעמדו תחת עומס רב יותר. דבר זה הופך אותם למועדים יותר לשחיקה בעתיד, שפירושה אפשרות לצורך של ניתוח נוסף. כ- 20% מהאנשים שעוברים ניתוח לקיבוע חוליות נזקקים לניתוח נוסף תוך 11 שנים.

בנוסף, כמו כל טיפול בכאבי גב, אל לנו לצפות שהוא יעלים לגמרי את הכאב אלא לצפות לשיפור. לדוגמה אם רמת הכאב, בסולם של 1 עד 10, שחווינו לפני הניתוח עמדה על 7, הפחתת הכאב לרמה של 3-4 תחשב כתוצאה מוצלחת.

המחלוקת לגבי יעילות ארוכת טווח של ניתוח לקיבוע חוליות היא בעיצומה. ממצאים סותרים ממחקרים שונים מגבירים את חוסר הבהירות, כאשר באופק ישנו הליך חדש של החלפת דיסק פגום ומכאיב בדיסק מלאכותי. הליך זה אושר לשימוש בשנת 2004 על-ידי מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) אך מוקדם עדיין לקבוע את תוצאותיו ארוכות הטווח.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …