טיפול בדיכאון

טיפול בדיכאון עם אומגה 3

יעילות הטיפולים המקובלים בדיכאון היא, למרבה הצער, נמוכה. מיטב מומחי בריאות הנפש מאמינים שהדרך לשפר את תוצאות הטיפול היא ליצור טיפול בדיכאון שמשלב בין אמצעי טיפול שונים. יש הוכחות מחקריות ששילוב טיפול פסיכולוגי עם טיפול תרופתי בדיכאון מביא להקלה רבה יותר לסובלים. שילוב מעניין ומבטיח שיותר ויותר מומחים לבריאות הנפש ממליצים עליו הוא טיפול בדיכאון עם אומגה 3 עשיר ב- EPA  (אלספה Smile) במשולב עם תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI.

טיפול בדיכאון – בעיית בריאות מובילה בעולם

טיפול בדיכאון, לסוגיו השונים הוא, ללא ספק בעיית בריאות מובילה בעולם. ההערכה המקובלת היא שאחד מכל 5 אנשים יסבול מדיכאון בשלב כלשהו של חייו.

ארגון הבריאות העולמי צופה שבשנת 2020 יהיה דיכאון בעיית הבריאות המובילה בעולם, יותר ממחלות לב, סרטן, סוכרת ועוד.

כבר היום דיכאון הוא הגורם המוביל בעולם במוגבלות תפקודית שבאה לידי ביטוי בהיעדרות מהעבודה ובירידה חדה ביצרנות. הנזק הכלכלי שנגרם מחמת דיכאון הוא עצום, והעובדה שאין הוא מטופל כפי שראוי תגביר במקביל הן את הסבל הפרטי והן את הנזק הכלכלי.

איך מטפלים בדיכאון?

הטיפולים המקובלים בדיכאון הם טיפול פסיכולוגי לסוגיו השונים וטיפול תרופתי, בעיקר בסוג של תרופות שנקרא SSRI.

עם תחילת השיווק של משפחת תרופות זו האמינו ברשויות בריאות רבות שנמצאה הדרך לנצח את הדיכאון. פסיכיאטרים רבים האמינו שנטילה סדירה של תרופות אלו, שמעכבות באופן בררני ספיגה חוזרת של ממסר עצבי שנקרא סרוטונין, תביא לירידה דרמטית בשיעורי התחלואה בדיכאון ולעלייה מרשימה בשיעורי ההחלמה מבעיה קשה זו שפוגמת באיכות החיים של הסובל וגם של סביבתו הקרובה.

מהי יעילות הטיפול התרופתי בדיכאון?

ירידה של כ- 50% בתסמיני דיכאון נחשבת  כהצלחה בטיפול בתרופות מסוג זה כמו פרוזאק, ציפרלקס או סרוקסט, אך למרבה הצער, גם לפי קריטריון מקל זה, כשליש עד מחצית מנוטלי התרופות אינם שואבים תועלת מטיפול תרופתי זה מכיוון שרק כ- 60% מהמטופלים מגיבים בכלל לטיפול. שיעור הנרפאים לגמרי מדיכאון בעקבות נטילת תרופות מסוג SSRI הוא נמוך בצורה די מייאשת.

מהי יעילות הטיפול הפסיכולוגי בדיכאון?

אם מצרפים למשוואת הטיפולים גם את תרומתם של הפסיכולוגים והטיפוליים המילוליים שהם מעניקים, מגלים שוב, למרבה הצער, שבגלל:

  • בעיות של סטיגמה חברתית (אנשים נמנעים לבקש עזרה נפשית מחשש שיתויגו כ"חולי רוח" או כ"משוגעים"),
  • עלות גבוהה של הטיפולים והתארכות הטיפול על פני חודשים ואף שנים,
  • זמינות נמוכה של בעלי מקצוע בשירות הציבורי (רשימות המתנה ארוכות)
  • חשדנות בסיסית של מטופלים לגבי יעילות טיפולים מילוליים

מספר הסובלים מדיכאון שפונה לקבלת עזרה פסיכולוגית הוא נמוך באופן מדאיג, שיעורי הנשירה מהטיפול הם עצומים (מעל ל- 50% מאלה שכבר התגברו על הסטיגמה ופנו לטיפול) ובעקבות כך שיעורי ההצלחה נמוכים באופן מתסכל (לו נמצאה דרך איך להתמיד בטיפולים ולהרחיב את מעגל הפונים לעזרה, שיעורי ההצלחה היו נוסקים).

עד לכאן העובדות ה"מדכאות והמעציבות".  החדשות הטובות הן שככל הנראה יש דרכים לשפר באופן משמעותי את יעילות הטיפול בדיכאון.

אפשר לעשות יותר. מחקרים הראו ששילוב של טיפולים שונים נגד דיכאון מגביר את יעילות הטיפול כולו ואת הסבירות לנסיגת המחלה, ובנוסף מסתבר שאולי סוד הטיפול המוצלח בדיכאון נמצא קרוב מאוד אלינו – בתזונה שלנו או ברכיבי תזונה מסוימים.

חומצות שומן אומגה 3 ודיכאון

האם יכול להיות שאנו מנסים "לדוג" אחר התרופה לדיכאון במקומות הלא נכונים?

האם המדענים, אולי, עוצמים עין, ולא מבחינים ברכיב טבעי שנחקר ביסודיות רבה ונמצא יעיל לקשת רחבה של מחלות ומצבים בריאותיים?

מאז שירדה קרנה של הפסיכותרפיה בנוסח פרויד, יותר ויותר בעלי מקצוע בתחום בריאות הנפש הפכו את הטיפול התרופתי בדיכאון ל"כדור הפלא" שיסדיר את הכימיה במוח ויעלים את תסמיני הדיכאון. האם לא הגיע הזמן להגדיל את מבחר האפשרויות לטיפול ו"לדוג" אותן מן המקום הנכון, ממי אוקיינוס קרים? אכן הגיע הזמן. חומצות שומן אומגה 3 מדגי מי מעמקים קרים, הן החומר הטבעי המבטיח ביותר לטיפול בדיכאון ובהפרעות מצב רוח אחרות.

מחקרו פורץ הדרך של פרופסור סטול

פרופסור סטול מאוניברסיטת הרוארד היוקרתית בארה"ב הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום הפסיכו-פרמקולוגיה (טיפול תרופתי בבעיות נפשיות). בשנת 1999 הוא החליט לבצע מחקר בהשתתפות 30 ממטופליו שסבלו מהפרעה דו קוטבית (מאניה- דפרסיה) ושקיבלו טיפול תרופתי מקובל (תרופות נוגדות דיכאון לקוטב הדיכאוני וליתיום לקוטב רוממות הרוח (מאניה). המחקר בוצע בשיטת הסמיון הכפול עם בקרת פלסבו.

קבוצת הטיפול המשיכה בטיפול התרופתי ששולב עם אומגה 3, וקבוצת הבקרה המשיכה אף היא בטיפול התרופתי ששולב עם שמן זית. משך המחקר המתוכנן היה 9 חודשים. מטרת המחקר הייתה לבדוק את השפעת הטיפול באומגה 3 על ייצוב מצב הרוח.

לאחר 4 חודשים הופסק המחקר וזאת בגלל השיפור המדהים ובלתי צפוי בקרב הקבוצה שקיבלה אומגה 3. פרופסור סטול חש כי אין זה הוגן למנוע מקבוצת הבקרה את הטיפול הטבעי, נטול תופעות הלוואי, ששמו חומצות שומן אומגה 3. הפסקת המחקר לפני המועד המתוכנן זכתה לביקורת שלילית רבה בקרב חוקרים אחרים, אך זכתה לשבחים רבים מהציבור הרחב שקבל באהדה ובהבנה את מניעיו האנושיים כל כך של פרופסור סטול.

מה למדנו ממחקרו של פרופסור סטול?

מטרתו המוצהרת של המחקר הייתה לבדוק האם טיפול תרופתי משולב עם אומגה 3 יביא לייצוב מצב הרוח, ובכך יקהה את קוטב רוממות הרוח (מאניה) בדומה לתרופת הליתיום. ההצלחה בתחום זה לא הייתה מרשימה במיוחד.

אך להפתעתם המוחלטת של החוקרים, השיפור בקוטב הדיכאוני היה משמעותי ביותר. חלק מן הנבדקים אף ויתר, על דעת עצמו, על התרופות נוגדות הדיכאון, וכולם הראו שיפור ניכר ומרשים בתסמינים ומיעוט תופעות הלוואי שהסתכם, למעשה, בחלק קטן של המטופלים בטעם לוואי של דגים.

מסקנה המחקר הייתה נרגשת ביותר, ועולים ממנה הדברים הבאים:

–          שילוב של אומגה 3 עם תרופות אנטי דיכאוניות משפר את יעילות התרופות ומקצר את משך המחלה.

–          טיפול באומגה 3, בגלל היותו נטול תופעות לוואי, מאפשר חזרה מהירה יותר לשגרת החיים.

–          טיפול באומגה 3, בגלל תרומתו לכל מערכות הגוף, מחזק את גופו ונפשו של המטופל ומקל עליו את תהליך ההחלמה.

–          המשך הטיפול באומגה 3 מקטין את הסיכון להישנות הופעתם של פרצי דיכאון.

–          טיפול באומגה 3, בגלל תרומתו, כנראה, לשיפור האיזון הכימי במוח, יעיל לרוב סוגי הדיכאון.

מחקר קובע: השילוב המנצח הוא אומגה 3 עשיר ב- EPA עם תרופה אנטי-דיכאונית

מחקר, שהתפרסם בשנת 2012 בכתב העת לפסיכו-פרמקולוגיה קלינית, בחן יעילות של טיפול ששילב תרופה נוגדת דיכאון עם כמוסות אומגה 3 עשירות ב- EPA  (קבוצת הטיפול) מול טיפול ששילב תרופה נוגדת דיכאון עם כמוסות שמן זית (קבוצת הבקרה – פלסבו), והושווה לטיפול בתרופה נוגדת דיכאון בלבד.

המחקר שנמשך 9 שבועות, נערך בשיטת הסמיון הכפול ונטלו בו חלק 42 מטופלים. ממצאי המחקר מראים שכבר לאחר 4 שבועות אפשר היה להבחין בשיפור משמעותי בתסמיני דיכאון בקרב קבוצת הטיפול שקיבלה שילוב של אומגה 3 עשיר ב- EPA עם תרופה נוגדת דיכאון. ככל שהתמשך המחקר השיפור בקבוצת הטיפול היה מובהק יותר.

מסקנת החוקרים הייתה שטיפול משולב של אומגה 3 עשיר ב- EPA עם תרופה נוגדת דיכאון מסוג SSRI יעיל יותר מהתרופה כטיפול יחיד בצמצום תסמיני דיכאון. נטילה של אומגה 3 עשיר ב- EPA מגביר את יעילות הטיפול התרופתי נגד דיכאון.

פרופסור יורם ברק, מנהל מחלקה מבית החולים אברבאנל מסביר:

טיפול בדיכאון
פרופסור יורם ברק

"סקירת מחקרים מביאה ממצא מרתק שמראה כי טיפול תרופתי מקובל בדיכאון בתוספת אומגה-3 שיש בה לפחות 60% חומצת השומן EPA מביא לשיפור בתוצאות באופן משמעותי לעומת טיפול תרופתי ללא התוספת. הוכח כי: תוספת של EPA לטיפול בדיכאון בשילוב עם תרופות אנטי דיכאוניות מגבירה את יעילות הטיפול התרופתי כבר לאחר 4 שבועות. מסיבה זו ממליצים החוקרים על שימוש נרחב יותר בתוספי אומגה 3 במטופלים עם סיכון לדיכאון".

מהן השלכות המחסור באומגה 3 על המוח?

כבר יותר מעשור, בוחנים נוירולוגים את השלכות המחסור באומגה 3 על מערכת העצבים המרכזית. להלן הממצאים העיקריים:

–          בעת מחסור באומגה 3, רמתם ותפקודם של שני ממסרים עצביים חשובים במוח  – סרוטונין ודופמין נפגעים.

–          המחסור באומגה 3 גורם להחלשות מחסום דם-מוח שתפקידו, במצב תקין, למנוע מעבר של חומרים בלתי רצויים למוח.

–          מחסור באומגה 3 מפחית את זרימת הדם למוח.

–          מחסור באומגה 3 גורם לזרימת דם בלתי אחידה באזורי המוח השונים.

–          מחסור באומגה 3 מביא לירידה של 35% ברמות פוספטידיל-סרין (PS) במוח. לחומר זה יש פעילות אנטי דיכאונית מתועדת בבני אדם.

מהו מנגנון הפעילות המשוער של אומגה 3 במוח?

קבוצת חומצות שומן אומגה 3 מכילה שני רכיבים משמעותיים: DHA ו- EPA.

  • חומצת השומן DHA מצויה ברמות גבוהות בתאי מערכת העצבים המרכזים (נוירונים), שם היא משמשת כמעין פיגום שתומך במבנה הנוירון. מחסור ב- DHA  הופך את הנוירונים לנוקשים מכיוון שכולסטרול ואומגה 6 משלימים את המחסור. כאשר תאי העצבים מאבדים מגמישותם, המסר העצבי, מנוירון לנוירון, עובר באופן לקוי.
  • חומצת השומן EPA  חשובה לאיתות הבין תאי במוח. להסדרת התקשורת בין תאי העצבים יש, ככל הנראה, תפקיד חשוב בהסרת תסמיני הדיכאון. חוקרים משערים גם כי EPA מגדיל את כמות החומר המגן על תפקוד העצבים (BDNF). חומר זה מגביר את המסר העצבי, הוא בעל פעילות אנטי דיכאונית, תומך במבנה התקין של המוח ועשוי למנוע מוות של תאי עצבים בעת דיכאון.

אלספה Smile מוצר חדש בסדרת אלספה – נפש בריאה בגוף בריא

טיפול בדיכאון
אלספה סמייל

אלספה Smile כמוסות אומגה 3 עשירות ב- EPA (ביחס של 20:3) מינון מיוחד שנמצא במחקרים רבים כמסייע:

  • במניעת דיכאון ללא תופעות לוואי,
  • בטיפול בדיכאון במשולב עם תרופות נוגדות דיכאון מסוג SSRI
  • ובהקטנת הסיכון להתפרצות נוספת של דיכאון

כמוסות אלספה Smile, בנוסף לתרומתן בנושא דיכאון, מסייעות בשיפור מצב הרוח ותורמות רבות לבריאות הגוף.

 

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …