טיפול בכאבי גב – טיפולים חדשים

המחקר למציאת טיפול בכאבי גב תחתון שיהיה יעיל ושלא יהיו בו החסרונות של כמה משיטות הטיפול הקיימות, נמשך כל הזמן. להלן טיפולים חדשים שמושכים את תשומת ליבם של מטפלים ומטופלים כאחד:

מערכת הליכה ביו-מכנית נגד כאבי גב.

מערכת זו, שמותאמת באופן אישי לכל מטופל, כולל יחידות ביו-מכאניות קמורות שמוצמדות לסוליות נעליים מיוחדות. היחידות ממוקמות בשני אזורי הדריכה נושאי העומס בכף הרגל ? העקב וקדמת כף הרגל. הטיפול מתבצע בעת שאנו הולכים. בעת הליכה כל רגל נושאת לסירוגין את משקל הגוף. משקל הגוף יוצר עומס על מפרקי הרגליים ועל עמוד השדרה. כדי לאזן את העומסים, השרירים המיצבים שתומכים במפרקים מתכווצים בצורה מתואמת. מיקום מותאם באופן אישי לצורכי המטופל של יחידות ביו-מכניות משנה את מקומן של נקודות הדריכה בכף הרגל באופן שמפחית את העומס מהמפרק הכואב ומביא להפחתה בכאב. מערכת ההליכה, שהיא פרי פיתוח ישראלי ייחודי, מאמנת את מערכת העצבים והשרירים לפעול בתיאום ומחזקת את השרירים המיצבים שתומכים בשלד. לסובלים מכאבי גב תחתון מתאימים את יחידות ביו-מכניות באופן שמאפשר פעולה מתואמת של השרירים המיצבים בבטן ובגב, דבר שמביא להפחתת הכאב. לכל מטופל מותאמת תוכנית טיפול אישית של הליכה במשך כחצי שעה ביום עם המערכת. חלק נכבד מהמטופלים חשים הקלה מסוימת בכאב כבר ביום הטיפול הראשון. לאחר מספר שבועות יש הפחתה משמעותית בכאב ושיפור בתפקוד.

ניתוח להחלפת דיסק להעלמת כאבי גב.

שיטה זו יכולה להיות חלופה לקיבוע חוליות שתוכל להפחית כאב מבלי להגביל את גמישות עמוד השדרה. בשיטה זו המנתח משתמש באביזר כדי להחליף דיסק שניזוק, או דיסק שקרס בשלמותו או באופן חלקי. החלפת הדיסק יכולה להיעשות על-ידי תותב מתכת או תותב מפלסטיק או תותב שמשלב את שני החומרים. הדיסק המושתל הוא בגובה המתאים ולכן הרווח הראוי בין החוליות נשמר. תוצאת ההליך יכולה להיות הפחתת כאב בעקבות שחרור לחץ על עצבים, הגדלת טווח התנועה של הגב ורמה משופרת של תפקודי הגב. ניתוח להשתלת דיסק מושך תשומת לב מכיוון שהליך זה מתגבר כנראה על חסרונות של קיבוע חוליות שכוללות פחות תנועתיות ואפשרות של התנוונות של אזורים בסמוך למקום הקיבוע. מחקרים ראשונים הראו שתוצאות השתלת דיסק תותב, בהשוואה להליך של קיבוע חוליות, טובות יותר. אך מוקדם עדיין לדעת מהן התוצאות ארוכות הטווח של ההליך. המועמדים האידאליים לניתוח מסוג זה הם אנשים מתחת לגיל 50 שנים, בעלי דיסק פגום אחד בלבד, אין להם מחלות עצם או שינויים מבניים בעמוד השדרה, בעלי משקל גוף תקין שזהו ניתוח הגב הראשון שלהם ושטיפולים שמרניים לא הצליחו לפתור את בעייתם. הניתוח אינו מומלץ לאנשים שלקו באוסטאופורוזיס או מחלות עצם ניווניות אחרות. אם אנו חווים כאבי גב, עלינו לזכור שהתערבות ניתוחית אינה הפתרון עבור רוב האנשים.

זריקות בוטוליניום טוקסין נגד כאבי גב.

רעלן בוטוליניום מסוג A מופק מחיידק מסוים שגורם להרעלת מזון. כאשר מזריקים מינון נמוך של הרעלן בריכוזים קטנים לשרירים מסוימים, הוא חוסם באופן זמני אותות כימיים שגורמים לשריר להתכווץ. כאשר השרירים אינם מתוחים, העור מעליהם משתטח ונראה חלק יותר ובעל פחות קמטים. מסיבה זו מקובל ברפואה האסתטית להשתמש בו להעלמה זמנית של קמטים מסוימים בעור הפנים (בוטוקס). מכיוון שזריקות בוטוליניום מסוג A משתקות זמנית פעולה של שרירים, משתמשים בהליך זה, עדיין באופן ניסיוני, להקלה על עוויתות שרירים שאופייניות בעת מחלת פרקינסון ובשיתוק מוחי. אחת הסיבות המשוערות לכאבי גב תחתון כרוניים היא אחיזתם של שרירים מיצבים בחוליות המותן. במספר קטן של מחקרים מבוקרים קיבלו המטופלים זריקות של הרעלן לשרירים המיצבים של חוליות L1-L5 בצד המכאיב. בגמר הטיפול השיגו כמעט 80% מקבוצת הטיפול הקלה משמעותית בכאב (יותר מ- 50% הקלה לפי מדדי כאב מקובלים). מסקנת החוקרים הייתה שזריקות בוטוליניום למטופלים עם כאבי גב תחתון כרוניים הן בטוחות ומביאות לשיפור משמעותי בכאב ובתפקוד. זהו טיפול ניסיוני שאין לגביו ממצאים על השפעות ארוכות טווח.

המתנה דרוכה (Watchful Waiting).

כאבי גב הם מן התלונות הרפואיות השכיחות ביותר. אך אם לקינו בכאבי גב אין זה אומר בהכרח שאנו זקוקים להשגחה רפואית, ואין זה אומר בהכרח שאנו זקוקים לטיפול פולשני כדי להרגיש טוב יותר. המתנה דרוכה אין פירושה שבעת כאבי גב לא נעשה דבר ונמתין לראות מה קורה. אם תקף אותנו כאב גב חריף, אנו ניתן סיכוי לכאב להשתפר באמצעות טיפול שמרני והשגחה אישית. ואם אנו סובלים מכאב גב כרוני (ממושך) עלינו למצוא מהם הצעדים הפעילים והעצמיים שביכולתנו לנקוט לפני שאנו מסיקים שנזדקק לטיפול אגרסיבי יותר ואף פולשני. רוב האנשים יכולים לשאת כאב גב בעצימות נמוכה שמטריד ומציק, על-ידי התאמות אישיות ופיתוח מיומנויות להתגבר על הכאב. סביר, ברוב המקרים, שלא נזדקק לרמה גבוהה יותר של טיפול, אלא אם כן הכאב מחבל בעבודתנו, בשעות הפנאי שלנו או בשנתנו. המתנה דרוכה יכולה להיות שגויה אם אותות אזהרה כרוכים בכאבי הגב שלנו. אותות האזהרה יכולים להיות גיל מתקדם, מוגבלות, עבר של מחלת הסרטן, טראומה, שימוש ממושך בתרופות על בסיס קורטיזון, אוסטאופורוזיס, חסכים עצביים ועוד גורמים.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …